Artikel: Peter Béliath (Publiceret i Jam Magazine nr. 43, april 1993)
Fenriz var fjende af fred og lykke i 1993. |
[Baggrund: I 1992-3 brød
helvede løs i Norge. Kirker blev brændt ned, og black metal-musikere begyndte
at optræde i pressen som satanistiske terrorister.
Denne nyhedsartikel er – formentlig –
det første, som dansk overgrundspresse skrev om den norske ”Black Metal Mafia”
aka ”Den Sorte Cirkel”, som havde base i Helvete, en pladebutik i Oslo.
Inderkredsen i denne ”mafia” bestod af medlemmer af grupperne Mayhem, Burzum,
Darkthrone og Emperor.
Artiklen bærer præg af at være sensationsjournalistik. Det var før, internettet gjorde informationer lettilgængelige,
og det meste af stoffet i artiklen er hugget fra Kerrang!, Metal Forces og
Sacroformity. Der var et par faktuelle fejl i artiklen – bl.a. blev Count
Grishnackhs navn stavet forkert, og Fenriz blev gjort til trommeslager/sanger i
Darkthrone. Disse ting er rettet i denne version.
Det er for resten interessant at
konstatere, hvor åbenmundet den ellers fåmælte Fenriz var i 1992-3. Senere hen
rodede Darkthrone sig ud i nogle uheldige udmeldinger, hvor gloserne ”arisk” og
”jødisk” indgik. Fenriz & Co. måtte sige bebe. Men spørgsmålet er: blev
Fenriz citeret korrekt? Sagde han virkelig til Metal Forces, at Black Metal
Mafiaen havde fascistiske holdninger?]
Count Grishnackh – 18-årig sanger i
det norske black metal-band Burzum – blev for nylig tiltalt for adskillige
alvorlige ildspåsættelser. Ifølge den norske presse har The Count tilstået, at
han har sat ild til i alt otte kirker i Oslo, Stavanger og Bergen – flere af
dem er angiveligt brændt ned til grunden. Hvis Grishnackh bliver kendt skyldig,
står han til 20 års fængsel.
Med til historien hører, at Burzum er
satanister, og at deres debutalbum netop er blevet udsendt på det
ekstremistiske norske selskab Deathlike Silence, der har sværget aldrig at
udgive plader med kunstnere, som ”dyrker livet, morskab, kærlighed, frihed og
kristendom.”
I øvrigt er Burzum kun ét af
adskillige skandinaviske black metal-bands med satanistisk overbevisning. Der
er ligefrem tale om en Black Metal Mafia, der ser sig selv som musikkens svar
på IRA. Et voldeligt angreb mod det britiske doom metal-band Paradise Lost
under deres turné i Norge, en bombesprængning under en Deicide/Gorefest-koncert
i Stockholm den 25. november og terror mod sangeren i det svenske band Therion
er blot nogle få af de episoder, som har fået presseomtale.
”Det her har intet med musikbranchen
at gøre. Det her handler om religion. Religion blandet med musik er ren og skær
dynamit. Det kan hjernevaske folk, hvilket er fantastisk. Vi mener, at i en
ideel verden må religionen have lov til at undertrykke folk. Vi har fascistiske
holdninger; vi er fjender af fred og lykke i verden,” udtalte Fenriz, trommeslager
i det norske black metal-band Darkthrone for nylig til det engelske musikblad
Metal Forces. Fenriz lægger ikke skjul på, at han og Darkthrone (der er
pladeaktuelle med cd’en ”Under A Funeral Moon”, i Danmark distribueret af
Pingo) er tilhængere af vold.
”Vi har lavet en masse ting. Men jeg
må være forsigtig, for jeg er jo med i Darkthrone. Så selvom jeg ikke ligefrem
vil påstå, at jeg ikke har deltaget i volden, foretrækker jeg dog at påvirke
andre til at gøre arbejdet,” erklærer Fenriz.
I det danske heavy-miljø er der delte
meninger om, hvor farlig Fenriz reelt er. Men det er en kendsgerning, at der
for tiden foregår satanistisk relateret terror i den skandinaviske
metalundergrund. Og at der er personer i dette miljø, der tager deres livsstil
særdeles alvorligt.
F.eks. begik Dead, sanger i det
norske black metal-band Mayhem, selvmord forrige år [den 8. april 1991, red.] –
en begivenhed, som den taleglade Fenriz sidste efterår beskrev således i et
interview i det danske fanzine Sacroformity:
”Jeg blev mødt af
Euronymous (bassist i Mayhem og drivkraft bag kultselskabet Deathlike Silence,
red.) i døren, der sagde: ’Kom og se, du tror det ikke!’ Han åbnede døren til
Deads rum, og det stank, og der var blod over det hele. Han skød sig selv, mere
er der ikke at sige. Jeg ved alt, for jeg kendte ham og Mayhem personligt, men
det er ikke noget for alle at vide. Han døde bare, og det er tragisk, for han
var den mest ekstreme black-person. En fed sanger, men denne verden var ikke
noget for ham.” \m/
Rifferama zoomer i den nærmeste tid ind på 1990'ernes norske black metal-scene. Følg med via Facebook: gå ind på Peter Béliaths Rifferama og klik på "synes om".
Rifferama zoomer i den nærmeste tid ind på 1990'ernes norske black metal-scene. Følg med via Facebook: gå ind på Peter Béliaths Rifferama og klik på "synes om".
Ingen kommentarer:
Send en kommentar