”I
min verden eksisterer metalhistorien efter 1995 stort set ikke. Vi prøver at
skrive den forfra,” fortæller Henrik Engkjær, guitarist i Deus Otiosus. ”Godless”
hedder københavner-gruppens nye album, og det er et holdbart bud på dødsmetal
anno 2012.
![]() |
Deus Otiosus har et panoramisk overblik over metalhistorien. |
Det er længe siden, at jeg har nydt et nyt
dødsmetalalbum så meget, som jeg har nydt Deus Otiosus’ ”Godless” (Deepsend Records).
”Godless” er de københavnske undergrundshærgeres
andet studiealbum. Albummet rummer moden, velovervejet death metal. Parret med thrash og
doom metal. Og måske også et anstrøg af black metal. Det er tydeligt, at
sangene er skrevet med et panoramisk overblik over den hårde rocks historie.
Men det manglede også bare. For Deus Otiosus (guitaristerne Henrik og Peter Engkjær, bassisten Jesper Holst, trommeslageren Jesper Olsen og vokalisten Anders Bo Rasmussen) er
nogle garvede fyre, som tidligere har taget musikalske skalpe i bands som
Exekrator, Black Succubi og Hideous Invasion.
Produktionen er klar, uden at være
digitalt-steril. Og sangene er iørefaldende. Memorable. Det er ikke bare
dødslarm. Deus Otiosus er traditionsbevidste musikere. Men de kan ikke slås i
hartkorn med genrens værste retro-epigoner. Deus Otiosus lyder som … øh … Deus
Otiosus.
”Godless” tilbyder intet nybrud. Anders Bo
Rasmussens bøse growl er blevet sammenlignet med Gorefest. Et break i ”In
Harm’s Way” fik mig til at tænke på Sepulturas ”Primitive Future”. Så det er
tydeligvis thrash af den gamle skole, som Deus Otiosus tager pejling efter. Men
traditionsbevidstheden rækker meget længere: i albummets doomy passager, som
f.eks. på ”New Dawn”, ledes tankerne hen på det allertidligste Black Sabbath.
![]() |
Henrik Engkjær under indspilningen af "Godless". |
LYTTERNE
BÆRER IKKE DE FEDE BANDS FREM LÆNGERE
Nedenstående interview er lavet med guitaristen
Henrik Engkjær. Foruden at spille en led dødmandshånd på den seks-strengede er
Enkjær også en duelig metaljournalist. NRGs læsere har således nydt godt af Deus
Otiosus-guitaristens leksikalske viden om især skummel undergrundsmetal.
Engkjærs store indsigt i metal kommer klart til udtryk i interviewet.
Siden
1990’erne har dansk metal været domineret af death metal. Men Deus Otiosus
lyder ikke som et typisk dansk dødsband anno 2012. Hvordan vil I selv beskrive
jeres stil?
Henrik: ”Man
kunne kalde stilen old school death metal, death thrash eller bare death metal.
Der er elementer af dødsmetal, black metal, thrash og måske
heavy metal, doom og rock i vores musik. Men det vigtige er nu ikke, hvilken
genre vi spiller. Det vigtige er at lave noget god musik. De genremæssige
aspekter er alt sammen bare midler til at skrive musikken og ikke mål i sig
selv. Jeg tror, det er der, vi adskiller os mest fra det typiske
dødsmetalband.”
Hvad
er vigtigst for Deus Otiosus: at spille brutalt eller at skrive gode sange?
Henrik: ”Ha ha, det tror jeg allerede, du er
klar over, og svaret er, at det er vigtigst at spille brutalt! Nej, som du selv
ved, så er brutalitet altså ikke en kvalitet i sig selv, når han først har følt
metal i nogle år. Musikken skal holde, så prioriteten er udelt at skrive gode
sange.”
Hvad
synes I om nutidens metalscene?
Henrik: ”Der er rigtig mange bands, rigtig mange
udgivelser og pladeselskaber. Det kan godt være lidt uoverskueligt, og det
belønner sig sjældent at lytte til alle disse bands. Det virker ikke til, at
lytterne længere bærer de fede bands frem og udskiller dem fra mængden på samme
måde, som man gjorde engang med Morbid Angel, Deicide, Slayer.”
Mener
du, at nutidens metalfans er mindre kræsne og kritiske, end metalfans var
førhen? Og mangler mange af nutidens unge metalfans et kendskab til
metalhistorien og metaltraditionens hovedværker?
Henrik: ”Det er selvfølgelig sjældent, at en
yngre fan har samme kendskab til klassisk metal som én, der var involveret i
scenen dengang. Jeg begyndte jo selv at høre metal i de tidlige 90’ere, så jeg
har jo heller ikke oplevet det hele. Men der er ingen tvivl om, at jeg ofte får
mere ud af at anskaffe mig en gammel klassiker end et nyt album. Og selvfølgelig
er der også glimrende, historiske metalplader, der næsten er blevet glemt. Jeg
ved ikke, om nye fans er mindre kræsne og kritiske, de har nok nogle andre
kriterier. I dag tror jeg eksempelvis, at mange har en tendens til at gribe
metalmusikken an, som en skolelærer ville gøre med en dansk stil. Man lytter
til, om bandet har rette teknik, fart, produktion, stiltræk og deslige og
bedømmer dem derefter. På linje med en skoleopgave er det et håndværk, som skal
opfylde en tjekliste med succeskriterier. Men kriterierne skifter fra person
til person, ligesom den enkelte kan have flere forskellige sæt af kriterier.
Jeg tror, at det er sådan, mange bruger de gamle bands. Større bands – gamle
som nye – fungerer som en slags rettevejledninger, som andre bands skal
efterleve for bedst muligt.”
![]() |
Gud har trukket sig tilbage. Der er ingen til at guide den fortabte menneskehed. |
SKELLET
GÅR VED DISSECTION
Hvor
hører I hjemme på nutidens internationale metalscene?
Henrik: ”Det er svært at sige. Nogle ville måske
mene, at vi hører hjemme blandt den seneste bølge af old school death metal,
men det har nu aldrig været noget, vi selv har følt. Jeg ved ikke rigtig, om vi
hører hjemme nogen steder. Succeskriteriet i dag synes at være at udøve en
metallisk subgenre efter alle håndværksmæssige standarder. Vi vil hellere
noget, hvor det handler mere om at skrive god musik end at forsøge at lave de
bedste kopier af andre bands. Men måske er det godt ikke at passe ind nogen
steder. Så er der ingen regler eller normer, man skal følge.”
Hvilke
bands tænker du på, når du nævner den seneste bølge af old school death metal?
Henrik: ”En bølge, der tog fart i 2009 eller
2010, hvor nogle af de større navne hedder Disma, Miasmal, Morbus Chron, Sonne
Adam, Cruciamentum osv. Hvis man ikke kendte til den bølge, er det forståeligt.
Det, der også sker, er jo, at afstandene mellem bølgetop og -dal bliver mindre
og mindre. Vi har i de senere år haft genkomst af thrash, heavy metal og death
metal, og ingen af delene blev tilnærmelsesvist så stort som første gang. I
fremtiden tror jeg, at det vil blive endnu sværere at tyde, om der egentlig er
tale om en bølge eller ej. Jeg tror dog ikke, at metallen vil forsvinde
foreløbig. Jeg tror i hvert fald, at den vil eksistere i nogen tid med en masse
små subgenrer, der kører sideløbende. Men hvis bands’ne ikke begynder at skrive
god musik – og frem for alt at lytterne begynder at interessere sig for god
musik – så vil metallen aldrig se en ny storhedstid. Der er en brøkdel tilbage
af de lyttere, der var for 20 år siden, hvor metalmusikken var kreativ og god.”
Er
der bands eller en hel bølge af bands, som I føler jer beslægtede med?
Henrik: ”Selvom det er en mere historisk end
aktuel bølge, så tænker jeg på bølgen af dødsmetalbands i slut-80’erne og
start-90’erne. De fleste bands, der kom frem dengang, havde deres egen lyd og
kunne skrive fed musik – Deicide, Morbid Angel, Death, Pestilence osv. Alle har
de hver især en relevans. I min verden eksisterer metalhistorien efter 1995
stort set ikke. Vi prøver at skrive den forfra i stedet.”
Hvilken
periode i metalhistorien er jeres foretrukne?
Henrik: ”Jeg synes, at det meste af
metalhistorien har været god og relevant og har kastet genial musik af sig i
forskellige afskygninger. Fra Black Sabbath til Judas Priest, Mercyful Fate til
Slayer og Morbid Angel til Mayhem; metalmusikken har en enormt stor og stærk
sangskat. Så min foretrukne periode i metalhistorien dækker faktisk
størstedelen af stilartens levetid og må være omkring 1970-1995. [Dissections] ”Storm
Of The Light’s Bane” fra 1995 er nok det bedste sted at sætte skellet. Dette
album var den sidste store metalklassiker. Der udkommer den dag i dag stadig
utrolig gode albums; og endda albums, der fortjener at indgå som klassikere i
metalhistorien. Men der er alligevel sket noget. De geniale plader er blevet
færre og mere perifere i en evigt tiltagende strøm af bands og udgivelser, der
synes at blive populære på ganske andre kriterier end de, der gjorde, at
eksempelvis jeg selv blev vild med metalmusikken i de tidligere 90’ere.”
![]() |
Signalet går klart igennem på "Godless". Her ses trommeslager Jesper Olsen. |
SANGSKRIVNING
GIVER IKKE SUCCES I DAG
Hvilke
kriterier mener du, der gør metalplader populære i dag?
Henrik: ”Det er ret fragmenteret. Jeg tror, der
findes mange forskellige kriterier. Det kan være idealer om subgenre (thrash,
death, black, heavy metal osv.), hastighed, produktion, image, ligesom der
synes at være folk, der hovedsagligt ønsker at høre bands, der stilistisk
ligger tæt på deres yndlingsbands. Et ideal kunne eksempelvis være, at musik
skal lyde stilistisk mest muligt som Bolt Thrower, snarere end bare være bedst
mulig. Disse idealer er selvfølgelig ting, der altid har haft en betydning for
folk, men hvor de før var sekundære, virker de nu til at være primære.
Selvfølgelig er der også folk i dag, der går efter god musik. Men med mange af
de bands, der fremhæves i dag, kan jeg simpelthen ikke forestille mig, at det
skulle være sangskrivningen, der har gjort deres succes. Der findes meget
musik, jeg godt kan forstå, at andre kan lide, selvom det ikke lige falder i
min smag. Der er bare også en nedre grænse, hvor musikken bliver meningsløs; som
hvis en roman kun bestod af tilfældigt sammensatte bogstaver og tegn.”
Hvad
var det, de gamle dødsbands kunne, som de nye ikke kan?
Henrik: ”De kunne – og ville – skrive musik. Det
er jo et svært og meget komplekst problem at pege på, hvorfor bands ikke
længere skriver ligeså god musik, som man gjorde engang. En af årsagerne er
måske, at man ikke har noget kommercielt incitament. I dag bliver bands
populære på andre kriterier, eksempelvis på at være en stilistisk god kopi af
Grave, eller på at spille hurtigt, langsomt eller hvad det nu måtte være.
Stilart, fart og den slags betød selvfølgelig også noget førhen, men dengang
var god musik en selvfølgelighed for de fleste; noget man ikke engang behøvede
at tale om. Og måske netop fordi man ikke talte om den, forsvandt den. Og det
virker faktisk heller ikke til, at der er så mange, der savner den.”
UDEN
MUDDER
Deus
Otiosus har ikke en typisk lyd fra 2010’erne. F.eks. udsender jeres trommer
ikke kliklyde, men lyder som ægte trommer. Går I bevidst efter en mere ”gammeldags”,
autentisk metallyd?
Henrik: ”Tak, jeg synes, vi har fået en meget
naturlig lyd på albummet. Lyden er hverken for dilettantisk eller for
produceret – det lyder simpelthen bare som et metalband, der spiller (uden
feedback, mudder og dens slags selvfølgelig). Vi mente, at denne produktion
ville passe godt til albummet: Den lader musikken tale for sig selv. Ligesom
alt andet i musik er produktion bare et middel til opnå det, der altid må være
målet: At lave den bedst mulige musik.”
Hvordan
har indspilningsprocessen været? Hvor er albummet ”Godless” indspillet? Og hvem
har stået for produktionen?
Henrik: ”Albummet er indspillet og mikset over
ni dage i Earplug Studio i Tårnby. Et behageligt studie, som ligger tæt på os.
Siden har vi faktisk rykket vores øvelokale derned også. Produceren Thomas
Pedersen er dygtig og effektiv, og det er ikke første gang, vi har brugt
studiet. Albummet er masteret af Jeppe Hasseriis, som vi også har arbejdet
sammen med mange gange. Vores debutalbum, ”Murderer”, blev faktisk til på samme
måde.”
![]() |
Gustav Dorés billedkunst pryder coveret til "Godless". |
EN
SCENE FRA HELVEDE
Jeg
har studset over bandnavnet. Deus Otiosus betyder noget i retning af ”uvirksom
gud” eller ”tilbagetrukket gud”. Hvorfor har I lige valgt det navn?
Henrik: ”Vi snakkede lidt om forskellige mulige
navne og bestemte os for Deus Otiosus, da det ligesom danner en ramme om
bandets udtryk: En menneskehed, der er fortabt uden noget til at guide sig
gennem livet. I vores udlægning giver dette en dyster og ond verden. Det er i
grove træk den verden, vores musik handler om. Navnet er måske ikke det mest
mundrette, men sådan er det nu engang.”
Albummet
hedder ”Godless”. Den titel lyder helt ad Danzig til. Er der en teologisk tanke
bag ved den titel, eller er det bare en fed heavy metal-titel?
Henrik: ”Fedt, at du tænker på Danzig! Han har
selvfølgelig også en sang med samme titel, så det er måske egentlig naturligt
nok. Titlen er egentlig bare vores bandnavn udtrykt på en anden måde, så det er
et udtryk for kernen i vores koncept. Den fortsætter også traditionen fra
debutalbummet ”Murderer” med blot et enkelt ord som titel. Derudover synes vi,
at ordet ”Godless” fungerede godt med den Doré-illustration, vi havde fundet,
og som pryder coveret.”
Det
er ikke første gang, at et af Gustav Dorés værker er blevet brugt i heavy
metal-sammenhæng. Emperor brugte jo også Doré på nogle af deres plader i
1990’erne. Hvad er der ved Dorés billedkunst, som gør det så velegnet til at
illustrere metal?
Henrik: ”Gustave Dorés kunst har en kvalitet,
som meget sjældent er set, og så har han lavet mange dystre og klassiske
motiver; specielt i illustrationerne til Dantes ”Den Guddommelige Komedie” og
Miltons ”Paradise Lost”. Disse motiver passer nok ganske godt til noget
metalmusik. Selve frontcoveret til vores album er taget fra ”Den Guddommelige
Komedie” og er en scene fra helvede. I den sammenhæng, vi har givet det, er det
dog en illustration af jorden. Inde i bookletten har vi også en
Doré-illustration fra ”Paradise Lost” til sangen ”Cast From Heaven”. Sangen er
inspireret af rebel-englenes fald i første kapitel fra selvsamme bog.”
Hører
der bestemte religiøse synspunkter (eller anti-religiøse standpunkter) med til
at spille Deus Otiosus’ form for metal?
Henrik: ”Nej, det gør der ikke. Der kræves kun
en rimelig personlighed, en rimelig musiksmag eller -forståelse (hvis man skal
kunne bidrage til arrangementerne i hvert fald) og en rimelig kunnen på sit
instrument.”
COPENHELL
ELLER ROSKILDE?
Nu
har I jo lige udsendt et stærkt album, ”Godless”. Kan vi så forvente at se Deus
Otiosus på Copenhell eller Roskilde Festivalen til næste sommer?
Henrik: ”Tak for ordene. Man skal aldrig sige
aldrig, men mon ikke chancerne er små. Nu vil jeg ikke udtale mig om de to
festivaler specifikt, for jeg kender jo ikke folkene bag. Men generelt set jeg
tror nu, at sandsynligheden for at blive kontaktet af en festival er nøjagtig
den samme, hvad enten man har udgivet et stærkt eller svagt album i den
traditionelle forstand, men der kan være andre parametre, der har indflydelse.”
Hvilke
parametre mener du, at festivaler går ud fra, når de booker bands nu om dage?
Henrik: ”Igen er det selvfølgelig forskelligt,
da der er tale om individer. Men generelt set er en festivalbookers job jo at
tiltrække nogle mennesker til festivalen. Man skal ramme et eller flere
segmenter bedst muligt, og det gør man selvfølgelig ved at booke efter de samme
kriterier, som diverse grupperinger i dag gør brug af. Altså igen idealer for
subgenre, fart, image osv. Det er derfor, at nøglen til at ændre metalscenen
ligger hos lytteren. Hvis alle kun bruger sin tid og sine penge på god musik,
vil bookere og pladeselskaber blive tvunget til at rette ind. Bands vil også
blive nødt til at skrive god musik for at komme frem ligesom i fordums tid, og
så er man allerede på vej mod en ny metallisk guldalder.”
Er
Danmark et godt metalland? Eller er græsset grønnere i vores nordiske
broderlande?
Henrik: ”Ja, det er nok lidt grønnere i Norge og
Sverige, men jeg tror ikke, det er helt så afgørende længere. Det ville nok
være smartere at bo i Tyskland eller sådan noget. Der er uendelig mange
metalfans, og det ligger centralt i Europa. Rigtig fedt interview, Peter. Jeg
ved ikke, om det var hensigten, men jeg synes, at jeg fik mulighed for at tale
om mange af mine kæpheste!” \m/
![]() |
Anders Bo Rasmussens bøse røst er blevet sammenlignet med Gorefests growl. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar