Lp-anmeldelse: Peter Béliath (Publiceret i
Hot Rockin’ nr. 1, november 1983)
Sådan præsenterede Metallica sig på bagsiden af coveret til "Kill 'Em All": med læder, cowboyjakker med afklippede ærmer plus filipenser og bistre miner. |
[Baggrund:
Indrømmet, Metallica er et slidt band. I to årtier har Lars Ulrich & Co.
trættet deres fans med alt, alt for mange musikalske svinkeærinder og lamme og
tamme afvigelser fra den thrash metal-dagsorden, som de var med til at sætte i
begyndelsen af 1980’erne. Men uden Metallica ville den hårde rock ikke være
det, den er i dag.
For unge,
moderne metalfans er det måske svært at forstå det, men i 1983 var Metallica en
supersonisk revolution. Man kan ligefrem tale om et før og et efter udsendelsen
af Metallicas debutalbum ”Kill ’Em All” (juli 1983).
Okay,
Motörhead havde slået luften ud af, hvad der måtte være tilbage af takt og tone
i den hårde rock, da de i 1979 udsendte proto-thrash-sangen ”Overkill”. Og
Venom var dukket op på plademarkedet allerede i 1981 med deres ur-brutale black
metal, mens fartdjævle som Anvil, Raven, Jaguar og Exciter skiftedes til at slå
hastighedsrekorderne på metalscenen.
Men ”Kill
’Em All” var noget helt nyt. Det var musik, der var ligeså meget lydtryk som
tonekunst. Min anmeldelse af Metallica-pladen i Hot Rockin’ er skrevet på det traume (hint, hint), som ”Kill ’Em All” gav mig. Bemærk: begrebet ”thrash metal” fandtes
ikke i 1983, i stedet anvendte jeg termen ”hardcore metal”, der dækkede over
den på det tidspunkt mest aggressive og opspeede metalrock.]
Det kan man da kalde et pladecover med en slagkraftig signalværdi. |
METALLICA
”KILL ’EM ALL”
(Musik For Nations)
Metallica er
verdens heavieste act, stærkt fulgt
af de canadiske Exciter!
Kendetegnende
for gruppens hardcore metal er det høje tempo, men uvist hvordan lykkes det dem
alligevel at lave det ene blændende temposkift efter det andet. Jeg mindes ikke
at have hørt noget så supersonisk.
Normalt er
hardcore metal-bands ikke dygtige musikere (tænk blot på Venom og Motörhead),
men Metallica er faktisk i besiddelse af nogle af den amerikanske heavy metals
bedste musikere. Specielt guitaristen Kirk Hammett imponerer – han spiller
virkelig hurtigt og kompetent, men desværre uden de store følelser (ligesom
Yngwie Malmsteen).
Men også
rytmesektionen er stærk: Cliff Burton (bas), James Hetfield (rytmeguitar +
vokal) og danskeren Lars Ulrich (trommer).
For
Metallica er det ”full speed or nothing” (citat fra ”Motorbreath”), hvilket de
meget overbevisende fylder 50 minutters vinyl med.
På side 1 er
”Hit The Lights”, ”The Four Horsemen” og ”Whiplash” bedst. Noget overraskende
er side 2 endnu bedre: ”Phantom Lord”, ”No Remorse” og ”Seek And Destroy” er
definitioner på killers. Hvis man kan
holde ud at lytte til dem, er der simpelthen ingen grænser. Dette er infernalsk
støj af første klasse.
Den meget
effektfulde wall of sound, som
guitaristerne producerer på ”No Remorse” og ”Seek And Destroy” er garanteret
ikke lavet før.
”When we
start to rock
we never
want to stop again.” \m/
ACHTUNG! Rifferama zoomer i de næste uger ind på thrash metal-genrens pionertid i 1983-84. Følg med ved at klikke på "Synes om" Peter Béliaths Rifferama på Facebook. Første artikel (om Slayer) kan du læse her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar