Satan,
sex og oprør var på dagsordenen, da heavy metal for alvor begyndte at dominere
populærmusikken i starten af 1980’erne.
Baggrundsartikel:
Peter Béliath (Publiceret i EMP/NRG sommermagasin / katalog 2/2012)
I starten af 1980’erne var heavy metal
en krudttønde, der ventede på at blive antændt. Det var krisetider i den
vestlige verden, og reaktionære magthavere (som Ronald Reagan, Margaret
Thatcher og Poul Schlüter) gjorde livet surt for ungdommen.
Især unge fyre gik rundt og var
indebrændte. De nærmest dirrede af indestængte frustrationer – ikke mindst,
hvis de kom fra samfundets nederste lag. For denne ungdom var heavy metal bare
sagen. Heavy metal var oprørsk. Heavy metal var en vild musik, der tiltalte den
utilpassede og rastløse ungdom. Heavy metal var action og gang i den. Kort
sagt: heavy metal var den perfekte musik til en generation, som ikke kunne
sidde stille, mens samfundet gik i opløsning rundt omkring dem.
OPFORDRING
TIL VOLD
Twisted Sister var eksperter i at
udtrykke den oprørstrang, som mange unge gik med i starten af 1980’erne.
Twisted Sister var lyden af livet på gaden, og bandets sanger, Dee Snider,
skrev tekster, der var harmdirrende uafhængighedserklæringer, hvor
propagandistisk digtekunst gik op i en højere enhed med ungdommelig
selvpromovering. ”I Am (I’m Me)” (1983) og ”We’re Not Gonna Take It” (1984) hed
et par af Twisted Sisters hits. Sidstnævnte roterede livligt på den nye
tv-musikkanal, MTV.
Forældrene og de politiske kandestøbere
kunne ikke li’ Twisted Sister. Twisted Sisters musik var en forunderlig
blanding af tyggegummi-omkvæd og tænderskærende punk-nerve. Twisted Sister var
grimme at høre på. Og endnu grimmere at se på. New York-bandet havde et
outreret image, hvor medlemmerne var sminket på en grotesk, nærmest Barbara
Cartland-agtig måde. Og bandet optrådte i forrevne kostumer med farverige
frynser og rigeligt med udsyn til musikanternes forvoksede biceps.
Tipper Gore fra den selvbestaltede
moralvogter-lobby Parents Music Resource Center hadede Twisted Sister, så hun
puttede ”We’re Not Gonna Take It” på sin liste over musik, som fordærvede den
amerikanske ungdom (den såkaldte ”Filthy Fifteen”-liste). Det var nemlig en
sang, der opfordrede til vold. Stakkels Tipper kunne ikke få øje på den
tegneseriagtige humor i videoen til ”We’re Not Gonna Take It”, der var
musikvideoernes var på Tom & Jerry.
Dee Snider tog røven på det politiske
etablissement, da han i august 1985 troppede op til PMRCs inkvisitoriske høring
og leverede et retorisk mesterstykke, der ikke alene forsvarede Twisted Sister,
men også effektivt lukkede kæften på de intellektuelt underlegne censorer,
herunder en vis Al Gore, der senere tiltuskede sig en rolle som vicepræsident i
Bill Clinton-administrationen.
SEXFANTASIER
OM NONNER
Men det var ikke alle heavy
metal-tekster i starten af 1980’erne, som var lige dybsindige. Canadiske Anvil
havde en rimsmed, Lips, som lidt for ofte blev træt af skrive om alvorlige
temaer. Og så gav han sig i kast med at skrive sexistiske sange. ”Butter-Bust
Jerky” fra 1983 handlede om fornøjelsen ved at se en pige smøre sin velvoksne
barm ind i smør. Eller noget i den stil. Det var plat. Og pinligt. Men det
forstod Lips ikke.
Lips væltede sig i vulgaritet, når
lejligheden bød sig. F.eks. lod han sig fotografere nøgen til Kerrang!. Det
britiske hårdrock-magasin skjulte dog Anvil-sangerens ynglekæp bag en
billedtekst. Lips mente, at det var utidig censur og ytrede de legendariske
ord: ”Why didn’t you show my wang in Kerrang!?” Nogle metalfans rullede med
øjnene, men de fleste headbangede bare videre.
Kvindefrigørelse var ikke på agendaen i
den testosteron-struttende metalrock i begyndelsen af 1980’erne. Hverken hos
Anvil eller hos Mercyful Fate. Det danske band blandede sadomasochisme og
blasfemi på pladecoveret til deres debut-ep (1982), der indeholdt en sang med
titlen ”Nuns Have No Fun”. I den sang svælgede King Diamond i sexfantasier om
nonner (et udbredt fænomen inden for pornografien). Live havde Mercyful Fate en
overgang en kvinde i nonnekostume med på scenen. Hun blev udsat for lidt af
hvert – og tricket var, at ”nonnen” skulle blotte sine ynder. Gruppen eksperimenterede
også med at få nonnen til at eksplodere.
W.A.S.P. havde en meget letpåklædt
kvinde tøjret til et torturinstrument på scenen. Kerrang! blev åbenbart lidt
trætte af chokeffekterne, og i nr. 45 (juli 1983) trykte magasinet pligtskyldigt
et foto af bemeldte pigebarn med billedteksten: ”OK, OK, but does she explode?”
Det gjorde hun vist ikke, men det gjorde metalscenen, da W.A.S.P. endelig
debuterede på plade.
W.A.S.P.s første plade var en single,
der bar den nuttede titel ”Animal (F**k Like A Beast)” (1984). Blackie Lawless
og hans lystige svende havde kontrakt med det store selskab Capitol, som pure
nægtede at udsende den sjofle single. Så den udkom på det uafhængige selskab
Music For Nations. Det er vist første og eneste gang, at et major label
ligefrem har bedt en kunstner om at udsende en plade på et andet selskab.
![]() |
Så er der post til Tipper Gore ... |
KNEPPER
SOM ET UDYR
”Animal (F**k Like A Beast)” havnede
naturligvis på Tipper Gore og PMRCs liste over femten pop- og rocksange, som
burde censureres, de såkaldte ”Filthy Fifteen”. W.A.S.P. fik fornemt selskab på
”Filthy Fifteen”, hvor Mercyful Fate, Twisted Sister, Judas Priest, Venom,
Mötley Crüe, Black Sabbath og flere andre heavy-bands stod oplistet.
W.A.S.P. var ikke et yndigt skue i de år.
På fotos optrådte bandet tilsølet i blod (det var mange år før, Dismember fik
den idé), og Blackie havde rundsave på armene ... og mere end det: en savklinge
prydede hans skridtbeskytter, som han yndede at lave samlejebevægelser med, når
han sang den dyriske sang om sin elskovspraksis. Og, nå ja, så smed W.A.S.P.
også råt kød i hovedet på publikum under deres koncerter.
Det kvindelige modstykke til Blackie
Lawless hed Wendy O. Williams. Wendy var sangerinde i Plasmatics. Wendy blev
flere gange anklaget – og arresteret! – for at ”simulere sex”, når hun optrådte
live. Wendy gik på scenen i næsten ingenting. Kun et par tapestumper dækkede
hendes brystvorter, og et par gennemsigtige trusser skjulte nødtørftigt hendes
barberede kønsdele. Hendes afblegede hår var reduceret til en tårnhøj hanekam.
Wendy havde ikke en tone i livet, og
når hun sang sine revolutionære sange, lød hun som en rotte i løbetid. Men
privat var Wendy vegetar og engageret i dyrevelfærd m.m. Hun begik desværre
selvmord i 1998 – hun kunne ikke finde sig til rette med at leve et almindeligt
liv uden turnéer og musikalske udladninger. Så måske var der ægte sjæl i hendes
musik?
![]() |
Wendy O. Williams forargede ikke kun borger- musikken. Da Lemmy i 1982 udgav en øm duet med Wendy, blev "Fast" Eddie Clarke så muggen under indspilningerne, at han skred fra Mötorhead. |
RIDDERE
I SATANS TJENESTE
En kort overgang hed Ozzy Osbournes
bassist Don Costa. Costa havde en skummel fortid i W.A.S.P. Costas claim to
fame var, at han på sin bas havde monteret et råkostjern. Under koncerterne var
det hans glansnummer at vende bassen om og flå sine knoer til blods, mens
publikummet hujede af henrykkelse. Men Don Costa var for meget – selv for Ozzy,
der ellers ikke gik af vejen for at bruge diverse former for choktaktikker.
Ozzy er ikke dummere, end at han ved,
at en god plade sælger bedre, hvis man i ny og næ bider hovedet af en due eller
en flagermus. Som sagt, så gjort. Det skader heller ikke at trække i et
varulvekostume og proppe billedet på coveret til en plade, som selvfølgelig
skal hedde ”Bark At The Moon” (1983). Den slags uuuh-uhyggeligheder tiltrækker
det rigtige publikum i talstærke mængder, og de forkerte hopper på limpinden.
Der hersker ufatteligt mange fordomme
om Ozzys tekster i borgerlige kredse, der bare ikke kan se bag om et sæt
vampyrtænder af plastik som dem, Ozzy tog i munden sammen med en klat
marmelade, på coveret til det dobbelte live-album ”Speak Of The Devil” (1982).
Mens Ozzy smagte på marmeladen, smagte bibelbaskerne på titlen, og de blev
straks enige om, at nu var der i hvert fald bevis for, at Ozzy er satanist.
Havde de gidet lytte til teksterne, var de kommet frem til det stik modsatte
resultat. Men det er altid lettere at fordømme end at forstå. Og Ozzy lo hele
vejen til banken.
Det var altså ikke kun Tipper Gore, som
var ude at lede efter hekse i 1980’erne. Kristne fundamentalister slog fast, at
Kiss, der ellers befandt sig midt i en katastrofal nedtur op igennem hele
årtiet, var djævledyrkere. Kiss var en forkortelse af Knights In Satan’s
Service, basta! Så bevæbnet med slagord som ”Jesus lever”, malet med store
skæve bogstaver på kors af pap og krydsfiner, troppede disse Guds børn op og
demonstrerede foran koncertstederne, når Kiss var på plakaten. Og det var lige
den reklame, som de efterhånden tamme og godt bovlamme Kiss havde brug for.
Satan havde også brug for det. For de
kristne heksejægere sørgede for, at store dele af en generation rullede med
øjnene og besluttede sig for, at så dum en religion ville de ikke have med at
gøre. Jesus græd, og Satan lo sin røv i laser. \m/
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar