fredag den 22. juli 2011

666

Deicide tror ikke på Jesus Kristus. Til gengæld kommer bandets bassist og growler, Glen Benton, gerne med mordtrusler.

Interviewartikel: Peter Béliath (publiceret i Jam Magazine nr. 40, oktober 1992)

Deicide med en sur Glen Benton i front.
    
[Baggrund: I 1992 var Deicide et af de førende bands i dødsmetal-boomet fra Florida. Deicides frontmand, Glen Benton, optrådte gerne i medierne som Satan-fundamentalist, og selv under telefoninterviews talte han med en dyb, truende røst.]
   
- I har lige udsendt et nyt album, kaldet ”Legion”. Kunne du fortælle mig lidt om det?

”Egentlig er det det samme som det første album. Besætningen er den samme. Egentlig er det bare volume 2 af Deicide-trilogien.”
     
- I har en sang, der hedder ”Satan Spawn, The Caco-Daemon”. Hvad handler den om?

”Om min søn.”

- Så du har en søn?

”Yep. Hans navn er Daemon.”

- Det er et temmelig dæmonisk navn, er det ikke?

”Yeah.”

- Kunne du fortælle mig lidt om din religion?

”Jeg er satanist. Og jeg tror på den satanistiske religion.”

- Kunne du uddybe det lidt?

”Hvad vil du vide? Vil du have en mord-statistik eller hvad?”

- En mord-statistik? Bestemt ikke! Det er en speciel livsstil, ikke sandt?

”Det er en eksistensform, ja.”

- Du har brændt et omvendt kors ind i panden. Hvorfor?

”For at rense mig selv.”

- Jeres pressemeddelelse siger, at hvis der ikke snart sker noget, vil du sandsynligvis dræbe en eller anden. Hvad skal det betyde?

”Præcis det, der står. Hvad lyder det som? Jeg ved ikke, hvem der bliver mit første offer. Men der skal sgu ikke ret meget til for at få mig i sving. For at få mig derud, hvor jeg faktisk slår til og dræber nogen. Hvis nogen går mig på nerverne … Forstår du, det vil være let for mig at blive virkelig skidehamrende voldelig.”

- Er det pga. bandets succes eller mangel på samme? Eller det pga. …

”Pladeselskabspolitik.”

- Virkelig?

”De har temmelig meget med det at gøre. Hvis pladeselskabet ikke ønsker, at du skal have succes, så lader de dig ikke få det.”

- Så du er utilfreds med Roadrunner Records?

”Nej, jeg er ikke utilfreds. Men hvis vi ikke modtager en betragtelig sum efter dette album – hvilket vi skulle have haft efter vores første lp – så kommer der virkelig gang i temperamenterne i bandet. Og vi har ikke brug for den slags stridigheder i bandet!”

- Hvad forventer du dig af det nye album?

”En lidt større åbenhed over for Deicide ville være rart.”

- Men du er ikke særlig åben over for andre mennesker selv.

”Hvad mener du?”

- At du lader til at være temmelig aggressiv over for andre mennesker.

”Det bliver man nogen gange nødt til at være.”

- Aha. I turnerede i England i 1990, men I fuldførte ikke turnéen, men tog hjem …

”Vi tog til Tyskland, mand. Der er gået lort i den historie. Det, der skete, var, at en af vores guitarister blev slået ud. Den slags pis sker bare, og jeg blev ramt i ansigtet [af kasteskyts fra publikum. Der var tale om dyreværnsaktivister, som var vrede over, at Benton i Kerrang! havde blæret sig med, at han nød at plage dyr, red.] den aften. Det var den aften, jeg brændte mig i panden. Jeg var ikke i særlig godt humør.”

- Nogen vil påstå, at når I er så seje og satanistiske, at I så skulle kunne håndtere dens slags uden at kvitte turnéen.

”Det var ikke derfor, vi kvittede turnéen. En masse koncerter blev aflyst pga. promotoren. En uge før, vi opgav turnéen, bad vi promotoren om at nosse sig sammen, men det gjorde han aldrig. Så vi skred. Det, der skete i England, var bare dråben, der fik bægeret til at flyde over. Vi kan ikke have folk til at vade henover os.”

- Jeg synes, I går for meget op i gimmicks.

”Vi går ikke op i gimmicks!”

- I mener det altså alvorligt? Når jeg lytter til jeres nye album, må jeg indrømme, at jeg havde håbet på, at I havde udviklet jer bare lidt. Det lader til, at I går mere op i jeres livsstil end i jeres musik.

”Nej! Vores musik bliver skrevet før teksterne.”

- Jeg kan sgu ikke høre forskel på numrene. Det kører i den samme skure hele tiden.

”Det er death metal. Forstår du, jeg skriver ikke kærlighedssange eller langsom musik.”

- Kunne I ikke skrive en death metal-kærlighedssang?

”En hvad?”

- En death metal-kærlighedssang?

”Nej!”

- Hvorfor ikke?

”Fordi vi ikke elsker noget højt nok til at synge om det.”

- Jeg talte med Kam Lee fra Massacre for nylig, og han fortalte, at han planlagde at skrive en death metal-kærlighedssang.

”Well, det er Kam Lee. Han tror på Jesus Kristus. Det gør jeg ikke!” \m/

FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama

Ingen kommentarer:

Send en kommentar