torsdag den 15. december 2011

Så brutalt som muligt

I starten af 1990’erne arbejdede Invocator sig møjsommeligt op til en position som et af Skandinaviens største undergrunds-thrash-bands.

Interviewartikel: Peter Béliath (Publiceret i Jam Magazine nr. 31, april 1991)

Invocator anno 1991, fra venstre: Per M. Jensen (trommer), Jacob Hansen (guitar/vokal),
Jesper  M. Jensen (bas) og Jakob Schultz (guitar).
[Baggrund: Invocator var det første danske døds/thrash-band, som vakte opsigt internationalt. Bandets 1989-demo, ”Alterations”, blev kåret til årets næstbedste demo i det dengang toneangivende ekstremmetal-magasin Metal Forces. ”Alterations” var planlagt til udgivelse som ep på selskabet Wild Rags, men kontraktmæssige forviklinger gjorde, at Invocator i stedet valgte at sætte deres autografer på den stiplede linje hos det svenske selskab Black Mark, som dermed forpligtede sig til at udgive danskernes debutalbum, ”Excursion Demise”, i 1991.

Det er iøjnefaldende, så velartikuleret og konceptmæssigt afklaret Invocator var allerede i 1991. De var trods alt ganske unge. Men det korte interview (der, så vidt jeg husker, blev lavet backstage på Rytmeposten i Odense) viser, at der vitterlig var mening med galskaben i Invocators lydunivers.
  
I min anmeldelse af ”Excursion Demise” skrev jeg i Jam Magazine nr. 35 (december 1991), at Invocator ”har en sanger, der lyder som Godzilla i løbetid, en trommeslager, der hvileløst eksercerer i rundgange, gebrækkelige breaks og fills, samt et par guitarister, der spiller, som om det har fået ”Motorsavsmassakren” ind med modermælken.”

Det hører med til historien, at samtlige fire medlemmer af Invocator anno 1991 siden hen har hørt til nogle af de mest kreative kræfter på den danske og skandinaviske metalscene. Tænk blot på Maceration, The Haunted, Anubis Gate og Jacob Hansens bedrifter som producer for bl.a. Volbeat, ligesom Jakob Schultz stadig er en central skikkelse i dansk metalpresse.

Og så er Invocator for resten stadig aktive – om end i en anden besætning end den fra 1991.]

Invocator er et band, der dyrker det ekstreme. De spiller en musik, der konstant afsøger nye grænser, både teknisk og mentalt.

Det, de går efter, er ”så meget brutalitet som muligt, uden at det bliver overdrevet og går over i larm,” fortæller Per M. Jensen, der går for at være en af landets bedste thrash-trommeslagere.

”Det skal være komplekst og samtidig brutalt og afvekslende,” pointerer guitaristen Jakob Schultz.

BRUTALITET
Men Invocator spiller ikke bare brutalt for brutalitetens skyld.

”Der er meget brutalitet i mine tekster,” forklarer Per M. Jensen. ”Altså, jeg skriver ikke tekster om at slå perkere ihjel, vel? Det er meget psykisk, og nogle af de tanker, jeg har, er måske negative og virker lidt brutale, og derfor vil jeg godt have dem udført brutalt, så man kan fornemme, at det sgu er noget, vi mener det her.”

”Mange er ligeglade med, hvad bands’ne synger om, de vil bare have brutaliteten i musikken, eller den følelse, som den musik nu bringer til dem. Men jeg er glad, hvis folk gider sætte sig ned og læse teksterne. Jeg bruger meget tid på mine tekster, og jeg synes, det er vigtigt, at man har et ordentligt budskab, og det ikke bare er noget ligegyldigt bavl, man fyrer af.”

”EXCURSION DEMISE”
Hvis alt går planmæssigt, udkommer Invocators debut-lp til august. Titlen bliver ”Excursion Demise”.

Excursion kan være en ganske almindelig ekskursion, men man kan også tolke det som noget mere spirituelt eller en åndelig rejse måske. Og demise, det er noget dødeligt, det er måske enden eller finalen, hvor alt er ovre. Så det er rejsen væk, den sidste rejse væk herfra,” fortæller Per M. Jensen om titlen.

Invocator – der desuden består af bassisten Jesper M. Jensen og guitaristen og sangeren Jacob Hansen – skal selv producere lp’en sammen med The Boss, der også har produceret svenske Bathory.

”Jeg forestiller mig, at The Boss nærmest bliver en maskine, vi giver ordrer om, hvordan pladen skal lyde,” siger den kompromisløse trommeslager og tekstforfatter.

”Han har jo sikkert også nogle idéer om, hvordan det skal lyde, men jeg har ikke i sinde at give mig en meter, hvis jeg ikke føler for den idé, han kommer med. Så jeg går meget ud fra, at det bliver vores ord, der bliver lov.” \m/

Invocators officielle hjemmeside 

FACEBOOK: Bliv ven med Peter Béliaths Rifferama

Ingen kommentarer:

Send en kommentar