torsdag den 1. december 2011

Alle politikere er røvhuller

Alle politikere er røvhuller. Meningen med livet er at samle på ragelse. Mine damer og herrer: Motörheads Sturmbannführer Lemmy Kilmister har ordet.

Interviewartikel: Peter Béliath (Publiceret i NRG nr. 30, oktober 2006)



[Baggrund: Alle hårdrock-journalister drømmer om at interviewe Lemmy. I 2006 lykkedes det endelig for mig at få Motörhead-legenden i tale. Først måtte jeg en tur til Göteborg for at lave interviewet. Desværre var Lemmy syg, da jeg nåede frem. Så et telefoninterview blev sat op som erstatning. Motörhead havde netop udgivet ”Kiss Of Death”-albummet. Men interviewet kom til at handle om meget andet – og det beviser, at Lemmy er en mester i one liners.]

“Hallo.”
           
- Det er Peter fra NRG i Danmark. Jeg har nogle spørgsmål til dig.
           
”Godt. Det er jo det, som interviews drejer sig om. Haha.”
           
- Så er du klar?
           
”Ja.”
           
- I har netop lavet et nyt album, “Kiss Of Death”. Hvorfor skal folk købe “Kiss Of Death”?
           
”Fordi, det er et forbandet godt album. Derfor.”
           
- Hvad gør ”Kiss Of Death” anderledes end andre Motörhead-albums?
           
”Sangtitlerne er anderledes. Haha.”
           
- Hvorfor har I kaldt pladen for ”Kiss Of Death”?
           
”Det er Phils [Philip Campbell, guitar] idé, så du må spørge ham. Det lader til at være en god titel.”
           
- Hvad er det for et dødskys, titlen refererer til?
           
”Det er Phils idé, som jeg sagde. Det er et godt udtryk. Det er en god titel, den sætter sig i folks bevidsthed.”
           
- Så måske kommer det næste Motörhead-album til at hedde ”Kiss Of Life”?
           
”Eller måske ”Fuck You”. Det er lige meget, forstår du. Så længe titlen bliver siddende i hukommelsen på folk. Ligesom albummet ”Bastards” [1993], ikke sandt? Det er også et godt udtryk. Haha.”
           
- “Sword Of Glory” [en sang om menneskehedens evindelige krigsgalskab] er en af mine favoritsange på det nye album.
           
”Tak.”
           
- Mener du ikke, at menneskeheden lærer af sin blodige historie?
           
”Mener du, at den gør det? Jeg mener det ikke, nej. Folk lærer ikke af noget som helst. Enhver må lave sine egne fejltagelser, hvilket betyder, at vi bliver ved med at begå de samme fejltagelser.”
           
- Er du en desillusioneret mand?
           
”Hvis man når at blive 60 år og stadig ikke er desillusioneret, så er der noget i vejen med en. Haha.”
           
- Jeg er kun 44.
           
”Så du arbejder altså på det.”

HISTORIKER ELLER ALFONS
- Du læser åbenbart en masse bøger om historie.
           
”Jep.”
           
- Hvilken historisk periode er din yndlingsperiode?
           
”Første og Anden Verdenskrig.”
           
- Hvorfor?
           
”Fordi det var de vigtigste begivenheder i det 20. århundrede. Det burde være grund nok.”
           
- Mange heavy-bands skriver sange om middelalderen. Har du ikke studeret middelalderen?
           
”Jo, jeg har læst en smule om den. Fra en engelsk synsvinkel, er jeg bange for.”
           
- Engelsk synsvinkel?
           
”Engelsk er det eneste sprog, jeg kan læse.”
           
- Det var jo også i middelalderen, at England blev etableret som nation, ikke sandt?
           
”Jo, det er sandt.”
           
- Hvad mener du om middelalderen?
           
”Jeg tror, at man havde det temmelig elendigt, hvis man ikke var rig. Og at man havde det pokkers fedt, hvis man var rig.”
           
- Hvis du ikke var blevet rockstjerne, hvor ville du så være havnet i livet?
           
”Formentlig i spjældet.”
           
- Hvad ville du have gjort for at havne der?
           
”Det aner jeg ikke. Jeg ville have gjort noget galt. Jeg har aldrig været særlig god til ikke at bryde loven.”
           
- Kunne du ikke være blevet historiker?
           
”Måske. Men det er et stille liv. Der ville ikke have været megen spænding i det. Måske kunne jeg være blevet alfons. HARHARHAR.”

NAZI-SAMLING
- I årenes løb har du skrevet en masse sange om krig.
           
”Jeg har også skrevet en masse sange om sex. Haha.”
           
- Okay, det kan vi tale om lige om lidt. Hvad er så fascinerende ved krig?
           
