Lp-anmeldelse: Peter Béliath (Publiceret i
Hot Rockin’ nr. 3, april 1984)
Introduktion: Peter Béliath (april 2012)
Introduktion: Peter Béliath (april 2012)
Exciter tog deres bandnavn fra åbningsskæringen på Judas Priests 1978-album, "Stained Class". |
Exciter er i
dag kun kendt af en meget lille skare af true metal-entusiaster. Men en
overgang så det ud til, at den canadiske trio skulle blive et af de mest
toneangivende bands på 1980’ernes metalscene.
Exciter var tordnende
heavy efter datidens målestok. Og det er de sådan set stadig, når man genhører
deres to første og skelsættende albums, ”Heavy Metal Maniac” (1983) og
”Violence & Force” (1984).
Exciter
pladedebuterede med skæringen ”World War III” på kompilationen ”U.S. Metal II”
(udgivet i 1982 på Mike Varneys selskab Shrapnel Records). Og fra første færd
stod det klart, at Dan Beehler & Co. var eksponenter for en hidtil uhørt
brutalitet i metal. Her var heavy-musikken skåret helt ind til stålet. Alt fyld
og alle dikkedarer var flået bort, så musikalske metalspåner og
-spiraler rev i øregangen. Selv melodierne var reduceret til et absolut minimum.
-spiraler rev i øregangen. Selv melodierne var reduceret til et absolut minimum.
Exciter
spillede hammerhårdt og nådesløst voldsomt heavy metal. Exciter tog de tungeste
parter fra Black Sabbath, de vildeste elementer fra Judas Priest og fusionerede
dem med det barske beat hos Saxon – og speedede så tempoet yderligere op. Exciters
musik var øreblødende brutal – og vældig populær hos den nye generation af
metalfans, der ikke kunne få deres metalrock heavy nok i begyndelsen af
1980’erne.
Det var
utroligt, at en trio kunne lave så megen støj. Men Dan Beehler (trommer og
vokal), John Ricci (guitar) og Allan Johnson (bas) holdt sig til den canadiske
trio-tradition. Husk på, at to af heavy rockens stærkeste bands i 1970’erne var
canadiske Rush og Triumph, der begge havde skåret deres besætninger ned til tre
mand.
Exciter blev
hurtigt yndlinge hos den hårde kerne af headbangere. I metalfanzines som Metal
Forces blev Exciter hyldet, og i det trendsættende Kerrang! skamroste skribenten
Malcolm Dome trioen fra Canada for deres metalliske excesser. Malcolm Dome var
i de år den hårdeste hals i overgrundspressen (han sørgede bl.a. for, at
kendskabet til de allerheavieste bands som Mercyful Fate og Acid blev bredt ud
til en større læserskare).
I sit
interview med Exciter i Kerrang! nr. 42 (maj 1983) brugte Dome begrebet ”true
heavy metal” om Exciter. Og det var formentlig første gang, at dette begreb
blev set på tryk. Men det gav god mening i en tid, hvor nordamerikansk hårdrock
stadig var domineret af slatne AOR-grupper (tænk på hits som Journeys ”Don’t
Stop Believing”, Styx’ ”Mr. Roboto” og Survivors ”Eye Of The Tiger”).
Exciter skabte
vild begejstring i undergrunden, og ”Heavy Metal Maniac” lå højt placeret på
listen over de mest solgte importalbums i Kerrang!.
Exciters brutale metal blev spillet med hjerteblod, synes coveret at fortælle. |
KRITIK FOR SPEED-MANI
Men meget
gik galt for Exciter. De var for tidligt ude med deres brutale proto-thrash, og
det var en hæmsko for dem at komme fra Canada, da karrieremulighederne var
bedst i USA. Altså den sædvanlige historie: Metallica, Slayer, Anthrax og
senere hen Megadeth stjal Exciters
torden og blev til De 4 Store inden for thrash metal, den genre som Dan Beehler
& Co. havde været med til at grundlægge med deres ”World War III”-demo
allerede i 1982.
Det hjalp
heller ikke, at Exciter drejede deres musik i retning af en mere almindelig
heavy metal, just som thrash metal-stilen begyndte at boome i midt-80’erne. Men
hvorfor skiftede Exciter pludselig stil?
Måske var
det fordi, Malcolm Dome lavede en typisk Kerrang!-vending: Dome havde som sagt
jublet over ”Heavy Metal Maniac”, men da ”Violence & Force” udkom, faldt
han Exciter i ryggen og kritiserede deres speed-mani i en anmeldelse, der bar
lidt for meget præg af den engelske presses trang til bygge et band op for
derefter at rive det ned igen – sådan bare for at demonstrere pressens magt
over kunsten.
Men der er
selvfølgelig meget mere i den historie. I hvert fald burde Exciters udmærkede tredje
album, ”Long Live The Loud” (1985), have fået en nådigere skæbne, end det fik.
Malcolm Dome
har for resten tegnet et kærligt portræt af Exciter i Classic Rocks Cult
Heroes-serie. Læs artiklen her.
Nuvel,
nedenfor følger min anmeldelse af ”Violence & Force”. Bemærk, at begrebet thrash metal endnu ikke var kommet i brug. I stedet anvendtes ofte termen power metal.
EXCITER
”VIOLENCE AND FORCE”
(Roadrunner/
Music For Nations)
Exciter var
med debuten ”Heavy Metal Maniac” det første power metal-band fra det
amerikanske kontinent, som tog verden med storm.
”Violence
And Force” viser, at bandet er modnet lidt, og materialet er blevet mere
varieret – og heavier! Jeg havde i starten lidt svært ved at vænne mig til Carl
Canedys meget tunge og mørke produktion, men efter et par gennemlytninger
glider (eller blæser) den bedre ind.
Introen
”Oblivion” er en guitar-war, der går
lige over i titelnummeret, hvis tekst ikke er ligegyldig – et utroligt fedt
nummer!
”Pounding
Metal” er en kranie-brydende gigant-betonblok metal-anthem, melodisk og noget så satans heavy. Det frarådes kraftigt at
headbange til dette klassiske track.
”Delivering
To The Master” har en delikat akustisk guitarintro, som viser, at John Ricci
kan andet end at flænse trommehinder; et track med en stærk identitet i øvrigt.
”War Is
Hell” (korrekt!) er sammen med det Bankende Metal-nummer pladens højdepunkt.
Hvis Exciter kan udvikle sig i denne retning, har mayhem ingen begrænsninger.
De øvrige
numre er så homogene, at det næsten virker monotont – en skam, for dette
canadiske band har power som få. \m/
NB! Exciter
eksisterer stadig, men John Ricci er eneste originalmedlem, og i dag leverer
canadierne en marginaliseret form for speed metal, som gør sig bedst hos
konservative metalfans i Tyskland. Få et overblik over Exciters karriere her.
ACHTUNG! Rifferama zoomer i de næste uger ind på thrash metal-genrens pionertid i 1983-84. Følg med ved at klikke på "Synes om" Peter Béliaths Rifferama på Facebook. Seriens første artikler handlede om Slayer, Metallica og Venom.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar