søndag den 18. marts 2012

Guidet af ånder

”De dødes sjæle flyver omkring os,” hævder Max Cavalera, frontfigur i Soulfly og tidligere primus motor i Sepultura.

Interviewartikel: Peter Béliath (Publiceret i Zoo Magazine nr. 13, april/maj 1998)

Max Cavalera: "Gør ikke mod andre, hvad du ikke ønsker, at de skal gøre mod dig."
[Baggrund: Der er blevet sladret meget om, at det var den dominerende Gloria Bujnowski, Max’ kone og manager, der var skyld i, at Max forlod Sepultura den 16. december 1996. Da jeg i forbindelse med lanceringen af Max’ nye band, Soulfly, interviewede den brasilianske metalmusiker via telefonen, fik jeg en prøve på Glorias dominans. ”Hold øje med uret!” formanede Gloria mig, før hun stillede mig om til gemalen. Tyve minutter, lige på sekundet, det var, hvad jeg fik med den tidligere Sepultura-stjerne. Det kunne let være blevet til en lang snak, for Max viste sig at være en snakkesalig og godhjertet person. Vores fælles begejstring for Led Zeppelin – og religion! – fik det til at klikke.]

Max Cavalera taler et gebrokkent engelsk med kraftig latinamerikansk accent. Men han har noget på hjerte.

”Mit motto er: ’Gør ikke mod andre, hvad du ikke ønsker, at de skal gøre mod dig.’ Det handler om at respektere hinanden. Hvis folk respekterede hinanden, ville verden blive bedre. Som min kone [Max’ manager Gloria Cavalera, red.] altid siger: ’Hvis hver rig person i verden gav bare en lille smule, ville der ingen fattige være.’ Men sådan fungerer det ikke. De rige er skideligeglade, de ønsker bare at blive rigere. Hvis jeg tjente en masse penge, ville jeg helt bestemt hjælpe de fattige, men det er der kun en ud af ti, der gør,” siger Max Cavalera, der ikke mener, at verdens tilstand er på vej mod det bedre.

”Der bliver flere og flere arbejdsløse og hjemløse, det hele bliver bare mere og mere fucked up.”

Denne sociale bevidsthed skinner også igennem på debutpladen med Soulfly, bandet som Max på rekordtid har fået op at stå, efter at han i 1996 ragede uklar med bandkollegerne i Sepultura og under tænders gnidsel gik sine egne veje. Musikalsk fortsætter Max dog, hvor han slap med Sepultura.

Det vil sige, at Soulfly med stor kunstnerisk tæft fusionerer metal med bl.a. hardcore og rap. På ”Chaos A.D.” (1993) og ”Roots” (1996) benyttede Sepultura sågar etnisk percussion fra den brasilianske regnskov. Også med Soulfly bruger Max trommerytmer fra sit hjemland.

”Disse trommer er fra det nordlige Brasilien,” forklarer Max, der i dag er bosat i USA.

”Det er åndelige rytmer, og de stammer helt tilbage fra slaveriets tid for 300 år siden, og de er meget kraftfulde. De passer godt til min musik.”

De åndelige elementer i rytmerne hører sammen med den afro-brasilianske umbanda-religion, som Max er vokset op med i Brasilien, og som, han hævder, er ligeså naturlig for ham som fodbold.

”Umbanda kom sammen med de afrikanske slaver for mange år siden. Den minder meget om katolicisme, men med andre afrikanske navne. De [dem, der praktiserer umbanda, red.] har forskellige teorier, som f.eks. at vi taler med ånderne, og at ånderne taler tilbage til os og guider os gennem livet. De tror på enkelhed, man behøver ikke at have store guldaltre eller sådan noget, man skal bare være ærlig. Når man beder, skal man være ærlig med hensyn til sine bønner.”

Bandnavnet Soulfly har også forbindelse til umbanda.

”Jeg besluttede at bruge navnet, fordi det har en personlig betydning for mig. Hvor vi end spiller eller drager hen, føler vi energien og styrken fra sjælene af de mennesker, som ikke er her længere, og som vi savner. De flyver omkring os, og derfor valgte jeg navnet Soulfly,” siger Max Cavalera, der med sit nye band har udsendt en af de metalplader, der formentlig vil vække størst opsigt i 1998. \m/


DE HOLDER MAX
To Sepultura-albums, der gjorde en forskel

”Beneath The Remains” (Roadrunner, 1989)
Purunge og med tre plader bag sig indtog Sepultura førerpositionen i death/thrash-undergrunden med dette album, hvor brutale præcisions-riffs parres med et sejt groove og medrivende melodier. Pladen gav death metal-scenen blod på tanden og skabte respekt i mainstream-pressen.



”Chaos A.D.” (Roadrunner, 1993)
Musikalsk molotovcocktail med et sprængfarligt indhold af thrash, hardcore og aggressive politiske statements. Introducerede Sepulturas senere varemærke: stammetrommerne fra den brasilianske regnskov. En af 1990’ernes første hybrid-metalplader. Banebrydende.




FACEBOOK: Bliv ven med Peter Béliaths Rifferama 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar