I
midten af 1980’erne blev heavy metal-miljøet hjemsøgt af fundamentalisme. Og
nogle af de værste fundamentalister kom selv i klemme.
Artikel: Peter Béliath (Publiceret i EMP/NRG, sommermagasin / katalog 2/2011)
Omkring 1985 skete der en spaltning af
heavy metal-scenen. Metal-musikken blev tosporet, og dermed blev scenen
ensporet.
I undergrunden begyndte man at dele
metalpublikummet op i de rigtige og de forkerte. De rigtige var ”the
thrashers”, de forkerte var ”the posers”, der tilmed var nogle ”wimps”
(tøsedrenge). Thrasherne var dem, der hørte og spillede den ægte vare, det
stålhårde og blytunge metal, mens posørerne gik mere op i deres udseende og
foretrak kommercielle udgaver af den hårde rock såsom Ratt, Mötley Crüe og
Twisted Sister. Der var en decideret koldfront mellem de to lejre – i hvert
fald fra thrashernes side.
Der var øretæver i luften, når
Chicago-gruppen Thrust spillede ”Posers Will Die!” (1984). Hollandske Sad Iron
deltog også i den hellige krig mod posørerne (jfr. sangen ”Posers” fra 1985).
Og det var ikke kun en krig på ord. I magasinet Metal Forces nr. 9 (1984)
fortalte Exodus-guitaristen Gary Holt om en Ratt-fan, som havde forvildet sig
ind på Exodus’ enemærker:
”Jeg har et stykke af en Ratt-t-shirt,
som Paul Baloff [Exodus-sanger, red.] var så betænksom at skære af ryggen på en
posør, der vanærede sig selv ved festen efter vor koncert forrige nat. Han
fortalte mig: ’Jeg kan ikke li’ den fyrs Ratt-bluse. Det er vor pligt at
ødelægge den!’ Så gik han hen til fyren med en saks og truede med at klippe
fyrens hud af, hvis han ikke tog t-shirten af. Fyren tog trøjen af. Som du kan
se, er Paul ikke en stor fan af Ratt.”
![]() |
Manowar blev ofre for deres egen fundamentalisme. |
DØDENS
SORTE PILE
Et af de mest fundamentalistiske bands
var Manowar. De kaldte deres egen musik for ”den sorte vind”, og den bløde,
poppede metal omtalte de konsekvent som ”false metal”. Og det uægte metal
skulle dø, skulle det.
På Manowars album ”Hail To England”
(1984) skød bassisten Joey DeMaio derfor ikke en hvid pil, men en sværm ”black
arrows of death” i hjertet på de forrædere, der spillede ”false metal”. De
sorte pile var såmænd en vildt hurtigt spillet bassolo, som, onde tunger
hævdede, var blevet speedet en anelse op af teknikeren i studiet. Nogen vil
måske mene, at Joey DeMaio var en blærerøv, men tro det eller ej: det var netop
blærerøvs-mentaliteten, Joey og hans metalbarbarer ville til livs, når de gik på
scenen kun iklædt lændeklæder og vikingeattituder.
Men det gik Manowar, som det så ofte
går folk i fundamentalistiske miljøer: de blev selv ofre for fundamentalismens
nidkærhed. I Metal Forces kritiserede thrash-skribenten Bernard Doe således
Manowar for ikke at leve op til deres egen erklæring om, at de spillede
”højere, hårdere og hurtigere” end andre bands. I et interview i Metal Forces
nr. 2 (1983) måtte Joey DeMaio for den metalliske standret. DeMaio erklærede
sig ikke-skyldig. For som han forklarede:
”Vi spiller bestemt højt og hårdt. Med
hurtigere mener vi på vore individuelle instrumenter – hurtigt guitarspil,
hurtigt trommespil – jeg er den hurtigste bassist i verden! Korte, hurtige
sange er for headbanger-bands. Men hvad er heavy metal egentlig? Ordet HEAVY
betyder noget, der vejer meget og er svært at løfte, og METAL betyder en
substans såsom jern og aluminium. Et skib er HEAVY og lavet af METAL, men det
cruiser bare af sted i sit eget tempo og knuser alt, der kommer i vejen for
det. Og det er det, som Manowar drejer sig om.”
Måske vidste Manowar godt, at de havde
et troværdighedsproblem. Så DeMaio & Co. underskrev deres pladekontrakt med
blod. Hårdrock-magasinet Kerrang! bragte billederne (nr. 47, sommeren 1983).
Senere hen fortalte rygtet, at et af medlemmerne var blevet dårlig, og at han
var blevet kørt på hospitalet for at forhindre en blodforgiftning. Men den
historie kom ikke i Kerrang! For Manowar gav deres blod for metal. Manowar
spillede ”true heavy metal” (en term, der blev brugt om Exciter i et
Kerrang!-interview (nr. 42)), altså ægte metal. Og ægte metal kunne ikke tale
for sig selv – det skulle helst ledsages af heavy-fatwaer.
Så når bandet Mantas sendte følgebreve
med deres demoer rundt til undergrundspressen, var de overstrøet med omvendte
kors og bandbuller mod kommercielle orkestre som ”Mötley Spew” og ”Twisted
Blister”. ”Og for resten,” forkyndte brevskriveren Chuck Schuldiner, ”har Mantas
nu skiftet navn til Death.”
Death var et navn med den helt rigtige
signalværdi på en scene, hvor det var Megadeth mig her, og Living Death mig
der, og hvor der var Stormtroopers Of Death, Death Angel, Death Dealer,
Deathslayer, Death Row, Death SS, S-Death og Blessed Death alle vegne. Der blev
budt på død med dobbeltkonfekt hos Necrodeath. Det smukkeste dødsbandnavn havde
Dream Death. Og der fandtes sågar et amerikansk band, som kaldte sig Deathrash
– værsgo’: varedeklaration og bandnavn i ét hug!
Dét var for godt til at være sandt, så
brasilianske Sarcofago skyndte sig at kalde et af deres grumme numre for
”Deathrash” – det udkom desværre først på lp i 1987, året efter, at bandet
Deathrash sendte deres første demo ud til de hungrende tape tradere.
![]() |
Whiplash tog navn efter piskesmælds- syndromet, som bl.a. opstår, når hovedet stødes hårdt og hurtigt bagover. I heavy metal hedder den slags headbanging. |
Døden kom på mode i 1980’ernes ekstreme
metalmiljø. Det var selvfølgelig langt fra første gang, at heavy metal-bands
havde beskæftiget sig med døden. Faktisk var døden vel det allerførste, Black
Sabbath sang om på deres debutalbum fra 1970. Døden var heller ikke ligefrem
tabu for Judas Priest, Motörhead og grupperne i den såkaldte New Wave Of
British Heavy Metal.
Men hen mod midten af 1980’erne gik
dødstrippet amok. Schweiziske Hellhammer gik så vidt som til at hævde, at kun
døden er virkelig. ”Only death is real,” lød Hellhammers budskab i
dommedagssalmen ”Messiah” (1984). Amerikanske Medieval omfavnede døden med
titlen ”Death Is Beauty” (1986). Canadiske Voivod gik besærk og kaldte deres
1984-demo for ”To The Death”. Florida-gruppen Nasty Savage præsenterede deres
koncerter som ”pure shock, horror, death, doom and destruction”.
Intet kunne blive federe end døden.
Døden var bare det sejeste, og ethvert metalband med undergrunds-integritet
pumpede deres titler med død. Tænk blot på Anthrax’ ”Deathrider” (1984),
Whiplash’s ”Power Thrashing Death” (1985), Slayers ”Praise Of Death” (1985),
Sepulturas ”Warriors Of Death” (1985) eller Manowars fantastiske ”March For
Revenge (By The Soldiers Of Death)” fra 1983.
![]() |
Living Death: Tidlig tysk thrash. |
Artillery og Exodus brugte manden med
leen (=døden himself) som logo. Og mange metal-fundamentalister satte fantasien
i blød og kom op med bandnavne, der gav associationer til døden: Slayer, Overkill,
Grave Digger, Impaler, Torture, Sepultura, Anthrax, Abattoir, Onslaught, Hades,
Massacre, Executioner, Annihilator, Post Mortem, Sarcofago og så videre,
derudaf i en uendelighed.
Et belgisk pladeselskab bar navnet
Mausoleum, og Metal Blade Records’ indehaver, Brian Slagel, kaldte sin serie af
kompilations-lp’er for ”Metal Massacre” (gruppen Thrust kaldte ligefrem bossen
for Brian ”Death” Slagel). Noise Records udsendte en kompilations-lp, der slet
og ret hed ”Death Metal” i 1984. Året efter udgav Possessed en sang med titlen
”Death Metal”. Det samme gjorde Onslaught for resten. Det var dødsmetal før
det, som vi i dag kalder death metal, opstod.
Det var kort sagt en sprællevende
scene, som var ”død”. Men hvad ville det egentlig sige, at scenen var ”død”?
Jo, det betød først og fremmest, at musikken ikke kunne blive høj nok, hård nok
og hurtig nok. Esbjergensiske Anger kaldte deres demo ”Louder Than Loud”
(1983). Så kunne det ikke blive højere. Troede vi, indtil Thrust (dem igen!) proklamerede,
at de skam var ”Heavier Than Hell” (1984).
Præcis så heavy var Marty Friedman også
i midt-80’erne; han spillede guitar i Hawaii, hvor de havde en forræder med i
besætningen: Gary St. Pierre (bas, vokal). Gary mente, at bands som Iron Maiden
og Judas Priest var heavy, så han fik sparket. ”Han er en total wimp,” lød det
fra Hawaii. Gary dannede senere Vicious Rumors, som eftertiden husker bedre end
Hawaii. Marty gjorde senere karriere i Megadeth, hvis leder, Dave Mustaine,
aldrig lagde skjul på, at han syntes, at hr. Friedman var en tøsedreng. Ak ja. \m/
![]() |
Omen var blandt de tidlige eksponenter for metal-scenens dødsdyrkelse. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar