Lp-anmeldelse:
Peter Béliath (Publiceret i Hot Rockin’ nr. 3, april 1984)
Introduktion:
Peter Béliath (maj 2012)
Anthrax, da de stadig så seje ud. Det er Neil Turbin i midten. Scott Ian står yderst til højre - med hår! |
Anmeldelserne var alle skrevet af yours truly, og idéen til
den krigeriske overskrift var også min. For i år 1984 var wimps (=tøsedrenge,
der spillede og hørte vattet pseudo-metal) bare fjenden nr. 1. Men heldigvis
kom der på det tidspunkt en hel horde af bands, som var udrustet med det bedste
våben mod wimpdommen: thrash metal.
Ligesom alle andre nogenlunde vågne headbangere på det tidspunkt var
jeg klar over, at en revolution var i fuld gang på den internationale
metalscene. I samme nummer af Hot Rockin’ skrev jeg om de seneste demos fra Znöwhite,
Zoetrope og Nasty Savage, og i de kommende måneder havnede de nyeste demos fra
bl.a. Overkill og danske Artillery i min postkasse. Året forinden lp-debuterede
Exciter, Metallica og Slayer, mens Venom lagde an til at terrorisere
plademarkedet med deres tredje fuldlængdealbum, ”At War With Satan”.
Jeg elskede alle disse bands, hvis stil jeg (og de fleste andre
skriverkarle på det tidspunkt) kaldte power metal eller hardcore metal. Som
nedenståede anmeldelse afslører, så kaldte man hurtig og brutal metal for speed
metal og death metal allerede i 1984 – altså før det, som vi i dag kalder dødsmetal,
opstod!
Begrebet thrash metal var endnu ikke blevet opfundet. Der er blevet
spekuleret meget over, hvor thrash metal-termen stammede fra, og hvem der
opfandt den. Et endegyldigt svar kan ikke gives. Joel McIver gennemgår
thrashens udvikling detaljeret i bogen ”Justice For All: The Truth About
Metallica” (revideret udgave udsendt i 2009).
Mange mener, at Metallica-sangen ”Whiplash” (med verslinjen ”thrashing
like a maniac”) var termens stamfader. Men thrash-begrebet fik i hvert fald en
yderligere udbredelse med Anthrax’ monstrøst fede nummer ”Metal Thrashing Mad” –
og spørgsmålet er da også, om det ikke var Anthrax, som indirekte døbte den nye
opspeedede metalstil med netop ”Metal Thrashing Mad”.
Der var masser af brutal signalværdi på omslaget til "Fistful Of Metal". (Foto hentet fra Wikipedia) |
Anthrax’ debutalbum, ”Fistful Of Metal”, blev aldrig andet end en
parantes i metalhistorien. Det er der flere grunde til. Først og fremmest har
Anthrax selv lagt distance til albummet, som, kritikere mener, er for
uoriginalt og klichéfyldt. På mange måder minder ”Fistful Of Metal” om Slayers
debut-lp, ”Show No Mercy”: de er begge meget inspireret af Iron Maiden og Judas
Priest.
Spørgsmålet er imidlertid: er det så galt at være inspireret af
Priest og Maiden? I hvert fald blev ”Fistful Of Metal” og ”Show No Mercy” spillet
med en ungdommelig charme og en bandsat gejst, der var ligeså medrivende som en
lavine i Himalaya.
Jeg blev så begejstret for ”Fistful Of Metal”, at jeg satte den på
min playlist i Hot Rockin’ – en ære, som selv Slayer ikke fik. Og jeg er stadig
begejstret for albummet. Det er faktisk det eneste Anthrax-album, som jeg
stadig gider lytte til. For selvom ”Fistful Of Metal” ikke ligefrem byder på
nybrud inden for sangskrivningskunsten, så er de fleste af lp’ens numre en
forrygende fusion af dynamik og melodiøsitet, som jeg finder uimodståelig den
dag i dag.
BLOMSTRET BADEMODE
Thrash-revolutionen vendte op og ned på metalscenen. Metallica,
Slayer, Megadeth og Anthrax endte med at blive De 4 Store vindere af den krig,
der i 1980’erne opstod om det mere og mere hærdede metalpublikum.
For at opnå den position måtte Anthrax gennemgå en del forandringer.
F.eks. fyrede gruppen den ellers udmærkede sanger Neil Turbin, der havde (og
vist stadig har) en arketypisk vokal-stil med høje heavy-skrig.
Det er helt sort for mig, hvorfor Turbin skulle fyres. Men det var
vist noget med, at Scott Ian ønskede at føre Anthrax i en mere politisk bevidst
og samfundskritisk retning, og så nytter det jo ikke noget at have en sanger,
der skriver numre om at være metalsoldat (”Soldiers Of Metal”) eller om, hvor
ellevild han er med at køre bilræs (”Metal Thrashing Mad”).
Anthrax ændrede deres sangskrivning, så musikken fik et muntert
(hip)hoppende boptibopti-galop-præg. Ydermere lagde Anthrax læderjakkerne,
patronbælterne og de bistre miner fra sig, og i stedet begyndte Scott Ian &
Co. at opføre sig, som om de var statister i en Marx Brothers-film, ligesom de
også lod sig gøre til mannequiner for den sidste nye mode inden for blomstret
badetøj. (Hvad sker der lige her?)
Albummet ”Among The Living” (1987) betragtes stadig som et
thrash-mesterværk. Min egen kærlighed til Anthrax fik dog først et boost, da
bandet kastede sig ud i en coverversion af ”Antisocial” (udgivet som hasarderet
single i 1989). ”Antisocial” er en radikal sang, som tilbage i 1980 fik oprørstrangen
op i metalfans, da den blev udsendt af det stærkt venstreorienterede franske
pioner-metalband Trust. Jeg var imidlertid knap så begejstret for Anthrax’
kollaboration med hiphop-gruppen Public Enemy på ”Bring The Noise” (1991).
LYDEN AF HVID STØJ
I årenes løb har Anthrax’ besætning ændret sig efter svingdørsprincippet.
Op mod 25 forskellige musikere, heriblandt otte sangere, har været medlemmer af
gruppen (plus de løse turnémusikanter).
Stilistisk har bandet også gennemgået flere identitetskriser – og
det gav i 1993 fanskaren et af Anthrax’ stærkeste albums, ”Sound Of White Noise”,
hvor Scott Ian & Co. faktisk sparker seriøs scrotum. Men det manglede også
bare, for det var selveste ex-Armored Saint-sangeren John Bush, som havde
Anthrax’ mikrofon i næven på det tidspunkt. Singleudspillet ”Only” er blevet stående
som et højdepunkt inden for 1990’ernes mainstream-metal.
Desværre viste det sig, at Anthrax ikke kunne holde den høje
standard på deres efterfølgende udgivelser – indtil der skete noget i fjor.
Anthrax’ seneste album, ”Worship Music” (2011), har ikke alene givet
bandet høje salgstal, det har også været med til at redde Anthrax’ ære i en
tid, hvor thrashen har fået en renæssance. Og det er først og fremmest takket været
”Worship Music”s succes, at Anthrax er blevet klasket på plakaten til årets
Copenhell-festival.
* * *
* * *
ANTHRAX
”FISTFUL OF METAL”
(Roadrunner / Music For Nations)
Anthrax er et af
de usandsynligt mange ligeså usandsynligt fede power metal-bands, der er fulgt
med i kølvandet på Metallica – og det bærer gruppens musik stærkt præg af.
”Fistful Of
Metal” åbnes med det fast ’n’ furious
speed & death metal-track ”Death Rider”, som følges op af ”Metal Thrashing Mad”, der for mig står som et a de bedste
power metal-numre nogensinde, da det har et fantastisk hook – den sikre vej til gummicellen
En god
coverversion af Alice Coopers ”I’m Eighteen” sætter tempoet ned, hvorefter det
atter sættes op med ”Panic” og ”Subjugator”.
Svimmel vender
man pladen, og ”Soldiers Of Metal”, ”Death From Above” og ”Anthrax” følger.
”Across The
River” er et kort instrumentalnummer, og denne yderst velegnede headbangings-lp
sluttes af med ”Howling Furies”, som er lettere episk.
Akkurat ligesom
Exciter er Anthrax-numrene meget homogene, men i modsætning til [Exciters lp ]”Violence
& Force” er ”Fistful Of Metal” mere afvekslende (pga. en masse vel-timede
breaks), og Anthrax er også klart bedre musikere.
Direkte ind på
playlisten! \m/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar