Morbid Angel begik et
attentat mod den politiske korrekthed med deres 1995-opus, ”Domination”. Det var
et meget drømmende og dysterdunkelt album, der rummede noget af det mest hadefulde
og gennemtærskende dødslarm i metalhistorien.
Anmeldelse: Peter
Béliath (Publiceret i Jam Magazine nr. 56, juni 1995)
![]() |
Morbid Angel hyldede Cæsar Caligula, en despotisk og vanvittig kejser, der regerede romerriget 37-41 e. Kr. |
[Baggrund: En satanist, der er i opposition til Det Onde?
Hva’ beha’r? Men det var sådan en krabat, der ringede mig op en forårsaften i
1995. Krabaten var David Vincent, Morbid Angels kontroversielle growler og
bassist. Det blev til et af de bedste interviews, jeg nogensinde har lavet.
Vincent forklarede bl.a.: ”Når jeg siger det virkelig onde,
taler jeg om manipulation, ensretning, global harmonisering, undertrykkelse af
folkeslag og forsøg på at ødelægge andre folkeslags kulturer ved at påtvinge
dem ting, der undergraver deres kultur.”
”Der er kræfter i verden, som forsøger at undertrykke folk
eller knuse deres muligheder og forhindre dem i det, som de har potentiale til
at blive. Der er kræfter, som ønsker at gøre mennesker til brikker i et
puslespil, kræfter som ønsker at gøre folk til forbrugere i stedet for mennesker.
Og det, synes jeg, er forkert.”
Jeg kannibaliserede interviewet og lavede et kortere version
til Jam Magazine nr. 57 (som optakt til Morbid Angels 1995-turné, der bragte
Florida-bandet til Esbjerg, Odense og København), mens samtalen med David
Vincent blev bragt næsten uforkortet i NRG nr. 1. Den lange version kan læses
her.
Velan, interviewet med David Vincent blev lavet i
forbindelse med udgivelsen af Morbid Angels fjerde opus, ”Domination”. Jeg anmeldte albummet i Jam Magazine nr. 56. ”Domination” gjorde mig elektrisk af begejstring. Og begejstringen har holdt sig lige siden.]
MORBID ANGEL
”DOMINATION”
(Earache/Pingo)
Morbid Angel har med deres tekniske death metal konstant
udvidet grænserne for, hvad dødsgenren kan rumme. Og deres fjerde album er
ingen undtagelse. ”Domination” er en både rasende og meget drømmende plade med
en lyd, der er endnu dybere og mere dysterdunkel end den på ”Covenant” (1993).
Både som guitarist og komponist får ny-rekrutterede Erik
Rutan god plads på ”Domination” – og ikke overraskende står Rutan for det mest
gennemtærskende dødsmetal på pladen.
Men det er, når riffmeister Trey Azagthoth
tager fat, at den morbide engel for alvor hæver sig på sine sorte vinger og
søger nye domæner at slå ned i; lyt f.eks. til den knusende tunge og nærmest
Black Sabbath-agtige udvaskning af Tschandala-slim i ”Where The Slime Live” og
den politisk aldeles ukorrekte tribut til den romerske kejser Caligula:
”Caesar’s Palace” – en voldsomt medrivende sang i al sin grusomme skønhed.
Af andre højdepunkter kan nævnes den militante og
Laibach-agtige ”Hatework” og ”Inquisition (Burn With Me)”; sidstnævnte er en
hyldest til de kættere, der led martyrdøden på bålet under inkvisitionen, og
David Vincents hadunderløbne tekst rundes af med et par tankevækkende vers i
fakkelskær: ”The night is young … I’m feeling very bold / I think I’ll do some
burning of my own.” \m/
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar