Interviewartikel: Peter Béliath (Publiceret i NRG nr. 10, sommeren 1999)
Pretty Maids udgav i 1980'erne to milepæle i skandinavisk heavy metal, heriblandt "Future World" fra hvis inderpose dette foto er hentet. |
Tilbage i 1980’erne var Danmark det
førende heavy metal-land i Skandinavien. Mercyful Fate og senere King Diamond
satte deres afgørende præg på genren. Der stod også stor respekt om Witch
Cross, Maltese Falcon, Evil, Hero, Geisha og Artillery. Men de største af dem
alle sammen var dog Pretty Maids.
Pretty Maids var nogle håbefulde
poder fra Horsens og Vejle. De havde kun to ting i hovedet. Den ene ting
opkaldte de bandet efter, den anden ting var en brændende ambition om at blive
stjerner. Og det blev de. De fik kontrakt med det multinationale selskab CBS,
der hældte millioner af kroner i gruppen. Pretty Maids blev hypet helt vildt,
og selv var de ikke i tvivl om, at de ville blive lige så store som Def
Leppard. Det blev de ikke, og det var der nogen, der frydede sig over.
Den dag i dag giver Prety Maids dog
janteloven fingeren. For gruppen eksisterer stadig, mens mange af de andre 1980’er-bands
er begravet i glemsel. Pretty Maids sælger stadigvæk plader, især i Tyskland og
Japan, hvor bandet er i høj kurs. Og i 1998 hyldede svenske Hammerfall jyderne
med en coverversion af Maids-klassikeren ”Back To Back”.
MILLIONPRODUKTIONER
Som nævnt blev der postet ustyrlige
summer i Pretty Maids i 1980’erne. Det var et liv i sus og dus, når bandet gik
i studiet i de glade heavy metal-dage.
”Både ”Future World” og ”Jump The
Gun” blev alt for dyre, men det var fordi, vi selv var nogle unge tumlinger. Vi
var pisseligeglade med, hvad det kostede, vi tænkte jo ikke på det. De skrev jo
bare en check derovre. På den anden side burde der nok have været nogen
derovre, der sagde: ’Nu stopper vi, nu lukker vi kassen i.’ For ”Future World”
kom op i 2,5 millioner. Men den solgte også pissegodt, så de penge kom jo hjem
igen. Men vi kunne jo have tjent meget mere, hvis vi havde lavet pladen
herhjemme for en halv million. Så havde det været rigtig sjovt,” fortæller
sangeren Ronnie Atkins (alias Poul Christensen), der sammen med guitaristen Ken
Hammer (alias Kenneth Hansen) har været Pretty Maids’ ankermand siden de
tidlige 1980’ere.
””Jump The Gun” var jo endnu dyrere.
Der tog vi tre uger til Manhattan i et studie, der koster 50.000 om dagen, plus
der skulle lejes gear, og vi boede på dyre hoteller. Det eneste, vi fik med
derovre fra, var et gospelkor på et nummer. Da vi tog hjem efter tre uger,
havde vi brugt en million. Da kunne vi starte med at mixe hele lortet om i
Werner-studiet. Den plade kom op i noget med 3,1 millioner. Det var helt
vanvittigt, for satan! Og så startede pladeselskabet med at lancere projektet
med en helsidesannonce i Ekstra Bladet: ’Danmarks dyreste lp’, sådan lancerede
de den. ’Kom og rør ved drengene.’ Så skal man altså have kniven af den samlede
presse. Det er virkelig at invitere janteloven indenfor i stuen.”
”Vi skyldte i flere år over en halv
million bare på ”Jump The Gun”. Det var helt langt ude. Det tog mange år at
betale den gæld af. Så vi lærte noget dengang. Alt, hvad vi har lavet lige
siden, har været fornuftige produktioner til almindelige priser. Vi fik et drag
over nakken, men jeg tror, vi var pisseligeglade. Jeg tror ikke engang, at vi
selv var klar over, hvor tæt vi var på at ramme noget stort, for der var jo
kanon-kæmpe fokus på hele genren dengang. Men sjovt var det jo.”
Designerne havde stor magt i 1980'ernes hårmetal: Ronnie Atkins, som han så ud på bagsiden af coveret til "Future World". |
TEGNESERIEFIGURER
Der er mange ting fra de overgearede
1980’ere, der tager sig løjerlige ud i dag. Ikke mindst heavy-gruppernes look
var ømt dengang. Og Pretty Maids var ingen undtagelse. CBS var flinke til at proppe
de jyske heavy-drenge i det sidste nye designer-dress, og det klædte dem ikke
altid lige godt.
”Vi har aldrig haft noget image i
virkeligheden, og det har altid været et problem,” indrømmer Ronnie Atkins.
”Vi har så nogen
gange forsøgt at påtage os et image, eller vi har fået et image trukket ned
over hovedet. Jeg kan huske, da vi lavede ”Future World”, hold kæft, da
designeren kom med det tøj – jeg tror, vi grinte i en halv time. Vi skulle jo
bruge noget af det, for nu havde det kostet 50.000 for CBS at få det lavet. Jeg
ved ikke, hvad fanden vi lignede. Vi lignede jo nogle tegneseriefigurer. Det
har vi kraftædme ikke altid været heldige med. Heller ikke med ”Jump The Gun”,
da skulle det lige pludselig være læder og nitter. Jamen for helvede, mand! Vi
skulle bare have taget et par cowboybukser og en sort t-shirt på. Men sådan er
det. Af skade bliver man klog. Eller klogere.” \m/
Pretty Maids’
officielle hjemmeside
FACEBOOK: Bliv ven
med Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar