Udsnit af coveret til "Satan's Serenade". |
Jo, ”Satan’s Serenade” står stadig som en af de mest
mesterlige præstationer inden for New Wave Of British Heavy Metal. Bandet bag
præstationen hed Quartz.
SKYGGEMEDLEM AF BLACK
SABBATH
Quartz kom fra metal-metropolen Birmingham, hvor medlemmer
fra Black Sabbath, Led Zeppelin, Judas Priest, Slade og Napalm Death også
stammer. Quartz blev dannet i midten af 1970’erne, og gruppens claim to fame var, at de var Black
Sabbaths protegéer.
Ozzy & Co. tog gladelig Quartz med på turné. Ja, Tony
Iommi producerede sågar Quartz’ debutalbum fra 1977.
Spørgsmålet er så, hvem der fik mest ud af det samarbejde. I
hvert fald blev Quartz’ tangentspiller og guitarist Geoff Nicholls en slags
skyggemedlem af Black Sabbath fra 1979 og frem. Nicholls leverede sågar sange
til Ozzys soloalbum ”Down To Earth” fra 2001.
Geoff Nicholls’ relation til Black Sabbath har næppe gjort
ham til millionær. Nicholls optrådte ikke på bandfotos, og han fik ikke altid
lov at blive set på scenen under Black Sabbaths koncerter. Det var heller ikke
altid, at Nicholls blev krediteret for sine bidrag til Black Sabbaths
sangskrivning. Mere om det senere i dette blogindlæg.
DYSTRE STEMNINGER
Stilistisk lå Quartz i krydsfeltet mellem Black Sabbath og
Nazareth. Det vil sige, at deres musik havde mere tilfælles med 1970’ernes
fodstampende betonrock end med 1980’ernes fræsende heavy metal. Sangeren Mike
”Taffy” Taylor havde på numre som ”Satan’s Serenade” en ru stemme, der lød, som
om en baggårds-kirurg havde erstattet hans stemmebånd med sandpapir.
Quartz-debuten fra 1977 er stadig værd at lægge øre til.
Især hvis man er Black Sabbath-fan. Jeg ved ikke, hvor mange fingerbøller Tony
Iommi havde med i selve guitarspillet på albummet, men i hvert fald kan man
høre guitarlir på skæringerne ”Street Fighting Lady” og ”Pleasure Seekers”, som
minder fælt meget om det, der dukkede op på Black Sabbaths ”Mob Rules”. Jeg har
en mistanke om, at Iommi sad ved mikserpulten og fik idéer, mens Quartz
spillede op.
Men endnu værre: basgangen på ”Mainline Riders” minder til forveksling
om rygraden i Black Sabbaths ”Heaven And Hell” (1980). Forbindelsen til Quartz
leder man dog forgæves efter på albumcoveret til ”Heaven And Hell”. Kun de fire
officielle Black Sabbath-medlemmer er krediteret for sangen.
Og mon det ikke var Geoff Nicholls, som (ukrediteret!) var
primus motor bag de dystre stemninger i et instrumentalnummer som ”Stonehenge”
(hør den i fuld længde på deluxe-cd-udgaven af Black Sabbaths ”Born Again”,
udgivet i 2011)?
BØLLEBANK
Efter at Geoff Nicholls forlod Quartz, indspillede bandet
deres måske bedste album: ”Stand Up And Fight” (1980).
”Stand Up And Fight” havde et pladeomslag med slagkraft. En fantasy-kriger
er i færd med at dele bøllebank ud; hans muskelsvulmende arm svinger en
morgenstjerne mod en modstander, som går på røven i kampens hede.
Det var selvfølgelig ikke første gang, at heavy-fans kunne
bade øjnene i illustrationer af barbariske krigertyper. Dust, Nazareth og Molly
Hatchet havde pakket deres musik ind i lignende artwork.
Men på ”Stand Up And Fight” var coveret virkelig passende.
For albummet er proppet med riffs, hvor øksen flækker pandebrask efter
pandebrask. En mandfolke-basgang som den, der høres på ”Wildfire”, ville have
pyntet op på de seneste to årtiers Slayer-plader. Det her er herre-heavy med
uønsket hårvækst mellem tænderne.
IKKE SEXSYMBOLER
Quartz var et kreativt band med et godt ry – også blandt
heavy rockens superstjerner. Under indspilningerne af Quartz’ debutalbum
indvilgede Queen-guitaristen Brian May og selveste Ozzy Osbourne i at medvirke
på nummeret ”Circles”. Nummeret kom ikke med på albummet (!!!), men endte sine
dage som b-side på singlen ”Stoking Up The Fires Of Hell” (1980).
Med en sådan goodwill kan det undre, at Quartz ikke selv
blev superstjerner.
Jeg tror, at Quartz’ problem var, at de manglede et image.
Der var simpelthen for stor forskel på, hvordan Quartz lød, og hvordan de så
ud.
Quartz-medlemmerne var ikke ligefrem sexsymboler. Fuldskæg, borgmestermaver
og bluser med polokraver fik dem på en dårlig aften til at ligne en flok
godmodige dartspillere fra den lokale pub. Det var ikke et look, der kunne
hamle op med Lemmys patronbælte eller Rob Halfords nittearmbånd.
QUARTZ’ ARV LEVER
STADIG
Men tør lige øjnene. For Quartz er måske nok et skammeligt
overset band. Men glemt er bandet absolut ikke. Quartz’ musikalske arv lever
stadig. F.eks. har det japanske black/thrash-band Sabbat indspillet en
coverversion af ”Satan’s Serenade”. Det samme har tyske Roxxcalibur. Og doom metal-gruppen Orodruin har
indspillet ”Stand Up And Fight”.
De gamle vinyludgaver af Quartz’ skiver sælges til pæne
summer – også i DK. Og så sent som i 2004 udsendte Castle Records en
dobbelt-cd, der samlede kendt og obskurt Quartz-materiale op. Cd’en var opkaldt
efter bandets fedeste sang og hedder selvfølgelig ”Satan’s Serenade – The
Quartz Anthology”.
UPDATE 2016: Quartz blev gendannet i 2011. Siden da har gruppen udgivet tre albums, senest ”Fear No Evil” (2016). Quartz spiller på Metal Magic Festival i 2017. <13>
Quartz-diskografi kan tjekkes her.
UPDATE 2016: Quartz blev gendannet i 2011. Siden da har gruppen udgivet tre albums, senest ”Fear No Evil” (2016). Quartz spiller på Metal Magic Festival i 2017. <13>
Quartz-diskografi kan tjekkes her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar