søndag den 21. oktober 2012

Heksehammeren slår til igen


Witch Cross var et af Danmarks væsentligste pioner-bands inden for heavy metal. I 2011 blev gruppen gendannet, og deres 1980er-plader blev genudsendt. Dommen lyder: metal bliver ikke mere klassisk!

Witch Cross: Det første rendyrkede heavy metal-band, der nogensinde spillede på
Roskilde Festivalen. (Foto fra "All That's Fit For Fighting")
Danmark var i første halvdel af 1980’erne Skandinaviens førende land, hvad angår heavy metal-bands. Mercyful Fate var rambukken, der som det første danske band gennembrød muren ind til det internationale metalmarked.

Men Mercyful Fate var langt fra det eneste band, som lod til at blive en lovende dansk musikeksport i de år. Bladrer man tilbage i de første numre af det førende metalfanzine Metal Forces, kan man se, at grupper som Pretty Maids, Witch Cross, Maltese Falcon, Wasted og Evil også vakte behørig opsigt. Og ude i kulissen stod Artillery på spring.

Denne artikel zoomer ind på Witch Cross. For ikke alene er gruppens indspilninger fra de tidlige 1980’ere blevet genudgivet på lp og cd, men bandet er også blevet gendannet. Det gendannede Witch Cross har optrådt på Tysklands prestigefyldte Keep It True-festival, Heavy Metal Maniacs-festivalen i Holland og den velrenommerede Metal Magic Festival i Fredericia.


Det gendannede Witch Cross.
VERDENS RØVHUL
Danmark var verdens røvhul i begyndelsen af 1980’erne. Selvom den hårde rocks grundlæggere, Led Zeppelin og Black Sabbath, havde startet deres karrierer med koncerter i Danmark, forblev Dannevang et musikalsk bøhland, hvor mere eller mindre lallede pop- og tjalde-rock-navne blev sat på piedestalen. Just som heavy metal boomede i udlandet, gik Danmark amok i yuppie-pop og hamsterrock (musik, som man kunne sidde og nusse sin hamster til). TV-2, Gnags og det, der var værre, var landeplager.

For heavy metal-kunstnere var situationen nærmest desperat. Pladeselskaberne fattede ingenting. Hit-snedkeren Stig Kreutzfeldt og hans kumpaner på CBS fyrede Brats, da Hank, King & Co. blev faretruende heavy (lige før transformationen til Mercyful Fate). Og dermed blev der sat en effektiv stopper for dansk heavy metal på selskabsfronten i Danmark.

Witch Cross-sangeren Alex Savage (alias Alex Nyborg Madsen) satte ord på frustrationerne i et brev, som han sammen med bandets selvfinansierede debutsingle ”Are You There” / ”No Angel” sendte til hårdrock-organet Kerrang! i 1983. Brevet kan læses her

Situationen var håbløs. For ikke alene var pladeselskaberne apatiske, det var næsten umuligt at få spillejobs uden at have en plade på markedet. Og skulle det endelig lykkes at få en skive ud, så kunne man ikke få den spillet i radioen. For smagsdommerne i Danmarks Radio var forstokkede heavy metal-hadere. Og hvad værre var: Danmarks Radio havde monopol på æteren.

Witch Cross-guitaristen Mike Wlad (alias Michael Koch) trådte i karakter og gav den som forkæmper for heavy metal: han indtalte en nærmest harmdirrende kommentar på DR-programmet Rocknyts automatiske telefonsvarer. Rocknyt sendte kommentaren i æteren, men Wlads opfordring til at respektere heavy metal-genren sad DR-juntaen overhørig.

Som tiden gik, blev heavy metal også i Danmark en ungdomsbevægelse, som statsradiofonien måtte forholde sig til. Og igen var det Witch Cross-folkene, der gjorde en forskel. Alex Savage blev vært på DRs specialprogram om hård rock, Cementmix.

Dette var imidlertid ikke de eneste punkter, hvor Witch Cross var heavy-pionerer. Roskilde Festivalen etablerede sig allerede i 1970’erne som en magtfuld institution i dansk musikliv. Men heavy metal var også bandlyst på Roskilde Festivalen – indtil 1984, hvor Witch Cross som det første egentlige heavy metal-band nogen sinde stod på en af Roskilde Festivalens scener.

Inden da var Witch Cross på plakaten til den legendariske Heavy Metal Night i Saltlageret, København, torsdag den 15. september 1983. Koncerten var arrangeret af heavy-guruen Ken Anthony, og den var med til at lægge fundamentet til 1980’ernes danske heavy metal-kultur. Når jeg genlæser min anmeldelse af koncerten i Hot Rockin’ nr. 1 (november 1983), kan jeg se, at Witch Cross var det band, som gjorde det bedste indtryk denne aften, hvor Pretty Maids og svenske Overdrive også spillede op til manisk headbanging.

Illustrationen, der prydede omslaget til "Fit For Fight", var malet af
guitaristen Cole Hamilton. Han var også kunstneren bag illustrationen
på Mercyful Fates "Nuns Have No Fun"-ep.
AUTENTISK AURA AF TRUE METAL
Der er altså god grund til at drikke en mindeskål for Witch Cross-folkenes bedrifter. Witch Cross’ største præstation er dog albummet ”Fit For Fight”, som udkom i 1984 (det blev udgivet af selskabet Vision Music, men blev også udsendt på licens af Roadrunner).

”Fit For Fight” blev produceret af Ivan Horn, som var noget af en kendis (bl.a. som guitarist i C.V. Jørgensens band). Dengang var det ekstremt dyrt at indspille et album, og den analoge teknologi var omstændelig og krævede håndelag og erfaring, før den metalliske rock fik den rette sprængkraft.

Man har hørt bedre produktioner i 1980’er-metallen, men low budget-lyden på ”Fit For Fight” har sin charme og er med til at give albummet en autentisk aura af true metal. Der er i dag masser af bands, som ville sælge deres sjæl for at lyde, som Witch Cross lyder på ”Fit For Fight”.

De machete-skarpe guitarer er helt i front, og oven over det hele svæver Alex Savages vokal. Bernard Doe skrev i Metal Forces’ anmeldelse, at Alex ikke er verdens bedste metalsanger. Sådan var kravene til heavy-sangere i midten af 1980’erne. Målt med vores dages alen var Alex sublim. En klassisk heavy metal-vokalist, en mestersanger i stil med Rob Halford (Judas Priest) og David Byron (Uriah Heep).

På ”Fit For Fight” synger Alex Savage, som om hans boller sidder i klemme mellem Godzillas kæber. Den lyse stemme bliver ekstra effektfuld, fordi Ivan Horn angiveligt dobbelt-trackede vokalen i studiet.

Men det ville alt sammen have været ligegyldigt skrigeri, hvis det ikke var for sangene. Når jeg genhører ”Fit For Fight” i dag, slår det mig, hvor god sangskrivningen er. Albummet er pakket med iørefaldende metalnumre såsom ”Face Of A Clown” og ”Alien Savage”.

Der er sange på ”Fit For Fight”, som er svimlende melodiske. ”Light Of A Torch” er direkte gåsehudsfremkaldende. Her er der virkelig tale om internationalt format. Og så var det for resten ikke de dummeste heavy metal-tekster, som Alex Savage skrev dengang. Det er headbanger-rock med en vis intelligenskvotient.

”Fit For Fight” har et skær af kommercialisme på ”Fight The Fire” og ”Rocking The Night Away”. Det er melodisk, ja, men det bliver aldrig popmetal eller puddel-heavy. Pladen har gennemgående et aggressivt drive, ind imellem går tempoet i retning af speed metal.

Musikkens paces fremad af bassisten ”Little” John Field, og det hele bankes grundigt på plads af den særdeles velspillede trommeslager A.C. Hør lige et tæske-heavy nummer som ”Killer Dogs”. Det er så hamrende hårdt, at det var på sin plads, hvis gruppen i stedet havde kaldt sig Witch Hammer.

Og så er der jo guitarduellerne. Mike Wlad og Cole Hamilton krydser klinger, så gnisterne fyger. Titlen ”Axe Dance” taler for sig selv. Det er ikke blæret som Eddie Van Halen og Yngwie Malmsteen. Det er ”bare” godt, gedigent og drøntraditionelt guitarhåndværk, som det var gængs, før der gik konservatorie-snobberi og epileptiske anfald i metalguitarspillet.

Witch Cross blev kendt som det smilende heavy metal-band. Live sendte de hele bredsider af positive vibrationer ud over scenekanten. ”Wish you well,” lød deres motto. På scenen mindede Alex Savage i sin håndtering af publikum om Saxons Biff Byford. Men musikalsk er ”Fit For Fight” meget mere i tråd med bands som Judas Priest, Iron Maiden og Accept. Det er hård, kontant heavy metal, der giver den ene musikalske kæberasler efter den anden. Metal bliver simpelthen ikke mere klassisk. \m/

ACHTUNG! Hells Headbangers Records udsendte i 2011 en laber boks på vinyl (4 lp’er!), ”All That’s Fit For Fighting”, der foruden ”Fit For Fight” indeholder singlen ”Are You There” plus diverse demoer, bl.a. et obskurt demo fra 1981, som gruppen indspillede under navnet Blood Eagle. Bokssættet er smukt og elegant lavet, og som bonus rummer det et hefte med udklip fra fanzines samt et nyt, informativt interview. Det er rockarkæologi af høj kvalitet. En cd-udgave af bokssættet findes også. Cd-udgaven rummer også en dvd.

Hells Headbangers Records udsendte i 2013 Witch Cross’ andet fuldlængde-album: ”Axe To Grind”.

Det gendannede Witch Cross består af Mike ”Wlad” Koch (guitar), Jan ”Little John” Normark (bas), Lars ”Tony Adams” Bjørnstad (trommer), Kevin Moore (vokal) og Paul Martin (guitar).

FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama

Witch Cross, som de så ud senere i 1980'erne. Alex Savage og Mike Wlad dannede
dernæst hair metal-bandet Harlot.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar