onsdag den 7. marts 2012

Ikke hjerne-død headbanger-rock

Med albums som ”Abigail” og ”Them” løftede King Diamond den tunge arv fra Mercyful Fate ind i de strømlinede senfirsere.

Cd-anmeldelser: Peter Béliath (Publiceret i Jam Magazine nr. 68, december/januar 1997/98

King Diamond leverede harmdirrende angreb på heksejagt og religiøs intolerance.
[Baggrund: I 1997 genudsendte Roadrunner King Diamonds fem første albums på cd – i hårdt tiltrængte remasterede versioner og tilmed på guld-discs. Cd’erne havnede i min postkasse, og det kom der følgende samleanmeldelse ud af. Betragt den venligst som en hyldest til en kunstner, der aldrig har fået den anerkendelse af det danske musik-establishment, som han fortjener.]

King Diamond er en skrækkelig fremtoning. Som en mellemting mellem en biker-høvding og en statist i ”Evil Dead” springer han én i møde fra fotografier og pladecovers. Og nu skuer jeg grant, at manden er velsignet – og her tænker jeg mere på hans evner som komponist end på hans til tider enerverende falsetsang.

Sammen med sine to tidligere Mercyful Fate-kolleger, guitaristen Michael Denner og bassisten Timi Hansen, løftede King Diamond på debuten ”Fatal Portrait” (1986) den tunge arv fra kultbandet Mercyful Fate videre ind i de strømlinede senfirsere. Raffineret og teknisk betonet heavy metal med rødder i 1970’erne bliver her peppet op med friske guitarindslag fra svenskeren Andy La Rocque og hamret effektivt på plads af den senere Motörhead-trummis Mikkey Dee.

Dette team fortsatte i fornem stil med ”Abigail” (1987), der har ord for at være King Diamonds hovedværk: et stramt komponeret konceptalbum med gys og gru og en lille smule ufrivillig komik.

Men den kommercielle succes (mere end 200.000 solgte eksemplarer i USA!) opnåede King Diamond først for alvor med ”Them” (1988) – en plade, der fortæller den græsselige historie om King og hans bedstemor, der brygger en god, men noget sær kop te, om den forræderiske Dr. Landau og ikke mindst om ”dem”, der bebor loftet i det gamle ”Amon”-hus. Det er et ambitiøst koncept, en hel lille rockopera, hvor King Diamond i bedste Mester Jakel-stil spiller alle roller til stor moro for folk, der ikke forstår sig på den salgs.

Anden del af spøgelseshistorien om ”dem” fortalte King på ”Conspiracy” (1989), der også er den af hans plader, som er plaget mindst af den gennemgående drilleånd: dårlig produktion.

Den kommercielle nedtur for King Diamond begyndte ved indgangen til 1990’erne. ”The Eye” (1990), hvor King foruden La Rocque bakkes op af guitaristen Pete Blakk, bassisten Hal Patino og trommeslageren Snowy Shaw, er dog et glimrende album og et harmdirrende angreb på heksejagt og religiøs intolerance.

King Diamonds albums afviger ikke meget fra hinanden. Det er også svært at finde stand-out-tracks på dem – de er helstøbte værker. Der er ikke tale om hjernedød headbangerrock, men om komplekse kompositioner og arrangementer med masser af originalitet og ekvilibristiske præstationer. King Diamond var en foregangsmand, og hans 1980’er-albums virker forunderligt friske så lang tid efter, at de blev sendt på markedet. \m/

NB! King Diamond har udsendt hele syv studiealbums siden ”The Eye”, men ingen af dem har overgået Kings output fra 1980’erne. King og band kan opleves på Sweden Rock Festival den 9. juni.

En fuldstændig King Diamond-diskografi findes på Encyclopaedia Metallum   

FACEBOOK: Bliv ven med Peter Béliaths Rifferama 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar