torsdag den 16. juli 2015

Rock and roll ER støj-forurening


Verdens heavieste pladebutik? Så må du til Stockholm.

Døren ind til Sound Pollutions lager ...
Dissection rammer mine trommehinder, straks jeg træder ind ad døren til Sound Pollution. Væggene er sorte. Pladerne står på rad og række, tæt presset sammen, så man næsten ikke kan bladre dem igennem. Vinyler, singler og cd’er. T-shirts og hoodies på bøjler. Stativer med Maximum Rocknroll og andre fanzines.

På døren ind til lageret hænger en stor plakat. En sort plakat på en sort dør. Watain indbyder Sound Pollutions kunder til at kigge forbi shoppen onsdag den 14. august [2013], hvor Erik Danielsson & Co. vil signere deres (dengang) nye album: ”The Wild Hunt”.

Tre finner kommer ind i butikken. Hærdebrede og lyshårede. Der tales dæmpet som i en kirke. Når en kunde henvender sig til Felipe, der sidder bag disken med trøjens hætte over hovedet, skrues der ned for musikken. Men så snart ordvekslingen er slut, skrues der igen op for Dissection.

”Dem spiller vi meget,” ler Felipe, da jeg roser, at de spiller Dissection i Sound Pollution, der ligger i Gamla Stans romantiske omgivelser.

Sound Pollution kører selvfølgelig
også en sej postordre-bizz.
soundpollution.se .
Jeg spørger, om de har den nye med Watain, Bathory-tributeskiven, som udkom i februar i et begrænset oplag på 1300 ex. Felipe kigger efter. Men nej, den er udsolgt. Han fortæller, at ”butikken her var med til at udgive den.” Felipe skruer igen op for Dissection.

Jeg drysser lidt rundt i butikken. Falder i staver over lækre vinyludgaver af In Solitude, Melechesh og Tribulation – tre bands, der her på det sidste har været med til at forny metalmusikken … vel at mærke uden at forråde traditionen!

Jeg tjekker cd’erne og finder Deathspell Omega, Deströyer 666 og andre ting, man sjældent ser selv i de mest velassorterede danske butikker.

Jeg hapser Mefisto: ”The Megalomania Puzzle” på vinyl. Death SS: ”In Death Of Steve Sylvester” snupper jeg også. På blodrød vinyl.

Sound Pollution har alt, hvad der er sejt. Også mine gamle helte fra 1970’erne. Her tænker jeg ikke kun på Kiss, men også på de mere obskure: Dust, Captain Beyond og så’n.

De har selvfølgelig også det trendy stads, der er på forsiden af Metal Hammer. Men det vender jeg det blinde øje til. Punk? Garage rock? Det findes i shoppen. Europe og alt det der melodiske kram fører Sound Pollution naturligvis også. Det er jo Sverige.

Jeg leder dog forgæves efter Marduks ”Those Of The Unlight” på vinyl. Jeg spørger efter den. Felipe går rask ud på lageret og smider et eksemplar på disken. Sådan!

”Det her er den bedste pladebutik, jeg nogensinde har været i,” siger jeg. ”Og jeg har været i nogle stykker.” Felipe takker. En anden ekspedient kommer forbi disken og siger et eller andet. Ligesom Felipe bærer han nittebælte og kæder om lænderne. Langt hår og en t-shirt med okkulte symboler.

Felipe spørger, hvor jeg kommer fra. ”Fra København,” svarer jeg. Felipe fortæller, at han godt kender Rock Uglen. Vi bliver enige om, at det skam også er en fed shop.

Felipe beklager, at han skal arbejde næstkommende weekend. Han ville gerne have været i Fredericia. Ryet om Metal Magic Festivals fortrinligheder er nået helt til Stockholm.

Jeg hører mig selv sige, at jeg er rockskribent. Og at jeg håber på at få lov til at interviewe Lemmy i næste uge. ”Aha,” siger Felipe. Jeg kommer også lige til at nævne, at jeg har skrevet covernoterne til den Invocator-lp, de har stående henne under I. ”Alterations From The Past”.

Felipe kender godt Invocator. Han roser ”Excursion Demise”, som jo blev udsendt på svenske Black Mark Production. Talen falder på Bathory, der var årsag til, at Black Mark blev grundlagt.

Så sker der noget. Felipe rejser sig og tjekker en ekstra gang. Jo, sandelig! Der var lige ét eksemplar tilbage af Watains Bathory-tribut: ”Tonight We Raise Our Cups And Toast In Angels Blood”. Den er blevet åbnet – en slags prøveeksemplar, så folk kan se, hvad de køber. Om jeg er interesseret i den?

Er paven katolik?

”Så,” griner Felipe. ”NU er den officielt udsolgt.” \m/

Rifferama på pladerov i Gamla Stan ...

Sound Pollution, Stora Nygatan 18, 103 14 Stockholm. www.soundpollution.se

DISCLAIMER: København er en metropol, hvad angår pladebutikker. Efter sigende en af verdens førende byer, hvad det angår. Som heavy rocker hører Beat Bop, Sex Beat, Rock Uglen, Fona på Strøget, Accord m.fl. til mine personlige oaser.

FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar