I
deres unge år var Kiss et chokrock-fænomen, som emmede af mystik og fare. Gruppen var både inspireret af gamle skrækfilm og udsyret science fiction, hvor en astronaut transformeres til et overmenneskeligt væsen.
Artikel: Peter Béliath (Publiceret i NRG nr. 30, november 2006)
Det originale Kiss kan spores tilbage
til gruppen Wicked Lester, et band med et diffust repertoire. Utilfredse med
bandets (mangel på) stil, opløste bassisten Gene Simmons og rytmeguitaristen
Paul Stanley Wicked Lester umiddelbart før udsendelsen af gruppens debutalbum.
I stedet dannede de Kiss sammen med trommeslageren Peter Criss og
leadguitaristen Ace Frehley.
Kiss blev født ind i en tid, som var
domineret af glam og gimmicks (Alice Cooper, David Bowie, T. Rex, Sweet og
Slade var hotte navne), og gruppens nærmeste konkurrenter i New York hed New
York Dolls og Blue Öyster Cult. New York Dolls chokerede med deres bizarre
transvestit-image (medlemmerne sminkede sig og klædte sig i dametøj), og det
koncept plankede Kiss. Men New York Dolls-folkene var slanke og feminine typer,
mens Simmons & Co. var langt mere maskuline. Så proto-Kiss lignede
ishockeyspillere, der var klædt ud som husmødre. Heldigvis muterede Kiss lynhurtigt
til ”the demons of rock,” som de blev kaldt til at begynde med.
Da Kiss pladedebuterede i 1974,
lancerede pladeselskabet Casablanca gruppens musik som “thunder rock”. Og i en
tv-reklame for bandets andet album, ”Hotter Than Hell”, blev gruppen kaldt for
”rockens dæmoner”. Reklamen spiller bevidst på albumtitlens infernalske titel:
”Kiss is hotter than Hell. Kiss, the demons of rock, burning cross country with
fire and thunder,” lyder den opgejlende speaker-stemme.
Reklamen viser optagelser af Kiss på
scenen, hvor de i vildskab spiller sig igennem “Let Me Go, Rock ‘n’ Roll”,
ligesom der også i hæsbæsende tempo vises klip af Kiss backstage, Kiss i
limousine, Kiss i privatfly – altid i fuld krigsmaling og iklædt deres
fantasy-kostumer. Reklamen emmer ligesom ”Hotter Than Hell”-coveret af mystik
og fare.
Kiss var fra starten mestre i
chokeffekter, og i et dansk popblad i midt-70’erne blev gruppen ligefrem omtalt
i en artikel, som bl.a. handlede om ”Eksorcisten” (datidens mest uhyggelige
gyserfilm); i artiklen blev Kiss kaldt ”den halv-fascistiske voldsomhed”,
hvilket tydeligt refererede til bandets logo med de to zigzag-s’er, der minder
om de s-runer, som Hitlers elitesoldater i SS bar som insignier. Kiss-logoet er
oprindelig designet af Ace Frehley, som dog benægter, at han fandt
inspirationen hos SS’erne. Kiss’ s-runer skulle ifølge Ace symbolisere
tordenkiler.
DE
FIRE PERSONA’ER
På scenen er Gene Simmons The Demon, en
besynderlig blanding af uhyre, flagermus og firben. Det er ham, der spyr ild
som en drage og med dyb røst synger Kiss’ dystre sange (”God Of Thunder”,
”Unholy” etc.). Når Gene tager kostumet af, er han forretningsmanden i Kiss.
Han har en bachelor-grad i kunst, taler efter sigende syv sprog og er lidt af
et marketings-geni.
Paul Stanley er derimod den kreative
drivkraft i gruppen. Stanley, der meget apropos fæller fornavn med The Beatles’
store komponist Paul McCartney, har skrevet hovedparten af Kiss’ klassikere, og
det er også The Starchild, som er gruppens midtpunkt på scenen. Hans erotiske
udstråling førte bl.a. til, at han i 1999 blev headhuntet til at spille
fantomet i musical-succesen ”Phantom Of The Opera”. På det sidste har Stanley
desuden vakt opsigt med sine udstillinger af billedkunst.
Stanleys alter ego, The Starchild, er
inspireret af Stanley Kubricks science fiction-film ”2001: A Space Odyssey”,
hvor en astronaut (David Bowman) transformeres til et højere væsen, en slags nietzscheansk
overmenneske, som netop kaldes Star-Child i filmens romanforlæg af Arthur C.
Clarke.
Science fiction var i det hele taget et
varmt emne i begyndelsen af 1970’erne: heavy-bands som UFO, Black Sabbath, Deep
Purple, Scorpions og mange flere syrede ud i rumfantasier på deres plader, og
Kiss-guitaristen Space-Ace tog skridtet fuldt ud og gik på scenen i moon boots
og rumdragt. David Bowies legendariske 1972-album om ”stjernemanden” Ziggy
Stardust, der forbløffer jordboerne med sit overjordiske guitarspil, har
formentlig inspireret Ace til at omskabe sig til Space-Ace.
Mens
Paul Stanley og Gene Simmons kom fra pæne hjem, havde Peter Criss og Ace
Frehley en mere rå baggrund. Det er næppe tilfældigt, at Peter valgte at
forvandle sig til The Catman, da Kiss udviklede deres scene-persona’er. For
Criss var noget af en baggårdspuma, som i sine teenage-år var medlem af den
berygtede gadebande Phantom Lords. På de tidligste bandfotos ser man ham
behørigt bevæbnet med springkniv.
Aces ansigt blev arret allerede i
ungdomsårene, da han dumdristigt rodede sig ind i et slagsmål med en
natklubejer, som angiveligt var medlem af mafiaen. Ace måtte efter bataljen
indlægges med kraniebrud – de svære kvæstelser forklarer efter sigende, at Aces
øjne i dag er placeret lettere asymmetrisk i forhold til hinanden.
BRITISKE
FORBILLEDER
Musikalsk var Kiss i starten stærkt inspireret
af britiske rock-grupper. The Beatles’ iørefaldende melodier har alle dage
givet genlyd på Kiss-pladerne. Men det mere rå og beskidte i Kiss’ musik kommer
fra Rolling Stones, The Who, Yardbirds, Black Sabbath, Led Zeppelin m.fl.
Paul Stanley har røbet, at “I Stole
Your Love” er influeret af Deep Purples “Burn”. Kiss-klassikeren ”Firehouse”
skrev Stanley efter at have hørt The Moves hit ”Fire Brigade” i radioen – det
var i de sultne år, hvor Stanley var ludfattig og ikke havde råd til at købe
importplader, så han skrev i stedet sin egen sang om en brandstation. Ud af det
kom der en schlager, som i dag er langt mere kendt end The Moves 1968-hit.
Idéen med at kombinere hård,
slagkraftig rock med store foldbold-omkvæd stjal Kiss fra de engelske glam-spasmagere
Slade. Når Kiss spiller ”Rock And Roll All Nite” og ”Shout It Out Loud” og
dermed forvandler deres koncerter til alsangs-arrangementer, er det med tydelig
inspiration fra Slade. I 1998 forsøgte Kiss at gentage tricket med ”You Wanted
The Best”. Men intet af det, Kiss har lavet i de senere år, har haft samme
gennemslagskraft som materialet fra 1970’erne. \m/
![]() |
Layouterne på NRG lavede denne labre rubrik til "Tordenrock"-artiklen, baseret på "Rock And Roll Over"-designet. |
“Tordenrock”-artiklen fungerede i NRG nr. 30 som optakt til et fire-siders interview med Gene Simmons, som kan læses her.
Læs Rifferamas historie om Kiss-hovedværket “Destroyer” her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar