tirsdag den 10. januar 2012

Da Ragnarok kom til Norge

Kontroversiel bog giver et både skræmmende og fascinerende indblik i den satanistiske black metal-genre.

Boganmeldelse: Peter Béliath (Publiceret i Zoo Magazine nr. 17, december/januar 1998-99)

Coveret til "Lords Of Chaos" afslører, at det
er terroren og ikke musikken, som Michael
Moynihan fokuserer på.
Religionskrig er vel den mest passende betegnelse for de brandattentater, som i 1992 begyndte at hjemsøge norske kirker. Brandstifterne kom fra den såkaldte Sorte Cirkel, som hovedsageligt bestod af medlemmer fra black metal-grupperne Mayhem, Burzum, Darkthrone og Emperor.

Den Sorte Cirkel bekendte sig til en rabiat form for satanisme. De unge satanister i alderen 17-25 år påkaldte kaos og pønsede på at tyvstarte Ragnarok. Med bål og brand og en ondsindet form for heavy metal skulle kristendommen drives ud af Norge. Det socialdemokratiske land med dets velfærd og udvandede æresbegreber skulle omstyrtes, og i stedet skulle der indvarsles en ny mørkets tidsalder.

Black metal-kulten var såre middelalderlig. Medlemmerne lod sig afbilde med ansigterne sminket i grelle dæmongrimasser, og de optrådte under ildevarslende pseudonymer som Count Grishnackh, Euronymous, Faust og Fenriz. De var alvorsmænd, smilte og lo aldrig og talte kun, når det var nødvendigt. De var klædt helt i sort, bar kutter og lange kapper. Om deres håndled og arme var der spændt bepiggede manchetter, og de var gerne bevæbnede med sværd, pigkæppe, morgenstjerner og andre middelalderlige aflivningsredskaber. At de også havde en forkærlighed for knive, og at de heller ikke gik af vejen for at bruge dem, skulle et par opsigtsvækkende drab snart vise.

For typisk nok opstod der fjendskab mellem den Sorte Cirkels to førerskikkelser, Count Grishnackh fra Burzum og Mayhems leder, Euronymous. Grishnackh – i folkemunde kaldet Greven – afsluttede striden ved den 10. august 1993 at tildele sin rival 25 knivstik. Året før havde Emperors trommeslager, Faust, dræbt en tilfældig 24-årig mand med 30 knivstik – et mord, som politiet indtil da ikke havde været i stand til at opklare. Efter drabet på Euronymous satte politiet en massiv indsats ind, og den Sorte Cirkel blev optrævlet. I de omfattende retssager, der i pressen udartede sig til en ren sæbeopera, vankede der lange fængselsstraffe til morderne og brandstifterne.

Euronymous.
BLODFEJDE
Ser man bort fra den mere sekteriske del af heavy-pressen, er der ikke skrevet meget positivt om det norske black metal-fænomen. Offentligheden har overdøvet satanisternes musik med fordømmelse og latterliggørelse. Ikke mindst den kristne højrefløj har i medierne harceleret mod black metal og rockens generelle ugudelighed.

Men nu er den første saglige bog om black metal og dens historie og ideologi endelig på markedet. Den hedder ”Lords Of Chaos: The Bloody Rise Of The Satanic Metal Underground” og er skrevet af den amerikanske journalist og musiker Michael Moynihan (kendt fra industrial-bandet Blood Axis). ”Lords Of Chaos” er skrevet i samarbejde med den norske journalist Didrik Søderlind, men det er først og fremmest Moynihans værk, præget som det er af hans okkulte synsvinkler og revolutionære tilbøjeligheder.

Moynihan anveder bl.a. psykologi (ikke mindst C.G. Jungs teorier om arketyperne), kriminalhistorie, kulturhistorie, musikhistorie, mytologi og folklore til at indkredse black metal-fænomenet og årsagerne til, at det fik så voldsomt et udtryk i Norge, hvorfra det som en steppebrand bredte sig til resten af verden. Dertil kommer et utal af interviews med centrale personer fra det sortmetalliske miljø. Forfatterne har også interviewet politifolk, teologer, sociologer og andre kloge hoveder. Ja, selv Satankirkens grundlægger, Anton LaVey, giver sit besyv med.

Alt sammen er det brikker i en stor mosaik, der giver det hidtil mest sammensatte billede af black metal som verdensomspændende fænomen. Og så rummer bogen tilmed et par nette afsløringer. Ikke mindst tegnes der meget nærgående portrætter af black metal-blodfejdens to hovedpersoner, Grishnackh og Euronymous. Romantikken omkring den ”almægtige” Euronymous får et par ridser i lakken, og et ømt interview med Grevens mor, Lene Bore, er med til at nuancere billedet af den koldblodige Grishnackh, der efter sin fængsling er konverteret til nynazismen.

Count Grishnackh.
NAZISME
Man kan anklage Michael Moynihan for meget, men politisk korrekt er han ikke. Især den sidste halvdel af bogen skæmmes af hans optagethed af netop nazistiske idéer. Greven og et virrehoved fra det totalt obskure tyske band Absurd får urimeligt meget plads til at udgyde deres tranghjernede, nazificerede ordgylp. Og det er i irriterende grad med til at skævvride billedet af genren, for – og det kan ikke understreges kraftigt nok! – rygterne om nazismen i black metal er stærkt overdrevne.

Således kan genrens største og mest toneangivende bands (som f.eks. Cradle Of Filth, Dimmu Borgir, Emperor og Immortal) ikke sættes i forbindelse med nazisme.

Det er i øvrigt påfaldende, at de storsælgende Dimmu Borgir overhovedet ikke er nævnt i bogen. Det samme gælder andre væsentlige grupper som Satyricon og Marduk. Fokus er – næsten – udelukkende sat på de bands, hvis medlemmer har myrdet eller brændt kirker, eller som i interviews har givet udtryk for overdrevent ekstremistiske synspunkter. Og der gøres også for lidt ud af black metal-musikernes tonekunst, taget i betragtning, at især norsk og svensk sortmetal har leveret den væsentligste nyskabelse på 1990’ernes europæiske metalscene.

Men trods disse skavanker er ”Lords Of Chaos” det vægtigste, der endnu er skrevet om emnet black metal. Det er en data-spækket, rigt illustreret og særdeles velskrevet affære, der tager læseren med ind i et univers, hvor liv og død er vævet ind i hinanden på en måde, som moderne mennesker frygter. Det er kort sagt spændende læsning, der giver et både skræmmende og fascinerende indblik i den sataniske metal-undergrund. \m/

Michael Moynihan & Didrik Søderlind
”Lords Of Chaos: The Bloody Rise Of The Satanic Metal Underground”
(Feral House)
358 sider
******

Rifferama zoomer i den nærmeste tid ind på 1990'ernes norske black metal-scene. Følg med via Facebook: gå ind på Peter Béliaths Rifferama og klik på "synes om".  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar