Cd-anmeldelse: Peter Béliath (Publiceret i
Månedsmagasinet À Jour, oktober/november 1999)
Cd-anbefaling: Peter Béliath (Publiceret i
Månedsmagasinet À Jour, december 1999/januar 2000)
[Baggrund: Som jeg har været
inde på i flere artikler her på Rifferama, kom den hårde rock efter min mening på vildspor i
1990’erne. Hovedløse eksperimenter, traditionsbrud, anti-rock-attituder og
generelt sortsyn kom til at dominere. Men der var dog kunstnere, som bidrog til
kærkommen fornyelse på en både ekstrem og eksperimenterende måde, der var – og
stadig er! – umulig at sidde overhørig. En af dem er Trent Reznor. Nine Inch
Nails’ ”The Fragile” valgte jeg som årets plade i Månedsmagasinet À Jour ved
1999’s udgang. Forklaring følger her.]
”The Fragile”
(Nothing/Universal)
******
Nine Inch Nails’ mastermind, Trent Reznor, er en af 1990’er-rockens absolutte førerskikkelser. Ikke alene satte han med Nine Inch Nails-pladerne ”Pretty Hate Machine” (1989) og ”The Downward Spiral” (1994) dagsordnen inden for den elektroniske rock. Men han har også initieret folk som David Bowie og Marilyn Manson, ligesom han stod bag soundtracks’ne til filmene ”Natural Born Killers” (1996) og ”Lost Highway” (1997). Ja, selv den skrækindjagende musik til computerspillet ”Quake” (1996) var Reznors værk.
******
Nine Inch Nails’ mastermind, Trent Reznor, er en af 1990’er-rockens absolutte førerskikkelser. Ikke alene satte han med Nine Inch Nails-pladerne ”Pretty Hate Machine” (1989) og ”The Downward Spiral” (1994) dagsordnen inden for den elektroniske rock. Men han har også initieret folk som David Bowie og Marilyn Manson, ligesom han stod bag soundtracks’ne til filmene ”Natural Born Killers” (1996) og ”Lost Highway” (1997). Ja, selv den skrækindjagende musik til computerspillet ”Quake” (1996) var Reznors værk.
”The Fragile” er da også et
aldeles overvældende album: 105 minutters intens og dunkel industrial-rock
fordelt på to cd’er! ”The Fragile” er en sort plade. Men det er også en meget
smuk plade, der drives frem af Reznors forsøg på at kæmpe sig ud af mørkets
hjerte. F.eks. er ”We’re In This Together” en af årtiets stærkeste
kærlighedssange. Der er i det hele taget mange rystende og rørende skæringer på
albummet, hvor gængse sange veksler med dystre, gåsehudsfremkaldende
lydlandskaber, og det tager uger og måneder at få overblik over Reznors nye
storværk.
”The Fragile” er ikke et
perfekt album, men det er SÅ meget dybere og mere gennemarbejdet end noget, man
ellers møder i tidens rockmusik. \m/
Trent Reznor indviede David Bowie og Marilyn Manson i industrial-genrens mysterier. |
”The Fragile” er et
mammutværk, hvor lytteren under de første mange gennemlytninger farer vild i
uoverskuelige krinkelkroge og snoede soniske irgange. Mod slutningen af
indspilningen mistede Reznor selv overblikket, så derfor blev
konceptalbum-guruen Bob Ezrin (der stod bag Pink Floyds ”The Wall” samt
hovedværker med Alice Cooper, Kiss, Lou Reed, Hanoi Rocks m.fl.) tilkaldt for
at banke de sidste stumper på plads.
På ”The Fragile” lyder der
både nødråb, fuck off-skrig og hudløse kærlighedserklæringer. Pladen rummer alt
fra dystre lydkulisser, hvis mure er så solide som en katedrals, til hitsange
som ”We’re In This Together” – en desperat sang om, hvordan lidenskaben kan
gøre et elskende par til konge og dronning midt i verdens undergang.
”The Fragile” er kort sagt
et overvældende album, der kan tage pusten fra selv den mest hårdføre rockfan. \m/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar