torsdag den 29. september 2011

Kærlighed er sex stavet fajl

Illdisposed er blacklistet og berygtet for deres drikkevaner. Peter Béliath har drukket med gruppen og talt med sangeren Bo Summer om ordmagi og livet efter døden.

Interviewartikel: Peter Béliath (Publiceret i Jam Magazine nr. 49, april 1994)

Bo Summer: "Der skal ikke gå for mange følelser i
det hele."
[Baggrund: Illdisposed var det brutaleste af alt brutalt i DK anno 1994. Dette interview giver et indblik i det århusianske dødsmetalbands sindelag i begyndelsen af deres karriere.]
 
Odense. Det er en ganske banal torsdag eftermiddag i december. Udenfor i juletravlheden stæser normaldanskerne rundt i den forlængede åbningstid. Inde Progress Shoppen i Vindegade er der reception i anledning af udsendelsen af Konkhra-albummet ”Sexual Affective Disorder”.

Konkhra er ikke tilstede. Men llldisposed er mødt op og de gør sig sammen med forskellige prominente personer fra det lokale metalmiljø til gode med de store mængder gratis vin og øl. Tværs gennem tobakståger og mandfolkesnak kan man høre de alkoholiske væsker tørne ned i halsrør, efterfulgt af lange, lindrende ræb.

En af llldisposed-fyrene har medbragt en flaske slave-whiskey, som han med mellemrum tager en forsvarlig slurk af, før flasken igen gemmes i inderlommen på death metal-musikerens blotterfrakke. Der går hurtig svind i sprutten, og der kommer faretruende gang i gemytterne. Et llldisposed-medlem prøver at puste sig op til slagsmål, men det bliver ved snakken.

Senere hen laver whiskey-drengen i blotterfrakken en underlig tranedans, før han spyr en gylden stråle af vin, øl og whiskey ud over gulvtæppet. Sekunder senere styrter han om i brækpølen med et dvask plask. Jublen fra de øvrige receptionsløver vil ingen ende tage.

Nogle uger senere, i januar, er llldisposed igen i Odense. Denne gang som hærgende hovednavn på Rytmepostens scene. llldisposeds skarpslebne dødsmetal bliver eksekveret € med en skarpretters præcision. Sub woofer Bo Summer vandrer truende frem og tilbage på rampen, der kiler sig ud mellem de lokale headbangers’ huggende hoveder, mens han growler med et stærkt fortrukkent ansigt. Når en spinkel stagediver kommer inden for hans rækkevidde, giver sub wooferen ham et puf, så han ryger ud over scenekanten.

”Næste gang, I knepper jeres kælling, så tag de tre sidste træk for os,” opfordrer Herr Summer i en kort pause, før Illdisposed igen sender et øresønderrivende lydtryk ud over den hujende hob.

KÆRLIGHED & UR-INSTINKTER
”Vi har kun fået negativ kritik for det,” indrømmer Bo Summer på mit spørgsmål, om Illdisposed musik ikke er kommet til at stå i skyggen af bandets ry som alkoholiserede hærgere.

”Men nu har du jo drukket med os et par gange, så du har set, at det ikke er så galt,” udglatter sangeren, som sammen med sine musikere er blevet blacklistet på Barbue i København.

”Der sad 80 mand backstage, da vi havde spillet, og det hele var blevet smadret, og så får vi fire mand skylden. Det kan jeg ikke se det rimelige i.”

”Life’s a bitch and then you marry her,” filosoferer Bo Summer, der er notorisk sortseer. Fremtiden tegner ellers lys for Illdisposed, hvis danske pladeselskab, Progress Red Labels, er gået i samarbejde med tyske Nuclear Blast Records, som har worldwide distribution.

”Vi har aldrig solgt så mange plader, som efter vi er kommet på Nuclear Blast. Også her hjemme sælger vi helt vildt. Vi fik 40.000 kroner at lave ”Four Depressive Seasons” for, og vi har da solgt en fjerdedel af det, som Fielfraz solgte af ”Electric Eel”, og de fik en million. Og den er slet ikke færdig med at sælge endnu, den er slet ikke kommet til USA endnu,” fortæller sub wooferen om Illdisposeds debutalbum fra i fjor.

Her i april udsender Progress Red Labels en mini-cd med Illdisposed. Den hedder ”Return From Tomorrow”, og teksttemaet, som titlen hentyder til, er post-mortem-oplevelser og bevidsthedstilstande, der indtræffer efter, at hjertet er stoppet.

- Hvor kommer vi så hen efter dødens indtræden?

”Det kan man jo kun gisne om, for der er jo ikke nogen walkie talkie, man kan melde tilbage på der. Det er svært at sige, om vi overhovedet kommer nogen steder hen, men jeg går da helt sikkert ud fra, at der er en bevidsthedstilstand. Men jeg tror ikke på, at man som død har samme form, som man har som levende.”

- Du er ikke inde på reinkarnation?

”Nej, overhovedet ikke. Som sagt, det handler om folk, som har overlevet. Det eneste, jeg er inde på, er nogle oplevelser, man har med sig tilbage, når man er genoplivet. Sådan en slags erindringer. ”

- Har du selv haft sådan nogle oplevelser?

"Nej, det kan jeg ikke prale af. Det er simpelthen bare noget, jeg interesserer mig for. 0g så synes jeg egentlig, det var et udmærket emne, når jeg nu har valgt, at jeg aldrig vil skrive om splatter og gore. Jeg vil aldrig lade mine tekster gå derind, for det findes der så meget lort af.”

- I en af sangene growler du noget i retning af, at kærlighed er sex stavet fejl. Mener du det?

”Det er det da i mange tilfælde. Det kommer an på, hvor mange urinstinkter, du har inden i dig.”

- Du mener ikke, at der er plads til den rigtige kærlighed i urinstinkt-manden?

”Jo, det er der selvfølgelig. Men vi skal forholde os til det miljø, som teksten er skrevet til. Der skal ikke gå for mange følelser i det hele. Så bliver musikken lige pludselig for vild til teksterne.”

- Du nævnte, at du ikke vil skrive om dødsmetal-emner som splatter og gore, og alligevel skal teksterne referere til dødsmetal-miljøet. Er du ikke lidt begrænset af dødsmetal-genren?

”Nej, det synes jeg ikke, for hvis jeg følte mig begrænset, så kunne jeg bare sætte mig ned og skrive en masse digte. Og det har jeg overhovedet ikke trang til. Jeg har egentlig ikke noget budskab, jeg vil have ud i den forstand.”

- Selvom du sikkert vil benægte det, kan jeg se, at du gør dig umage med dine tekster. Er det ikke lidt utilfredsstillende for dig, at så meget af poesien går tabt i growl?

”Nej, for jeg ved, at folk nærlæser teksterne.”

- Men er det ikke korrekt, at meget af ordmagien går tabt?

”Jo, det gør den selvfølgelig, men på den anden side kunne jeg ikke bare begynde at stå og snakke den af.”

- Nej, men du kunne jo synge?

”Ja. Eller kunne jeg?”

- Kan du ikke synge?

”Det er begrænset, tror jeg.”


Illdisposed kan opleves live på The Rock CPH fredag den 30. september og i De Sorte Huse, Agger lørdag den 1. oktober.

Illdisposed på MySpace

Ingen kommentarer:

Send en kommentar