”Krig får det bedste og det værste op i folk. Det får det værste op i folk, for på begge sider vil der ske grusomheder. Tro mig, det var ikke kun tyskerne, som begik grusomheder. Krig får også det bedste op i folk, nemlig heroismen.”
           
- Hvad er så fascinerende ved sex?
           
”Kom nu, mand. Haha. Nu må du holde! Haha.”
           
- Okay, dumt spørgsmål. Lad os tale mere om historiske emner. Du samler på våben og nazi-parafernalia.
           
”Ja, jeg har også nogle danske nazi-ting. Jeg har to Schalburg-kors og nogle emblemer for danske frivillige. En svensk SS-hat. Ingen er uskyldig, hvis du forstår, hvad jeg mener. Der var sågar briter i SS.”
           
- Hvordan får du fat i disse ting?
           
”Jeg modtager kataloger. Det er big business, forstår du. Jeg mener, en af Hermann Görings daggerter blev for et par måneder siden solgt for hundred tusind dollars. Det er ikke en skinhead, som har købt den til den pris, vel? Det er læger og advokater, som køber tingene.”
           
- Så du har råd til at købe ting i den prisklasse?
           
”Noget af det. Noget af det er ikke så dyrt.”
           
- Men du har penge nok?
           
”Ikke lige nu. Haha.”
           
- Er du flad?
           
”Ikke helt. Men jeg bruger en masse penge på det. Jeg har en stor samling.”
           
POLITISK KORREKTHED
- Normalt tror folk, at mænd, som samler på våben, er voldelige.
           
”Jeg mener ikke, at det er sandt. Nej, jeg tror, de samler på tingene af interesse. Nogle af tingene er smukke, og andre er ikke. Jeg synes ikke, at skydevåben er smukke, men jeg synes, at sværd og daggerter kan være meget smukke. Og det er også en kunstform. De er ikke lavet til kamp, men er bare ceremonielle daggerter og sværd, som er blevet brugt til parader.”
           
- På grund af din nazi-samling er der visse mennesker, som mener, at du er nazist.
           
”Så har jeg virkelig dårlig nyt til dem, for jeg har to sorte veninder, og hvor nazistisk er det? Jeg har ikke en eneste racistisk knogle i hele kroppen. Jeg forstår ikke racisme, og jeg hader det, når jeg møder racisme. Så det er grunden til, at jeg ikke har dårlig samvittighed over at samle på disse ting, for jeg ved, at jeg ikke tror på det. Jeg samler kun på tingene pga. måden, som de er blevet fremstillet på. Tyskerne var fremragende håndværkere. De slemme fyre har altid de bedste uniformer. Haha. Det går igen igennem hele historien.”
           
- Så du mener, at det er en slags politisk korrekthed at hævde, at du er nazist?
           
”Formentlig, ja. Det siger noget om, hvor kloge de er. Politisk korrekthed er det dummeste, jeg nogensinde har hørt om i hele mit liv.”
           
- Hvor hører du til politisk? Er du højre- eller venstreorienteret?
           
”Jeg hader alle politikere. For så snart de kommer med i regeringen, bliver de regeringen. Og så laver de ged i alt. Altid. Det kan man altid regne med. Alle politikere er røvhuller. De er politikere, fordi de ønsker at være politikere. Kan du forestille dig, hvilken type person man må være for at ønske at blive politiker?”
           
- Det kræver noget … brutalitet, måske?
           
”Ja, brutalitet og ligegyldighed over for andre mennesker. Og det hjælper at have en god advokat.”
           
- Ligesom Bill Clinton?
           
”Især ligesom George Bush. Bill Clinton er at foretrække frem for Bush. I det mindste blev Clinton naglet til korset pga. et blowjob. Man kan ikke forestille sig George Bush få et blowjob, kan man? Så langt rækker min fantasi i hvert fald ikke.”

FRIHED
- Er du pacifist?
           
“Det er jeg formentlig. Dybt nede er jeg anarkist, men man kan ikke stole på andre mennesker, vel?”
           
- Motörheads musik er meget militant. Er der ligheder mellem det at være soldat og det at være musiker på turné?
           
”Ja, ligesom soldaterne rejser vi meget. Den store forskel er bare, at når vi ankommer, skyder vi ikke alt og alle. Haha.”
           
- Hvad er frihed for dig?
           
”Frihed er noget, man har inden i hovedet. Hvis man er fri inden i hovedet, er man fri, hvor end man befinder sig.”
           
- Er du en fri mand?
           
”Mere eller mindre. Jeg er så tæt på at være fri, som man kan blive, mener jeg.”
           
- At være fri betyder vel også, at man har evnen til at sige nej til visse ting, ikke sandt?
           
”Jo, og at man kan sige ja til visse andre ting. Det afhænger af, hvordan man ønsker at være fri.”
           
- Kan du sige nej til at ryge og drikke, kan du sige nej til narkotika og uforpligtende sex på jeres turnéer?
           
”Ja, det kunne jeg, hvis jeg var nødt til det. Bestemt.”

BASLYD OG MUSKLER
- Der er folk, som kun husker dig for at have skrevet sangen “Ace Of Spades”.
           
”Ja, det ved jeg. Jeg kæmper stadig imod det.”
           
- Mener du, at ”Ace Of Spades” er et overvurderet album?
           
”Formentlig. Jeg ved ikke, hvad folk føler for det. Jeg ved, at de kender sangen, men jeg er ikke sikker på, at de kender albummet. Millioner af mennesker kender sangen, men jeg tror ikke, at de alle sammen lytter til albummet.”
           
- Hvilken Motörhead-tekst er du mest stolt af?
           
”Formentlig ”Orgasmatron”. Og teksterne på det nye album. De er så sære, jeg aner ikke, hvor halvdelen af dem kom fra. Et par stykker af teksterne fra ”Inferno” [2004] er jeg også stolt af. ”Ace Of Spades” er god som en ordleg om hasardspil. Den består bare af hver eneste kliché, jeg kunne komme i tanker om.”
           
- Du har en meget speciel lyd på din basguitar. Hvordan udviklede du din lyd og måden at spille bas på?
           
”Jeg skruede bare op for den.”
           
- Hvad inspirerede din lyd? Den er så anderledes end alt andet.
           
”Er den nu også det? Den er ikke så meget anderledes end John Entwistles [nu afdød bassist i The Who] lyd. Han inspirerede mig. Og Duane Eddy [banebrydende amerikansk guitarist og komponist, som bl.a. lancerede den såkaldte twang-lyd]. Der findes mange gode bassister, og John Entwistle var min store inspirationskilde sammen med Paul McCartney [The Beatles].”
           
- Du blev født i 1945, og der er stadig gang i dig. Hvordan holder du dig i form?
           
”Jeg holder mig ikke i form. Jeg spiser junkfood. Jeg drikker for meget og ryger for meget. Jeg er et levende bevis på, at man ikke dør af at ryge. Og at man ikke dør af at drikke. Man behøver ikke at kvitte sprutten og smøgerne.”
           
- Du lader til at være temmelig stærk og muskuløs. Går du til styrketræning?
           
”Nej. At være på scenen er god træning.”

ROCK’N’ROLL ER EN RELIGION
- På livepladen “No Sleep At All” (1988) råber du: “Rock’n’roll is the only religion that will never let you down!” 
           
“Jep.”
           
- Mener du virkelig, at rock’n’roll er en religion?
           
”Rock’n’roll slår da kristendommen med mange længder. Og rock’n’roll er meget sjovere. Jeg mener, vi behøver ikke at sprænge os selv i luften for at overbevise andre.”
           
- De kristne sprænger vel heller ikke hinanden i luften, gør de?
           
”Det gjorde de da i Nordirland.”
           
- Okay, men de sprængte da i det mindste ikke sig selv i luften. Det med at sprænge sig selv i luften lader til at være en skik blandt visse muslimer.
           
”Det er åbenbart deres måde at gøre tingene på. Jeg mener, de tror, at de får løfter om at komme i himlen, hvis de dør på den måde. Og hvis de dør og opdager, at der ikke er nogen himmel, så er det da lidt af en nedtur, er det ikke?”
           
- Hvilke løfter giver rock’n’roll dig?
           
”Rock’n’roll giver mig løfter om morskab. Og når man står på scenen, og flere tusind mennesker råber ens navn, så er det forbandet fedt, mand. Jeg er ligeglad med, om der er nogen, som siger noget andet. Hvis de benægter, at det er fedt, er de nogle forpulede røvhuller. Haha.”
           
- Hvad er meningen med livet?
           
”Meningen med livet er ting og sager. Man lever for at samle på ting. Haha. Hele livet samler man på ragelse, og det er kun en selv, som bryder sig om det. Og til sidst er der nogen, som arver ragelset og smider det væk. Haha.”
           
- Når vi nu taler om døden …
           
”Jeg mener, at man burde gøre verden til et bedre sted, hvis man har været i den.”
           
- Mener du, at der er et liv efter døden?
           
”Jeg har ingen anelse om det. Jeg finder vel ud af det senere. Jeg kan dog godt vente med at finde ud af det.”
           
- Så du har ikke travlt?
           
”Nej, har du?”
           
- Nej, bestemt ikke.
           
”Der kan du se.”
           
- Jeg har ikke flere spørgsmål. Er der noget, som vore læsere bør vide?
           
”Jep. Jeg er faktisk en 1,80 meter høj kvinde. Harharhar. Jeg tror ikke, at jeg kan finde på noget, nej.” \m/


FACEBOOK: Bliv ven med Peter Béliaths Rifferama

Ingen kommentarer:

Send en kommentar