søndag den 25. marts 2012

Ondskaben kender ingen grænser

Slayer gjorde krav på at være Amerikas heavieste band, da de i 1983 lancerede sig med tonsvis af nitter og dødelige doser af eyeliner.

Demo- & lp-anmeldelse: Peter Béliath (Publiceret i Hot Rockin’ nr. 2, primo 1984 & nr. 3, april 1984)

Slayer introducerede black metal-stilen i Los Angeles. Men thrasherne i San Francisco
overtalte hurtigt bandet til at droppe sminken.
Sminke var for wimps og poser-bands som Ratt, hed det sig i de kredse.
[Baggrund: Slayer var et af de allerførste thrash metal-bands. De pladedebuterede allerede før, at det blev kutyme at bruge termen ”thrash metal” om den nye, aggressive og opspeedede spillestil, der begyndte at dominere metalundergrunden i 1983-84.

På det tidspunkt var det normalt af bruge termer som ”hardcore metal” og ”power metal” om de allerhårdeste former for metal. ”Black metal” var endnu ikke blevet en bestemt spillestil, men betegnede bare, at musikken havde en dyster stemning, og at teksterne handlede om okkulte emner.

Alt sammen afspejles det i de to anmeldelser, som jeg her vover at lægge ud på bloggen. Det er ikke just stor journalistik, men de giver dog et indtryk af, at noget nyt og vildt var ved at ske på metalscenen. Det fremgår, at Venom og Metallica var de to toneangivende bands i denne nye bølge af vildskabsmetal, og at det var blevet moderne at kalde andre metalfans for ”wimps”, hvis de ikke var til thrash.]

Slayer siges at var være Amerikas svar på Venom – og gutterne gør da også krav på at være det heavieste band i USA.

Bandet har eksisteret i halvandet år og består af Tom Araya (bas/vokal), Kerry King (guitar), Jeff Hanneman (guitar) og Dave Lombardo (trommer).

Slayer har som de første introduceret black metal i Los Angeles. Personligt foretrækker jeg at kalde dem hardcore metal, da der ikke er noget specielt okkult over gruppens musik.

Som led i deres opstandelse har Slayer turneret hvileløst i Syd-Californiens klubber, og det er planen, at deres togter skal føres til andre stater og lande.

Live ledsages Slayers fandenivoldske metal at et ”over the top”-show, hvori der bl.a. indgår intensiv brug af lys- og røgeffekter. Det siges, at der ikke er til at se en hånd for sig, når Slayer har forladt arenaen.

Det første, jeg hørte med  gruppen, var ”Aggressive Perfector” fra ”Metal Massacre Vol. III” [”Metal Massacre” var en legendarisk serie af kompilations-lp’er, hvor Metallica, Trouble og et utal af andre lovende 1980’er-bands pladedebuterede; serien blev udgivet af det navnkundige selskab Metal Blade Records, red.]. Dette nummer er sammen med Warlords ”Mrs. Victoria” lp’ens højdepunkt. Tracket minder meget om Metallica, både i arrangement og opbygning. Produktionen kunne godt have været mere aggressiv, men ellers er der ikke noget negativt at bemærke.

Dernæst fik jeg tilsendt et 3-track demo med numrene ”Black Magic”, ”The Antichrist” og ”Fight Till Death”. Demoet er plaget af en dårlig lyd, som desværre forurener den stærke Slayer-metal.

”Fight Till Death” skiller sig ud ved at være det heftigste (à la Metallicas ”Metal Militia”) af de tre numre samt ved at indeholde det mest imponerende guitarsolo-arbejde. Det ville være forkert at bedømme Slayer ud fra dette dårlige bånd, men én ting kan med sikkerhed slås fast: Slayer har POWER!!! \m/


Allerede i 1983 hørte pentagrammer, omvendte kors
og Geden fra Mendes til standardudstyret i black metal.
SLAYER
”SHOW NO MERCY”
(Metal Blade/Roadrunner)

I Hot Rockin’ nr. 2 skrev jeg i Slayer-historien, at grupen var mere hardcore end black metal – den udtalelse trækker jeg hermed tilbage: ”Show No Mercy” består af satanisk djævelskab fra start til slut. Om de er Amerikas heavieste band, er jeg ikke helt sikker på, men det er ikke helt ved siden af.

Musikken er klart inspireret af Metallica og Venom, men et par af numrene har lidt Mercyful Fate over sig, og Slayer bekender sig da også 100% til The Masters Of Satanic Mayhem. Teknisk er især guitaristerne Kerry King og Jeff Hanneman velfunderede, men det kompakte lydbillede dækker ikke over svagheder.

”Evil Has No Boundaries” er et superhurtigt nummer med fejende soli, mens ”The Antichrist” er langsommere og især holdes oppe af Tom Arayas sataniske vokal.

”Die By The Sword” er en stærk komposition, med temposkift og variationer af forskellige slags (det er her, at Mercyful Fate kommer ind i billedet).

”Fight Till Death” er som nævnt i Hot Rockin’ nr. 2 et heftigt nummer i stil med Metallicas ”Metal Militia” – og lyt engang til lead worket!

Instrumentalnummeret ”Metal Storm” er side 1’s stærkeste (med Mercyful Fate- og Iron Maiden-indflydelser), og det følges op af ”Face The Slayer”, som hører til i ”The Antichrist”-klassen.

”Black Magic” er slet og ret sort magi, for man kan umuligt lave noget så fantastisk uden hjælp fra det overnaturlige.

På ”Tormentor” får Slayer det til at løbe koldt ned ad lytterens ryg med linjen ”Are you afraid of the night?”

”The Final Command” er i den sikre, hurtigt-tærskende Venom-stil.

”Crionics” er suverænt albummets stærkeste nummer, et track i den varierede stil. ”Show No Mercy” lukkes med det dødeligt hurtige titelnummer.

Kan man klare denne fandenivoldske lp, har man vinyl på, at man ikke er wimp, for Slayer viser overhovedet ingen nåde. \m/

FACEBOOK: Bliv ven med Peter Béliaths Rifferama 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar