April Wine anno 1981: Grrrr ... |
April Wine –
navnet siger næppe mange moderne metalfans noget. Men i slutningen af 1970’erne
og starten af 1980’erne var April Wine et band, som var på vej op i den hårde
rocks superliga.
I 1980
spillede April Wine ligefrem på heavy rockens store, prestigefylde festival,
Mosters Of Rock i Castle Donington, England. Her var April Wine på plakaten
sammen med nogle af tidens mest toneangivende grupper: Rainbow, Judas Priest,
Scorpions og Saxon.
På den
live-lp, der efterfølgende blev udsendt som souvenir til horderne af
heavy-hungrende metalfans, kan man høre April Wine hidse festival-publikummet
op: ”Er I fyre sikre på, at I ikke er til disco?” (Disco var heavy rockens
fjende nr. 1 på det tidspunkt.) Monsters Of Rock-folket var afgjort ikke til
disco. De ville have det hårdere og hurtigere. Og det fik de så, og April Wines
”I Like To Rock” er da også en af de bedste skæringer på ”Monsters Of
Rock”-albummet.
DRAMA OG HYLENDE SIRENER
Der var en
god stemning omkring April Wine i begyndelsen af 1980’erne. Forhåbningerne til det
canadiske band var store. Britiske musikmagasiner som Sounds rapporterede
begejstret om April Wines bedrifter. Og den ellers heavy-hadende Danmarks Radio
bragte sågar en koncertoptagelse med April Wine på P3 i 1980 (eller var det i
1981?).
På denne
optagelse kunne man bl.a. høre ”I Like To Rock” og andre af April Wines travere
fra sen-halvfjerdserne, såsom ”Right Down To It”, ”Get Ready For Love” og ”Hot
On The Wheels Of Love”. Kærlighedstitlerne skal man ikke lægge for meget i, for
der var tale om god, gedigen betonrock: gyngende, swingende og iørefaldende
uden at være poppet. Det var sange med drama, outlaw feeling og hylende
sirener.
Især hjemme
i Canada solgte April Wine plader i et omfang, som til sammenligning med vores
dages usle pladesalg nærmede sig det astronomiske. Platinplade efter
platinplade kunne bandlederen Myles Goodwyn & Co. hænge på væggen.
Med albummet
”Harder … Faster” (1979) scorede April Wine sågar guld i USA. Albumtitlen skal
ikke forlede nogen til at tro, at April Wine var en slags forløbere for grindcore
oder sowas. Titlen havde det
canadiske band stjålet fra en pornofilm. Men den sendte de helt rigtige
signaler i en tid, hvor den hårde rock oplevede et opsving, som endte med at
gøre genren til en dominerende faktor i 1980’ernes musik.
ET BRØL AF EN SOLO
Den indædte
kamp mod disco var også et tema på ”Wanna Rock”, en af skæringerne fra
1981-albummet ”The Nature Of The Beast”. April Wines hyldestsange til den hårde
rock var ladet med den indestængte følelse af vildskab, som store dele af
ungdommen følte. Især den del af ungdommen, som blev kaldt ”Bad Boys” – hvilket
for resten var en af sangtitlerne på albummet.
Jo, April
Wine appellerede til de slemme drenge. Den hårde rock var en ventil, som
fremmedgjorte, unge fyre fra samfundets laveste lag brugte til at komme af med
deres aggressioner og frustrationer. Alle de dyriske instinkter og drifter, som
blev (og stadig bliver) holdt nede i vores tamme, stillesiddende civilisation.
Det var
disse dyriske drifter, som kom til udtryk på coveret til ”The Nature Of The
Beast”. Her ses en rockguitarist i læderbukser midt i et brøl af en solo. Guitaristen
er udstyret med et tigerhoved, og han blotter de lange sabelagtige hjørnetænder
i en aggressiv grimasse. Vildt og utæmmet. Farligt.
Og så var
der dobbeltplatin til April Wine i Canada, og guld i USA. Plus store
overskrifter og superlativer i Sounds, det britiske musikblad, som for alvor havde
fingeren på pulsen, hvad angår heavy rock – og som senere muterede til
hårdrockmagasinet Kerrang!.
En sang som ”Future Tense” udtrykte præcist de rebelske og utilpassede følelser, som mange
langhårede rødder gik med i den periode. Og det hjalp også, at musikken var den mest
hårdtslående, som April Wine hidtil havde leveret. ”Crash And Burn” var en
musikalsk knytnæve, et knockout-slag, der med al sin slagkraft kun varede to et
halvt minut.
EN NY GENERATION TOG OVER
Metalrocken
har slået mange kolbøtter, siden April Wine udsendte ”The Nature Of The Beast”.
Og allerede året efter blev Myles Goodwyn & Co. kørt agter ud. April Wine
dummede sig og gled ud på et AOR-agtigt sidespor i stedet for at fortsætte i den
musikalske overhalingsbane.
Og så var
det ellers adjø til April Wine som et centralt heavy rock-band. En ny generation
af bands tog over – og i stedet blev Canada repræsenteret af langt mere
aggressive bands som Anvil og Exciter. \m/
April Wine, som de så ud på omslaget til albummet "First Glance" fra 1978. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar