onsdag den 7. september 2011

Jeg rummer alverdens kærlighed og alverdens had i min person

David Vincent fra Morbid Angel taler ud om Satan, De Gamle guder fra Babylon, dyster death metal-lyd, kærlighed og had – samt om at længes efter Cæsar Caligulas genkomst.

Interviewartikel: Peter Béliath (Publiceret i NRG nr. 1, juni 1995)

David Vincent om oldtiden: "Dengang 
var det hele mere hedensk og seksuelt -
der var mere livslyst i forhold til nu ..."
[Baggrund: Morbid Angel udsendte i 1995 deres fjerde album, ”Domination”. Nedenstående er et fem siders interview, der i den forbindelse blev bragt i det første nummer af NRG (med overskriften ”Sort tale”). Interviewet giver et ganske godt indblik i Morbid Angels antikristne vision. En vision, som intervieweren åbenbart delte i sommeren 1995.]

Morbid Angel er skrækindjagende dygtige musikere, og lige siden udgivelsen af debutalbummet “Altars Of Madness” (1989) har Florida-gruppen været stilskabende inden for death metal-genren. Inspirationerne fra så forskellige kilder som Slayer, Laibach og Mozart bliver kanaliseret ud i en voldsom men melodisk og teknisk musik, der er krydret med stærkt religiøse tekster.

Hvor debutalbummet og efterfølgeren, death metal-åbenbaringen “Blessed Are The Sick” (1991), ikke var opsigtsvækkende godt produceret, blev salgssuccesen og den tordentunge “Covenant” (1993) co-produceret af ingen ringere end Flemming Rasmussen, der nok er mest kendt for sit arbejde med Metallica.

Den 29. maj 1995 udsender Morbid Angel deres fjerde album, “Domination”, og forventningerne i den sygelige engels kult er i babelstårnshøjde. Og de færreste vil blive skuffede, for “Domination” er en varieret og djævelsk velproduceret plade med adskillige højdepunkter. Nogle af disse højdepunkter er omtalt i følgende interview med bassist og vokalist David Vincent.

DUNKEL OG DYSTER LYD
- Bill Kennedy er med-producer på “Domination”. Hvad har han lavet før?

“Bill Kennedy bor i Californien og har bl.a. arbejdet med Mötley Crüe, Nine Inch Nails, Circus Of Power, forskellige klassiske projekter – og Tom Jones! Han er meget alsidig, og derfor valgte vi ham. Da vi kontaktede ham, viste han sig at være meget interesseret i at arbejde med os og gøre det til noget helt specielt. Han har en hel masse anderledes teknikker, som han bruger, en anderledes teknik at bruge mikrofoner på, anderledes kompressorer og EQs, og derfor var han i stand til at forme lyden på en måde, som var helt ny for os.”

- Pladen er indspillet i Morrisound [berømt studie i Florida, hvor metalbands som Sepultura, Death, Deicide, Cannibal Corpse og Obituary har indpillet albums], men i mine øren lyder det, som om I stræber bort fra den typiske Morrisound-lyd.

“Jeg synes aldrig, at vi har haft en typisk Morrisound-lyd. Det sidste, jeg ønsker, er en typisk Morrisound-lyd. Jeg vil have noget, der lyder anderledes, for vi er et anderledes band. Vi har vores egen lyd, og den er vi stolte af.’’

- I går efter en meget, meget tung og dyster lyd – er det korrekt?

“Ja!”

- Jeg har aldrig hørt en plade med så dunkel og dyster en lyd som den på “Domination”.

“Jeg er helt enig. Jeg synes, det er den heavieste lyd, vi nogensinde har haft. Der er meget mere ‘gutpunch’ i den.”

"Det er ikke kun 'Kill! Kill! Kill!'
og 'Hate! Hate! Hate!'" 
CÆSARS GENKOMST
- Det bedste nummer på “Domination” er efter min mening “Caesar’s Palace”.

“Wauw! Det er der mange, der har sagt. Det er meget interessant for mig.”

- Det er også en af de mest melodiske sange på pladen; den er lidt i stil med jeres ældre materiale. Jeg skyder på, at det er en hyldest til den romerske kejser Gajus Julius Casar ...

“Nej, den handler faktisk om Cæsar Caligula [en despotisk og vanvittig kejser, der regerede 37-41 e. Kr.].”

- Nå! Så har jeg misforstået det.

“Jo, men det er i orden, for teksten siger i virkeligheden ikke, hvilken Cæsar, det drejer sig om. Der var jo mange Cæsarer. Cæsar betyder jo bare ‘konge’. Jeg havde Cæsar Caligula i tankerne. Men den kan betyde flere ting, det er i virkeligheden en meget drømmende sang, det er en fantasi-sang.”

- Jeg citerer fra teksten: “Still he lives. 2000 years have passed and still we are yearning for his return.” Hvilke egenskaber havde Caligula, som statslederne i vore moderne tider ikke har?

“Ha, ha, du godeste! Helt ærligt, så aner jeg ikke, hvor jeg skal begynde med det spørgsmål. Lad mig bare slå fast, at der er en masse mennesker, som taler om: ‘Ih, var det ikke bare dejligt i de gode, gamle dage?’ Jo, der var visse ting, som var meget anderledes dengang. I hvert fald spillede kristendommen ikke den samme rolle, som den kom til senere hen, hvor den ødelagde de gamle kulturer. Dengang var det hele meget mere hedensk og seksuelt og lidenskabeligt – der var mere livslyst i forhold til nu.”

- Er Caligula den “certain leader of the past”, hvis navn du ikke vil nævne, men hvis ånd du omfavner på takkelisten til “Blessed Are The Sick”?

“Ah, nej!”

- Vil du fortælle mig, hvem det så er?

“Der var en grund til, at jeg ikke nævnte hans navn. Det er noget, jeg ønsker at holde for mig selv.”

- Det respekterer jeg naturligvis. Men i Danmark og især i Tyskland har folk haft bange anelser om, at det kunne være Adolf Hitler.

“Selvfølgelig ikke!”

DEN HEDENSKE RENÆSSANCE
- Når vi nu taler om diktatorer: jeres nye album hedder “Domination”, og på den første skæring synger du: “We will dominate!” Det er jo ikke en særlig demokratisk erklæring.

“Det er slet ikke en politisk erklæring. Det handler bare om ting, som står i vejen for dig og prøver at undertrykke dig eller prøver at gøre dig til en brik i et puslespil, kræfter som ønsker at gøre folk til forbrugere i stedet for mennesker. Og det synes jeg er forkert.”

- Blandt okkultister er der de seneste åringer blevet talt en del om den nye hedenske renæssance. Jeg troede, at “Dominate” måske var en hentydning i den retning.

“Jeg giver den hedenske renæssance min fulde opbakning! Den går jeg 100% ind for. Og det er jo smukt, for det betyder, at alle, uanset hvilket område de kommer fra, er i gang med at genopdage deres kulturelle og religiøse baggrund. Og det er vidunderligt, for de religioner er jo de smukkeste og mest åndelige af dem alle.”

- Jeg er helt enig. Her i Danmark havde vi jo førhen guder som Odin ...

“Jeg ved temmelig meget om, hvordan religionen var i Danmark.”

- Jeg må tilstå, at jeg bliver i ondt lune, når jeg tænker på det hærværk og den bagvaskelse, som de nordiske helligdomme og guder blev udsat for af de kristne missionærer.

“Alt, jeg kan sige, er, at jeg er fuldstændig enig med dig. Jeg kunne umuligt være mere enig med dig, og noget må gøres ved det. Og det første, der kræves, er, at folk vågner op og indser, hvem de er. Den åndelige vækkelse er udgangspunktet. Det er en utrolig smuk ting, og det er fuldstædig positivt – der er intet negativt i det.”

HADETS & KÆRLIGHEDENS SATAN
- I har også stemningsfulde instrumentalnumre på det nye album, bl.a. et, der hedder “Dreaming”, og som er meget smukt og minder mig om musik fra middelalderen.

“Trey er meget stolt af det nummer. Der eksisterer jo mere end grimhed. Skønhed er jo nødvendig, for at der kan være grimhed. Der skal være kærlighed, før der kan være had. Folk forstår ikke, at alt skal eksistere som modsætninger, ellers ophører det med at eksistere. Vi har en masse forskellige måder at udtrykke os på. Det er ikke kun ‘Kill! Kill! Kill!’ og ‘Hate! Hate! Hate!’. Der skal også være plads til meget positive ting, men sommetider bliver man nødt til at udrydde noget for at gøre plads til noget nyt. Med skabelse kommer ødelæggelse. Det er den naturlige orden.”

- Sjovt, du siger det, for den sidste – lidt Laibach-agtige – sang på pladen hedder “Hatework”, og det er jo en temmelig typisk titel for Morbid Angel. Jeg mener, “Domination” er jeres fjerde album, og I har stadig ikke skrevet en kærlighedssang. Hvorfor?

“En kærlighedssang? Ha, ha. Jeg er målløs. Jeg tror ikke, du nogensinde får det ud af dette band. Men du må forstå, at der ligger kærlighed til grund for alt.”

- Men er det umuligt at udtrykke kærlighed gennem death metal?

“Nej! Overhovedet ikke!”

- Og der er også plads til kærlighed i jeres religion?

“Ja, absolut! Den er baseret på kærlighed. Den er baseret på kærlighed og hengivelse og tilhørsforhold.”

- Lad os tale om jeres religion. I illustrationerne på jeres pladeomslag og i jeres tekster er der et utal al henvisninger til Satan. Jeg ved godt, at det er meget kontroversielt at stille sig op og erklære, at man er satanist i USA, men anser I jer selv for at vare satanister?

“Jeg kan sige, at det er en del af min religiøsitet. Men jeg må understrege, at satanisme i min definition ikke bare er en erstatning for kristendom. Det er nemlig ikke andet end kristendom med et andet gudenavn, der hvor man har den samme slags tro, hvor man er underlagt en storhedsvanvittig himmelsk guddom og bare erstatter navnet Jesus med navnet Satan. For mig er Satan eller Luciler en livsbekræfter og kundskabs- og sandhedsbringer. Han er en, som kaster lys over det mørke og det løgnebedrag, som er det virkelige onde, der foregår i verden i dag. Når jeg siger det virkelige onde, taler jeg om manipulation, ensretning, global harmonisering, undertrykkelse af folkeslag og forsøg på at ødelægge andre folkeslags kulturer ved at påtvinge dem ting, der undergraver deres kultur.”

- Praktiserer du sort magi?

“Jeg praktiserer altid det, en situation kræver. Lad mig illustrere dette. Hvis jeg ønsker at slå et søm gennem et stykke træ, hvad er så mest praktisk at anvende: en skruetrækker eller en hammer?”

- En hammer, skulle jeg mene ...

“Godt, så hvis der opstår en bestemt situation, bliver jeg naturligvis nødt til at trække på de kræfter, som er mest praktiske. Men det er ikke ensidigt, det er en balancegang. Jeg rummer alverdens kærlighed og alverdens had i min person. Det er det samme som med godt og ondt og yin og yang. Modsætningerne må gå hånd i hånd.”

NORDENS & BABYLONS GAMLE GUDER
- Azagthoth er den blinde og vanvittige kaosherre, som sidder på mørkets trone. Jeg går ud fra, at Morbid Angel-guitaristen Trey Azagthoth har adopteret sit efternavn fra “Necronomicon” [en grimoire/magisk formelsamling, der angiveligt er nedskrevet af en gal araber i 700-tallet] eller H.P Lovecraft [1890-1937, forfatter til bl.a. “The Call Of Cthulhu”].

“Fra “Necronomicon”. Men det stammer faktisk fra endnu længere tilbage. Mange ved ikke, at De Gamle i virkeligheden er del af et religiøst system, som går helt tilbage til det gamle Babylon [hovedstad i oldtidsrige, der eksisterede fra omkr. 2000 til 538 l. Kr.].”

- Det er jeg klar over …

“Godt. “Necronomicon” og H.P. Lovecraft er meget moderne fænomener, men dette er faktisk en sand religion fra fortiden. Forstår du, dette er Treys herkomst, og det er derfor, han har fordybet sig i det.”

- Aha. Men selvom “Necromonicon” er en populær bog blandt heavyfolk, og selvom der er bands, som er opkaldt efter Tiamat, Marduk, Absu og Shub Niggurath, er det de færreste, der har nogen dybere indsigt i mesopotamisk og babylonisk mytologi. Kunne du fortælle mine læsere lidt om De Gamle, som I synger om i sange som “Abominations”, “The Ancient Ones”, “Lord Of All Fevers & Plague” og “Angel Of Disease”?

“De Gamle havde intet med mennesker at gøre, de var anti-menneskelige. De udslettede ikke alene de mennesker, som frygtede dem, men også dem, der tilbad dem. De havde overhovedet ikke brug for mennesker. De var de mest modbydelige af guder. De er anti-guder. De er antitesen til alt rart og smukt, de gør intet udover at ødelægge. Humwawa er intet andet end en stor tarm, der udspyr møg og lort overalt. De nærer ingen kærlighed til noget som helst, de ænser og respekterer intet liv. De er hinsides alt, hvad man kan betragte som sundt eller normalt eller godt på nogen måde, og det eneste, de interesserer sig for, er den totale ødelæggelse af alt.”

- Hvad er så meningen med at skrive en sang som “Lord Of All Fevers & Plague”, som jeg går ud fra handler om Pazuzu [Humwawas broder, en grinende mørk engel, der hersker over enhver feber og alle plager, og som blev filmstjerne i “The Exorcist” (kultfilm fra 1973)].

“Hvad meningen er med den? Pazuzu er et perfekt, stærkt navn at påkalde, når formålet er at fremmane og bruge den kraft. Og især i vore angreb på kristendommen vil vi anvende de kræfter, der er nødvendige for at udrydde denne pest.”

- Der hersker jo strid mellem De Gamle guder som Tiamat og De Ældre guder som Marduk.

“Ja, men de er ikke af samme art. Tiamat var den dunkle slangemoder til kaoshorderne, og Marduk var kaotisk godt, og de er hinandens modsætninger.”

- Det minder mig lidt om kampen mellem jætter på den ene side og aser og vaner på den anden side i nordisk mytologi. Marduk minder mig om Thor …

“Sådan anskuer jeg det nu ikke, men der er jo en del ligheder mellem de forskellige hedenske religioner, for egentlig er vi det samme folk, selvom vore folkevandringsmønstre var forskellige. Sprogene er på mange måder ens, og kulturerne er på mange måder ens, selvom de på mange andre måder er vidt forskellige, fordi de i løbet af historien har udvikler sig forskelligt. Men der er stadig mange ligheder, og derfor har de forskellige religioner så meget tilfælles.”

- Men der er jo en konflikt mellem jætter og aser, selvom jeg har svært ved at se, at jætterne skulle vare så meget ondere end Odin og de andre aser.

“Ja, præcis, for i krigerånden erkender man, at der er en tid til kærlighed og en tid til had. Og de undertrykte ikke hadet eller hævdede, at man kun kunne elske. Kristendommen, derimod, fornægter jo krig og kamp; faktisk prædiker de kristne, at man skal vende den anden kind til. Odin ville ikke være særlig stolt over sine undersåtter, hvis de vendte den anden kind til.”

- Netop, og en af grundene til, at jætterne er blevet stemplet som onde, skyldes jo den kristne forfatter Snorri Sturluson, der fordømte jætterne i “Den Yngre Edda” [mytesamling og håndbog for skjalde, nedskrevet ca. 1220].

“Ja, og man kan jo se, at den samme taktik, der blev brugt dengang, stadig bliver brugt i dag. Og som mennesker må vi lære at genkende denne negative taktik som det, den er, nemlig: løgn og et forsøg på at frarøve os vor identitet. Og det er vor pligt at sætte en stopper for dette.”

ALT HAR BETYDNING
- Lad os vende tilbage til “Domination”. Farverne på cd-omslaget er temmelig atypiske for et satanistisk dødsmetalband. Logoet er f.eks. grønt!

“Vi ville prøve noget nyt. Grønt har en anden kraft.”

- Hvilken?

“Det er hverken godt eller ondt, det er ligefremhed, magt, succes, det er en del af herredømmet [“Domination”].”

- Så I arbejder altså med farvesymbolik?

“Ja, selvfølgelig. Farver, tal, lugte, alt har en dybere betydning, alt er en del af helheden. Forstår du, i lang tid ignorerede jeg en masse ting, og jeg havde så meget had og vrede i mig, og jeg indså ikke, hvor meget jeg gik glip af. Jeg vidste ikke, at jeg kunne bruge alt dette og stadig have en følelse af Wut [tysk: raseri, gudenavnet Odin/Wotan er afledt af Wut; Odin er gud for krig, digtekunst, magi og visdom, han er mørk ånd og har træk tilfælles med den hebraiske Satan], og der er jo ingen grund til at kæmpe for at udrydde noget, med mindre man kan erstatte det med noget, der er bedre. Det er et spørgsmål om ligevægt, et spørgsmål om at blive voksen.”

- Det lyder jo til, at du arbejder med alt dette på et meget seriøst plan, og der er jo en masse bands nu om dage, som hævder at være satanister, og som har et sådan vældig satanisk image – som f.eks. Deicide. Hvad synes du om Deicide og andre “sataniske” bands?

“Pyh ... ingen er vel forpligtet ud over deres evner. De har ret til at tænke, som de vil, og til at promovere og ‘hype’ sig selv, som de lyster. Jeg er flintrende ligeglad, for jeg ved, hvad min sandhed er, og den prøver jeg at dele med andre, på samme måde, som andre deler ting med mig. De har ret til at synge om, hvad de nu synger om, men jeg kan ikke påstå, at jeg er enig med dem. Jeg foretrækker folk, der er ægte. Forstår du, jeg har en meget velbegrundet og gennemforsket tro, og der er en grund til, at jeg tænker, som jeg gør. Jeg taler ikke om alt det her bare for at sælge plader, det ville være spild al min tid. Mine plader burde være gode, fordi der findes ægte talent og værdi på dem. Jeg har ikke brug for ‘hype’ for at få opmærksomhed.” \m/

Morbid Angels officielle hjemmeside

Morbid Angel på MySpace

Morbid Angel på Encyclopaedia Metallum

Ekstremt læseværdig blog proppet med alskens Morbid Angel-relateret parafernalia: Where The Slime Lives

Morbid Angel i 1995, fra venstre: Trey Azagthoth (guitar/keyboards),
David Vincent (vokal/bas), Erik Rutan (guitar/keyboards) og Pete Sandoval (trommer)
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama

Ingen kommentarer:

Send en kommentar