Interviewartikel: Peter Béliath (Publiceret i NRG nr.
10, 1999)
Lige siden W.A.S.P. gjorde
deres entré på Los Angeles-klubberne i begyndelsen af 1980’erne, har deres
voldsomme show vakt opstandelse.
Gruppen gik på scenen i
drabelige, futuristiske kostumer, der var som hentet lige ud af en ”Mad Max”-film.
Legendarisk er den savklinge, som sangeren og bassisten Blackie Lawless
strategisk havde placeret i skridtet. Ikke en trusse var tør, når Blackie
storskrævende sang den dyriske sex-schlager ”Animal (Fuck Like A Beast)” med
sin rå, raspende stemme, alt imens han lavede samlejebevægelser med sin blanke,
savtakkede penisforlænger. Publikum blev tilmed trakteret med blodigt, råt kød,
som Blackie smed i grams til endeløs jubel fra de blodtilsølede fans.
W.A.S.P.s show var i starten vældig ekstravagant, og det var ikke for ingenting, at deres
1986-album hed ”Inside The Electric Circus”. Senere droslede W.A.S.P. deres
show ned og forsøgte sig med en noget mere nuanceret musik – ”The Crimson Idol”
fra 1992 var ligefrem et konceptalbum eller en rockopera på et halsbrækkende
ambitionsniveau.
Formentlig inspireret af
Marilyn Mansons succes vendte W.A.S.P. dog frygteligt tilbage til det gamle
horror-show med den industrielle ”Kill, Fuck, Die” (1997) og den efterfølgende
turné.
- W.A.S.P. er berygtede for at have et chokerende
live-show. Mener du, at der er værdier i choktaktik?
”Ja, bestemt. For det
provokerer folk. Den slags teater, vi laver, kaldes psykodrama. Psykodrama handler
om at involvere publikum så meget som muligt for at provokere, for at skabe en
reaktion. Og på den måde bliver det til det, der kaldes konfrontations-teater.
I konfrontations-teater gør man det, som vi kalder at trykke på knapperne i
folk. Jeg har set bands forsøge at gøre det, vi gør, og det ender med at se
forkert ud. Det er vold for voldens egen skyld. Det er ikke det, vi gør. Det,
vi gør, er designet til at nå dybt, dybt ind i folk for at trykke på de knapper,
jeg talte om, for at få dem til at tænke over nogle ting. Den slags teater, som
vi laver, fungerer så godt, fordi den kan være meget, meget foruroligende til
tider. Men den er designet til at få publikum til at tænke sig om. Det er
noget, der virkelig bevæger dem følelsesmæssigt. Det er ikke bare chokerende
for chokkets egen skyld. Det mener jeg ikke, at der er kunst i.”
De allestedsnærværende
højrefløjskristne har naturligvis været ude efter W.A.S.P. Det samme har
feministerne, der har beskyldt gruppen for at lancere stiv mandschauvinisme.
Men det værste angreb, W.A.S.P. har været udsat for, kom dog fra nogle meget
magtfulde politikere, nemlig det såkaldte PMRC (læs nærmere om den dubiøse
organisation her).
- Tilbage i 1980’erne havde I nogle problemer med
PMRC. Hvad skete der egentlig?
”PMRC var en gruppe, der kom
fra Washington D.C. Det var koner til nogle meget vigtige, magtfulde senatorer.
En af senatorerne er nu vicepræsident for USA: Al Gore. Og hans kone, Tipper
Gore, var leder af organisationen PMRC, som stod for Parents Music Ressource
Center, hvilket er et langt navn for pladder. Det er imidlertid ikke noget nyt,
det har foregået i Amerika i lang tid. Vores forfatning garanterer retten til
ytringsfrihed, men af og til dukker der grupper op, som forsøger at overbevise
folket om, at det ikke er i Amerikas interesse. Men vores forfatning blev ikke
designet til at forsvare populære ytringer, den blev designet til at forsvare
upopulære ytringer. Så alle har ret til at sige, hvad de vil. Men disse grupper
stiller sig op og vifter med det amerikanske flag, og de forsøger at overbevise
folk om, at de taler og handler i folkets bedste interesse. I virkeligheden er
det ikke andet end censur i ny indpakning.”
”Men det er vigtigt at
indse, at når politikere begynder at gøre det, så er de i virkeligheden
pisseligeglade med censur. Det, de prøver at gøre, er at spille på folks
samfundssind for på den måde at skabe en politisk platform til dem selv, så de
får mere opmærksomhed. På den måde har det virket så godt, som det overhovedet
kunne, for Al Gore. For før de gik i gang med PMRC, var der ingen i Amerika,
der vidste, hvem han var, og nu ved alle, hvem han er, og med mindre der sker
noget usædvanligt, bliver han præsident om to år [Sådan gik det dog ikke, se
update nederst på siden, red.]. Og de brugte os til at skabe den politiske
platform, som jeg talte om. Selve censur-kampagnen var bare noget pladder.”
- Hvordan brugte de jer?
”Der er en gammel talemåde:
Den bedste måde at få opmærksomhed på er at gå efter en, der i forvejen får
opmærksomhed. Og vi får en masse opmærksomhed i medierne. Hvis de bruger os til
at overbevise ældre vælgere om, at vi ødelægger deres børn, vil en masse aviser
og tv-stationer lægge mærke til det. Især når det kommer fra en senator. Så
derfor giver det Al Gore en anledning til at vifte med sit flag og til at
stille sig op og slå sig på brystet og sige: ’Jeg er denne generations frelser,
jeg vi gøre dit, jeg vil gøre dat.’ Så på den måde brugte de os kolossalt. De
forsøgte at få os til at ligne djævlen selv.”
SEJR OVER PMRC
- PMRC brugte nogle af jeres sange i en kampagne, og
I sagsøgte dem.
”Det, der skete var, at
Tipper Gore skrev en bog [”Raising PG Kids in an X Rated Society” fra 1987], og tredje kapitel i
den bog handlede mest om mig. Og det, der ærgrede mig, var, at de lavede om på
nogle af teksterne til vores sange for at forstærke deres synspunkter. Og det
blev jeg vred over, og vi sagsøgte dem for det.”
- Og I vandt sagen?
”Vi gav hende et af to valg:
Enten skulle hun betale mig en sum penge, eller også skulle hun give os en
offentlig undskyldning. Og hun valgte at undskylde. Så jeg fik, hvad jeg
ønskede, og hun undskyldte offentligt foran tv-stationer fra hele Amerika. Og
de fik, hvad de ønskede. Skaden var allerede sket. De havde fået alt det, de
behøvede, så på det tidspunkt var hun ligeglad med at undskylde. Som jeg sagde:
Om to år vi de være præcis der, hvor de ønsker at være. Jeg mener,
vicepræsident er så tæt, man kan komme uden at være rigtig præsident. Så i den
forstand var hendes undskyldning en meget lille pris at betale for hende.”
- Hader du hende?
”Nej. Det får mig bare til
bedre at forstå, at politik er et skånselsløst løgnespil, og at visse mennesker
vil sige hvad som helst for at nå derhen, hvor de ønsker at være. Hvis jeg
hadede hende, måtte jeg hade dem alle sammen – hvilket jeg sikkert også gør. Men
det er et stort spild af energi.”
Update: Al
Gore blev som bekendt ikke USA’s præsident – han blev slået af George W. Bush
ved valget i 2000. I dag har Al Gore dog fundet sig en ny sag, som giver
status, magt, indflydelse og cool cash: kampen mod klimaændringerne. Til gengæld
har Blackie Lawless meldt sig under republikanernes faner i kampen mod Barack
Obama, som, Blackie mener, er marxist. Lawless er i dag erklæret ”born
again”-kristen, og han har offentligt taget afstand fra sangen ”Animal (Fuck
Like A Beast)”. Læs mere om W.A.S.P.-lederens omvendelse her.
W.A.S.P. er aktuelle med albummet "Golgotha", som blev sendt på gaden den 2. oktober 2015. Læs dybdegående interview med Blackie Lawless om albummet i det nyeste nummer af Metalized (nr. 100).
W.A.S.P. er aktuelle med albummet "Golgotha", som blev sendt på gaden den 2. oktober 2015. Læs dybdegående interview med Blackie Lawless om albummet i det nyeste nummer af Metalized (nr. 100).
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar