At være fan af Guns N’ Roses fik mig
til at føle mig som en fribytter, en outlaw eller en skovgangsmand, der
vandrede i periferien af det, der var politisk korrekt.
Artikel: Peter Béliath (Publiceret i
NRG nr. 36, december 2008)
![]() |
Guns N' Roses, som de så ud i deres unge, vilde dage. (Foto sakset fra fansiden http://www.gnfnr.dk/pregnr.html) |
Hvilken
lyd! Det var lyden af rendesten og glamour, lyden af ægte farlighed og
selvmordsdrift. Jeg taler om Guns N’ Roses’ debut-ep, ”Live ?!*@ Like A
Suicide”, som nåede til Danmark som import i 1987.
Det
var rock med livet som indsats. Det virkede 100% troværdigt, når W. Axl Rose
med raspende stemme sang verslinjer som “Livin’ with the danger / I’m always on
the edge now/ With million dollars visions that I hold.” Det var rock’n’roll,
der blev spillet på kanten. Det var på en måde noget helt nyt, og så alligevel
noget meget traditionelt. Det var The Rolling Stones og Aerosmith i opgraderet
1980’er-version.
Og
bandet havde et look, der passede til deres sound: touperet hår, eyeliner,
smarte skindjakker, similismykker, hatte kækt på sned, stramtsiddende bukser,
paisley-mønstrede skjorter og spidse cowboystøvler. Mit yndlingsfoto af GN’R
fra den periode var et af guitaristen Izzy Stradlin’, der står i en lang frakke
af imiteret leopardskind, mens han renser negle med en springkniv. Det var bare
for blæret. Og herlig fandenivoldsk.
![]() |
Det første oplag af "Appetite For Destruction" var pakket ind i dette cover. Bandet vidste godt, at det ville give ballade, så de havde allerede den censurerede udgave klar i arkiverne. |
APPETIT PÅ DESTRUKTION
For
mig var GN’R et drømmeband. Det var som om, at alle de rockløfter, som New York
Dolls og Hanoi Rocks havde givet, endelig blev indfriet med albummet ”Appetite
For Destruction”, der blev sendt på gaden i juli 1987. Den var i mine øren
rockens kulmination. Det tog flere år, før jeg kunne komme i tanke om en plade,
som jeg elskede højere end den.
Okay,
det er bøllerock. Og det er bollerock. Og en hel masse mere, som jeg ikke vil
skrive her. Men der er så mange lag i GN’Rs musik. Og sådan må det være, når
man har at gøre med et band, som trækker på inspiration fra metal, blues,
country og punk, og som er fans af så forskellige former for musik som Elton
John og Electric Light Orchestra på den ene side og Slayer og Metallica på den
anden side.
Hvis
man lytter efter, kan man høre, at det er hard rock, som spilles af fem fyre,
som virkelig har suget tradition til sig. Det er musik med dybde. Selvom
musikken som oftest er aggressiv, er der også masser af feeling i den – ikke
mindst i Slash’s guitarsoli, som er smerteligt smukke, også når sangene ellers
raser af sted. Der er ægte vildskab, ægte smerte og vrede i musikken. Der er så
mange bestanddele i musikken på ”Appetite For Destruction”: der er
blues-rødder, der er punk-frustration, der er metal-aggression, og der er
glam-arrogance og -elegance. Ja, der er sågar country-elementer i en ballade
som ”Sweet Child O’ Mine”.
Mange,
selv unge mennesker, var chokeret over ”Appetite For Destruction”. Alene
pladens titel stod folk af på. Og det var selvfølgelig også hensigten med den.
Men hvor mange unge fyre har aldrig følt en afmagt, der får dem til at knytte
næver og skære tænder? Kombinationen af uheldige sociale omstændigheder og
rastløs biologi kan hos mange unge give appetit på destruktion. Nogle gange
tilter denne appetit over i politisk aktivisme, hvor der kastes med brosten og
brændes biler af på Nørrebro. Andre gange kommer afmagten til udtryk i kunst à
la ”Appetite For Destruction”. Jeg foretrækker den sidste form for destruktion.
Men jeg forstår også den første.
Inderst
inde nød jeg, at folk i al almindelighed hadede og frygtede GN’R. At de sagde,
at gruppens medlemmer var dekadente, og at deres musik var afstumpet. At være
fan af GN’R fik mig til at føle mig som en fribytter, en outlaw eller en
skovgangsmand, der vandrede i periferien af det, der på det tidspunkt var
politisk korrekt. For mig var det at være fan af GN’R det samme som at være en
rebel. En rebel uden en sag.
![]() |
Sådan her så det censurerede cover til "Appetite For Destruction" ud. Det originale cover med en kvinde, der voldtages af en robot, var for brutalt. |
KARISMATISKE KAMIKAZEROCKERE
”Appetite
For Destruction” blev lydsporet til mit liv i årene frem. Jeg vidste
instinktivt, hvad det handlede om i ”Out Ta Get Me”, hvor Axl er helt oppe på
de høje nagler, når han skråler, at han er noget så ”forbandet uskyldig”. Og
jeg kendte følelsen af at være oppe at køre på kartonvin og billig sprut, for
det er jo denne oplevelse af ustoppelig optur, som ”Nightrain” handler om.
Nightrain er angiveligt navnet på en art amerikansk slavesprut.
Men
jeg kunne også spejle mig i GN’R-medlemmerne. Og det var jeg ikke just ene om.
For det fede ved Gøbbers, som vi kaldte dem i Jylland, var, at de fem medlemmer
godt nok udgjorde en sammentømret enhed, en slags bande. Men W. Axl Rose
(vokal), Slash (guitar), Izzy Stradlin’ (guitar), Duff McKagan (bas) og Steven
Adler (trommer) var samtidig fem individualister, fem rock-ikoner, som fans
kunne spejle sig i.
GN’R
bestod af fem forskellige gemytter og personligheder. De var fem karismatiske
kamikazerockere, hvilket blev understreget af det alternative cover til ”Appetite”:
en slags keltisk kors med tegninger af de fem bandmedlemmers hovedskaller med
hår og hatte. Det lignede en slags tatoverings-motiv, og idéen med, at de fem Guns
blev afbildet som kranier, passede perfekt til gruppens selvmordsagtige
livsstil. De levede jo som et selvmord, jfr. titlen på deres debut-ep.
Jeg
spejlede mig i den temperamentsfulde W. Axl Rose, der tydeligvis var den mest
dybsindige af de fem Gøbbers. Han havde noget på hjerte: smerte. Jeg kunne
spejle mig i hans utilpassethed og i historierne om hans raseriudbrud, hvor
værelser blev raseret. Initialerne i hans navn var W.A.R., krig. Jeg var vist
lidt af en Béliaxl i de år, komplet med eyeliner, bandana og spidse støvler.
Det skete også, at inventaret i min umiddelbare nærhed gik itu.
![]() |
Danny Sugermans panegyriske biografi om Axl, Slash & Co. |
DIONYSISK
KULT
GN’R
var den hårde rocks konger i slut-80’erne og start-90’erne. Og de stillede
deres trone op på toppen af rock’n’roll-livsstilens overdrev. Jeg fulgte ivrigt
med i sladderpressen. Hver uge bragte ikke kun metalmagasinet Kerrang!, men
også ugeblade og aviser rapporter om GN’Rs eskapader. Og jeg følte med dem, for
de var jo mine helte. Og som helte gjorde de jo lige det, som jeg havde
allermest lyst til, men ikke altid turde eller bare havde svært ved at slippe
af sted med. GN’R befriede sig fra den vestlige civilisations spændetrøje.
Og
det var en frihed, som alt for ofte kostede dem dyrt. Det var jo småting alt
sammen, syntes jeg. Men der blev gjort et stort nummer ud af det. Som f.eks. da
Izzy drak sig stiv i et fly og blev trængende. Okay, toilettet var optaget, og
i stedet lod han sit vand i en skraldespand for øjnene af en stewardesse. Han
sagde vist også et par uhøviske ord til hende, før han faldt i søvn i sit sæde.
Og hvad så? Var det grund nok til, at han absolut skulle overlades i politiets
varetægt, da flyet landede? Jeg var oprevet.
Typisk!
De ?!*@ borgerdyr skal selvfølgelig kanøfle en rockens Napoleon som Izzy, mente
jeg. Borgerdyrene forstod ikke, at rockstjerner som GN’R udgør en menneskelig
elite, en kunstnerisk adel, som ikke med nogen ret eller rimelighed kan
underkastes almindelige dødeliges love og regler. De er en slags overmennesker.
Eller halvguder.
Og
det fik jeg bekræftet i 1991, da Danny Sugerman udgav sin panegyriske biografi
om Gøbbers: ”Appetite For Destruction: The Days Of Guns N’ Roses”. Sjældent er
der blevet brugt så opstyltet en akademisk jargon, og sjældent er der blevet
brugt så mange fremmedord og overfortolkninger til at fremme dyrkelsen af
rockstjerner, som det er tilfældet i den bog. Og jeg labbede den i mig. Axl
& Co. var en ny dionysisk kult, ja, de var så! Og deres koncerter var en
slags hedenske gudstjenester.
Derfor
var det også skuffende at se GN’R live, da de optrådte i Forum, København den
19. august 1991. Det var der ikke så meget Dionysos over. Ikke alene inkluderede
sætlisten en bunke sange fra ”Use Your Illusion”-cd’erne, som jeg ikke kendte,
fordi de endnu ikke var udsendt pga. de sædvanlige GN’R-forsinkelser. Men
bandet var tydeligvis ved at gå i opløsning. Axl kørte sit eget show (i shorts!),
og Izzy var erstattet af Gilby Clarke; Gilby er en fed guitarist og en ferm sangskriver
(hør hans Kill For Thrills-album ”Dynamite From Nightmareland” fra 1990 og bliv
overbevist), men han er ingen Izzy. Ligesom slåmaskinen Mat Sorum (ex-The Cult)
ikke just er en trommeslager med et flabet ramasjang i spillet som Steven Adler.
GN’R
live i Forum var en tung og træg affære, og jeg må indrømme, at
opvarmningsbandet stjal showet fra Axl & Co. Men det var heller ikke et
hvilket som helst band, der var support på den turné. Det var Skid Row, som med
den hyperaktive Sebastian Bach i front fejede hen over scenen med al den gejst
og nerve, som GN’R manglede.
Det
var, som om GN’R kom ned på jorden for mig den aften i Forum. Jeg var
selvfølgelig vild med ”Use Your Illusion”-cd’erne, der efter mange forsinkelser
udkom i september 1991, og jeg skrev begejstrede anmeldelser om dem til Jam Magazine.
Jeg gik også rundt og kaldte Axl for rockens Cæsar i nogle år endnu.
GN’R
gik aldrig rigtig i glemme. De holdt gryden i kog med et par ret ligegyldige
udgivelser (en cd med covernumre og en dobbelt live-cd), og imens forlod
medlemmerne gruppen, så Axl kunne køre GN’R videre som kreativ kejser. Godt stof
har Axl været hele tiden, og reportager om hans mentale tilstand er dukket op i
pressen. Det er rystende læsning. Folk, der har været i kontakt med GN’R-sangeren,
fortæller om en isoleret og plaget person, som dårlig nok ved, hvad det vil
sige at have fred i sindet. Og som ikke vil gå det mindste på kompromis med sin
tonekunst. Axl er perfektionist, og det siges, at han i 1990’erne genindspillede
”Appetite For Destruction” med nye musikere – bare for at selv at kunne høre
sangene, som han mener, de skal spilles. Det lyder ensomt.
Når
man lytter til den seneste GN’R-cd, ”Chinese Democracy”, kan man fornemme Axls
smerte og hans store behov for at udtrykke sig og finde forståelse for sin
person igennem musikken. Det er som at få flaskepost fra en mand, der er
strandet på en øde ø, som han ikke kan forklare, hvor ligger.
Mit
syn på GN’R og især Axl har ændret sig meget, siden jeg første gang hørte ”Live
?!*@ Like A Suicide”. Men jeg er aldrig rigtig kommet ud af Gøbbers-fandommen. \m/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar