Rush, som de så ud på omslaget til "2112" fra 1976. Fans drømmer stadig om, at trioen vil vende tilbage til stilen fra dengang. |
Sære,
kantede og i konstant forandring – sådan har Rush været lige siden, de
etablerede sig som et af heavy rockens mest ubestikkelige og kunstnerisk
kompromisløse bands i midten af 1970’erne.
Kultstatus
og store stakke af guld-, sølv- og platinplader er, hvad den canadiske trio har
fået ud af være sig selv med hud og hår i fire årtier. Det er ikke alene unikt.
Det er ufatteligt.
Rush har
ikke kun haft indflydelse på såkaldt progressivt metal. Rush har også
inspireret talløse kunstnere inden for industrial, avantgardistisk metal og
alternativ rock. Ja, sågar musikere inden for thrash og dødsmetal har suget Rush’s
kunstneriske næring til sig.
Så selvom Rush
ikke umiddelbart passer ind i metalgenrens stereotyper, har den canadiske trio
haft en nærmest universel påvirkning på den hårde rocks udvikling. Senest har
Rush sat sit præg på Machine Heads ”Unto The Locust” (2011).
GRANDIOSE PROPORTIONER
Som så mange
andre grupper fra betonrockens guldalder blev Rush’s succes grundlagt for flere
årtier siden. Gennembrudsalbummet ”2112” (1976) står stadig som trioens
hovedværk sammen med ”Moving Pictures” (1981).
Rush’s musik
har udviklet sig enormt siden debutalbummet ”Rush” (1974). Udgangspunktet for
Rush var 1960’ernes proto-heavy-grupper som Cream, Blue Cheer, Yardbirds og The
Who. Det er en ren tilståelsessag for Rush, der da også hyldede disse grupper
på ”Feedback” – en ep, som trioen udgav i forbindelse med gruppens 30-års
jubilæum i 2004.
Som årene
gik, svulmede Rush’s musik op til grandiose proportioner. Canadierne gjorde sig
fri af Led Zeppelin-inspirationerne og kastede sig ud i store episke værker med
indviklede koncepter. Nogen mente, at det blev lovlig prætentiøst på albums som
”A Farewell To Kings” (1977) og ”Hemispheres” (1978). Det mente Rush også selv,
så på ”Permanent Waves” (1980) slog trioen ind på en mere iørefaldende og new
wave-agtig vej.
UDFORDRING FOR FANSKAREN
Geddy Lee
(bas, vokal, tangenter), Alex Lifeson (guitar, tangenter) og Neil Peart
(slagtøj) har udviklet en formidabel evne til at skifte ham.
Progressive
udskejelser, fusions-jazzede excesser og neoklassiske flirterier prægede Rush i
sen-1970’erne. I 1980’erne begyndte man at høre ringlende genklage fra U2 og
Simple Minds i Rush’s musik. Men uanset, hvilken stilretning Rush har taget,
har trioen altid lydt som – Rush. Man har aldrig kunnet anklage Rush for at
følge trends af kommercielle grunde. For Rush blev new wave, reggae og ska ikke
et modediktat, men en inspiration.
På ”Signals”
(1982) og ”Grace Under Pressure” (1984) gik der nærmest synth-pop i Rush.
Selvom det unægtelig var et vildspor – og en enorm udfordring for den del af fanskaren,
der dyrkede Rush’s progressive rock-koncepter fra 1970’erne med religiøs andagt
– kom der nogle holdbare sange ud af Rush’s meget elektroniske og
digitalt-lydende værker.
Noget af det
bedagede, konservative og åndsaristokratiske blev børstet af Rush i 1980’erne. Det
var befriende, at Rush’s fortidsromantiske livssyn fra ”A Farewell To Kings”,
hvor tekstforfatteren Neil Peart begræd tabet af fordums storhed, blev
erstattet med en appetit på fremtiden på skæringer som ”New World Man” (1982).
Men det var
ikke ligefrem musik, der animerede til hæmningsløs headbanging. Og Rush’s musik
blev i manges øren for steril i den synth-dominerede periode.
ET VENDEPUNKT
På ”Counterparts”
(1993) skruede Rush igen op for guitarerne – tydeligvis inspireret af
grunge-revolutionen og den alternative musiks fremmarch i hårdrocken.
”Counterparts”
blev måske nok et vendepunkt i Rush’s historie. Men albummet fik ikke fandommen
til at stoppe med at drømme søde drømme om, at Rush ville vende tilbage til
stilen fra deres legendariske storhedstid i 1970’erne – dengang Rush-numre bar
eksotiske titler som ”Xanadu”, ”The Temples Of Syrinx” og ”Cygnus X-1”.
Men i
1990’erne var det i sig selv et stort krav at få Rush til at sætte enkelte
numre fra 1970’erne på sætlisten. Neil Peart knuste mangen et hjerte ved i
interviews at rakke ned på gruppens sangskat fra 1970’erne.
På livealbummet
”Different Stages” (1998) forbarmede Rush sig dog over deres 1970’er-hungrige
fans: en cd med en veloplagt optagelse af Rush’s optræden på Hammersmith Odeon
i London fra 1978 blev allernådigst vedlagt. Og sørme om der ikke var
1970’er-klassikere inkluderet på det tredobbelte livealbum ”Rush In Rio”
(2003). Det samme gjaldt ”Time Machine 2011: Live In Cleveland” (2011). Rush
var kommet til fornuft.
NUL NOSTALGI
Det er
efterhånden blev en fast disciplin for anmeldere og fans at påstå, at nu er
Rush vendt tilbage til den gamle hårdrock-stil fra 1970’erne. Påstanden blev
fremført, da Rush udsendte ”Snakes & Arrows” (2007). Og den bliver i disse
dage gentaget i forbindelse med udgivelsen af Rush’s nye studiealbum,
”Clockwork Angels”.
Som altid
skal man drysse en håndfuld salt ud over påstanden. Godt nok kaster Neil Peart
sig på ”Clockwork Angels” ud i et ambitiøst koncept: hele albummet fortæller én
lang historie, som i hvert fald på overfladen kan minde om ”2112”. Og det er
tilmed planen, at historien skal udmønte sig i en roman, som Neil skriver
sammen med science fiction-forfatteren Kevin J. Anderson.
Men det
ville ikke ligne Rush at fortabe sig i nostalgi. Og selvom ”Clockwork Angels” –
måske! – er trioens heavieste album siden ”Moving Pictures”, så skal man ikke
forvente, at Rush på ”Clockwork Angels” kaster sig ud i brølende og frådende
metal-epik à la ”By-Tor And The Snow Dog” (1975).
Jo, der er
et par (vist nok morsomt mente) referencer til ”Bastille Day” (1975) på skæringen
”Headlong Flight”. Men den meget iørefaldende ”The Wreckers” er melankolsk på
en måde, der minder mere om ”Afterimage” (1984) eller ”Bravado” (1991) end om Rush’s
bagkatalog fra 1970’erne.
Og sådan
skal det også være. For Rush skal ikke være et retro-band. Rush skal være et
band, der konstant flytter grænsestenene ud mod horisonten. I åbningssangen
”Caravan” synger Geddy Lee: ”I can’t stop thinking big”. Det omkvæd ville klinge hult, hvis musikken på ”Clockwork Angels” havde lydt som ”Anthem” (1975)
og de andre klassikere fra 1970’erne. \m/
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar