mandag den 5. december 2011

Af skade bliver man klogere

Der blev postet millioner af kroner i Pretty Maids i 1980'erne. Og dertil kom designertøjet. Pretty Maids’ sanger, Ronnie Atkins, fortæller om nogle af de fejltagelser, som bandet har begået i deres turbulente karriere.

Interviewartikel: Peter Béliath (Publiceret i NRG nr. 10, sommeren 1999)

Pretty Maids udgav i 1980'erne to milepæle i skandinavisk heavy metal, heriblandt
"Future World" fra hvis inderpose dette foto er hentet.
Tilbage i 1980’erne var Danmark det førende heavy metal-land i Skandinavien. Mercyful Fate og senere King Diamond satte deres afgørende præg på genren. Der stod også stor respekt om Witch Cross, Maltese Falcon, Evil, Hero, Geisha og Artillery. Men de største af dem alle sammen var dog Pretty Maids.

Pretty Maids var nogle håbefulde poder fra Horsens og Vejle. De havde kun to ting i hovedet. Den ene ting opkaldte de bandet efter, den anden ting var en brændende ambition om at blive stjerner. Og det blev de. De fik kontrakt med det multinationale selskab CBS, der hældte millioner af kroner i gruppen. Pretty Maids blev hypet helt vildt, og selv var de ikke i tvivl om, at de ville blive lige så store som Def Leppard. Det blev de ikke, og det var der nogen, der frydede sig over.

Den dag i dag giver Prety Maids dog janteloven fingeren. For gruppen eksisterer stadig, mens mange af de andre 1980’er-bands er begravet i glemsel. Pretty Maids sælger stadigvæk plader, især i Tyskland og Japan, hvor bandet er i høj kurs. Og i 1998 hyldede svenske Hammerfall jyderne med en coverversion af Maids-klassikeren ”Back To Back”.

MILLIONPRODUKTIONER 
Som nævnt blev der postet ustyrlige summer i Pretty Maids i 1980’erne. Det var et liv i sus og dus, når bandet gik i studiet i de glade heavy metal-dage.

”Både ”Future World” og ”Jump The Gun” blev alt for dyre, men det var fordi, vi selv var nogle unge tumlinger. Vi var pisseligeglade med, hvad det kostede, vi tænkte jo ikke på det. De skrev jo bare en check derovre. På den anden side burde der nok have været nogen derovre, der sagde: ’Nu stopper vi, nu lukker vi kassen i.’ For ”Future World” kom op i 2,5 millioner. Men den solgte også pissegodt, så de penge kom jo hjem igen. Men vi kunne jo have tjent meget mere, hvis vi havde lavet pladen herhjemme for en halv million. Så havde det været rigtig sjovt,” fortæller sangeren Ronnie Atkins (alias Poul Christensen), der sammen med guitaristen Ken Hammer (alias Kenneth Hansen) har været Pretty Maids’ ankermand siden de tidlige 1980’ere.

””Jump The Gun” var jo endnu dyrere. Der tog vi tre uger til Manhattan i et studie, der koster 50.000 om dagen, plus der skulle lejes gear, og vi boede på dyre hoteller. Det eneste, vi fik med derovre fra, var et gospelkor på et nummer. Da vi tog hjem efter tre uger, havde vi brugt en million. Da kunne vi starte med at mixe hele lortet om i Werner-studiet. Den plade kom op i noget med 3,1 millioner. Det var helt vanvittigt, for satan! Og så startede pladeselskabet med at lancere projektet med en helsidesannonce i Ekstra Bladet: ’Danmarks dyreste lp’, sådan lancerede de den. ’Kom og rør ved drengene.’ Så skal man altså have kniven af den samlede presse. Det er virkelig at invitere janteloven indenfor i stuen.”

”Vi skyldte i flere år over en halv million bare på ”Jump The Gun”. Det var helt langt ude. Det tog mange år at betale den gæld af. Så vi lærte noget dengang. Alt, hvad vi har lavet lige siden, har været fornuftige produktioner til almindelige priser. Vi fik et drag over nakken, men jeg tror, vi var pisseligeglade. Jeg tror ikke engang, at vi selv var klar over, hvor tæt vi var på at ramme noget stort, for der var jo kanon-kæmpe fokus på hele genren dengang. Men sjovt var det jo.”

Designerne havde stor magt
i 1980'ernes hårmetal:
Ronnie Atkins, som han så
ud på bagsiden af coveret
til "Future World".
TEGNESERIEFIGURER
Der er mange ting fra de overgearede 1980’ere, der tager sig løjerlige ud i dag. Ikke mindst heavy-gruppernes look var ømt dengang. Og Pretty Maids var ingen undtagelse. CBS var flinke til at proppe de jyske heavy-drenge i det sidste nye designer-dress, og det klædte dem ikke altid lige godt.

”Vi har aldrig haft noget image i virkeligheden, og det har altid været et problem,” indrømmer Ronnie Atkins.

”Vi har så nogen gange forsøgt at påtage os et image, eller vi har fået et image trukket ned over hovedet. Jeg kan huske, da vi lavede ”Future World”, hold kæft, da designeren kom med det tøj – jeg tror, vi grinte i en halv time. Vi skulle jo bruge noget af det, for nu havde det kostet 50.000 for CBS at få det lavet. Jeg ved ikke, hvad fanden vi lignede. Vi lignede jo nogle tegneseriefigurer. Det har vi kraftædme ikke altid været heldige med. Heller ikke med ”Jump The Gun”, da skulle det lige pludselig være læder og nitter. Jamen for helvede, mand! Vi skulle bare have taget et par cowboybukser og en sort t-shirt på. Men sådan er det. Af skade bliver man klog. Eller klogere.” \m/

Pretty Maids’ officielle hjemmeside

FACEBOOK: Bliv ven med Peter Béliaths Rifferama    


Ingen kommentarer:

Send en kommentar