Det Elvis-modellerede cover til albummet, som navngav Volbeat. |
[Baggrund: I
efteråret 1997 var der opbrud på den danske ekstremmetal-scene. Cirka samtidig
begyndte tre af genrens mest brutale bands at spille en langt mere melodisk og
groovy form for metalrock. Det var Illdisposed, Grope – og Dominus.
Jeg blev
bedt om at skrive en artikel, der forklarede de radikale stilskift. ”Slut med
død og helvede” lød overskriften. Her følger den del af artiklen, der omhandler
Dominus.
Ringsted-gruppen
debuterede i 1994 med et album, der flirtede med både Satan og vikingeromantik,
og bandets leder, Michael Poulsen, holdt foredrag om ”positiv nordisk satanisme”.
Men så – i 1997 – begyndte Dominus at ride af sted på et voldfedt beat, og dermed
tonede noget nyt frem i horisonten: Volbeat.]
Interviewartikel: Peter Béliath (Publiceret i Xtra (tillæg til Ekstrabladet) nr. 5, 25. september 1997)
Interviewartikel: Peter Béliath (Publiceret i Xtra (tillæg til Ekstrabladet) nr. 5, 25. september 1997)
Mellem to
numre på den nye Dominus-plade dukker Elvis Presleys stemme pludselig op. The
King Of Rock ’N’ Roll forklarer med sin bløde, musikalske sydstatsrøst, at
rock’n’roll stammer fra gospel og rhythm’n’blues. Det er der sådan set ikke
noget usædvanligt ved.
Det
usædvanlige er, at Elvis optræder på et album med et dansk heavy metal-band,
der er berygtet for at spille dødsensalvorlig death metal med et direkte
satanistisk budskab. Hvad har Elvis med satanisk heavy metal at gøre?
En hel del,
hvis man spørger Michael Poulsen, Dominus’ sanger og guitarist. For godt nok
spiller Dominus stadig tungt og metallisk, men som titlen på gruppens nye
album, ”Vol. Beat”, antyder, så er musikken blevet blødt kraftigt op med det
gyngende rock og rul-beat, der i Elvis’ unge dage var synonymt med djævlens
musik.
”Der er
virkelig kommet nogle rødder i musikstilen. Jeg vil ikke sige, det er rendyrket
rock’n’roll, men musikken er blevet meget mere rocket. Det er faktisk den slags
musik, vi alle fire dyrker for tiden. Vi er meget til både 50’er- og
60’er-rocken og heavy rocken fra 70’erne og frem,” forklarer Michael Poulsen,
der allerede på Dominus’ forrige plade, ”The First 9”, lod sit lange heavy-hår
klippe ned til en sporty, Presley-agtig frisure.
I det hele
taget er ”Vol. Beat” (udtales ”voldbeat”) overstrøet med Elvis-referencer.
Coveret er f.eks. lavet med et gammelt ”Best Of Elvis”-album som forbillede. Og
derud over kædes flere af pladens numre sammen med små lydklip fra Jerry Lee
Lewis-filmen ”Great Balls Of Fire”.
Det er fra
flere sider blevet hævdet, at heavy metal her i slutningen af 1990’erne
befinder sig i en kunstnerisk krise. Og foruden forkærligheden for Elvis og
rock’n’roll-beatet er Dominus’ stilskifte fremprovokeret af en modvilje mod at
lade sig fange i gentagelsens tummerum.
”Jeg hader
at gentage mig selv,” siger Michael Poulsen. \m/
Dominus på Encyclopaedia Metallum
FACEBOOK: Bliv ven med Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar