”I modsætning til de kristne, der
fortrænger den mørke side i deres indre, accepterer vi vores mørke sider,”
hævdede Dissections Jon Nödtveidt i 1995. Historien viste, at han talte sandt.
Interviewartikel: Peter Béliath (Publiceret i NRG nr. 3, primo 1996)
![]() |
Dissection: Måske Europas bedstspillende death metal-band. |
I 1993 udkom
et album, der skabte stor opstandelse i den sorte metalundergrund. Albummet hed
”The Somberlain”, og ophavsmændene til pladen var svenske Dissection. Stilen
var en kryptisk krydsning mellem death metal og black metal, og Dissection
kaldte selv deres melodiske og teknisk ferme musik for en ”Metallic Black
Symphony Of Death”.
Alle
medlemmer i Dissection er dygtige musikere, og teknisk er Dissection et af
Skandinaviens – måske også Europas – bedst spillende dødsmetalbands.
”Vi er
vældig dedikerede til musikken,” fortæller bandleder og lead guitarist/vokalist
Jon Nödtveidt.
”Death metal
er en livsstil for os. Musikken er den kreative side, og teksterne er den
filosofiske side. Og vi tager det vældig seriøst, det er vores skæbne at spille
death metal.”
At denne
skæbnesnak ikke bare er tomme bravader, kan man høre på Dissections aktuelle
album, ”Storm of The Light’s Bane”, der er en både storladen og sortladen
dødsmetalplade, hvor numrene spilles med t’ai chi-agtig præcision.
Især på ”The
Somberlain”-albummet, men også på bl.a. ”Thorns Of Crimson Death” og
titelnummeret fra ”Storm Of The Light’s Bane” kan der spores inspiration fra
danske Mercyful Fate.
”Ja, det er
et band, som har betydet meget for os. Men vi har også rødder i tidlig heavy
metal som Iron Maiden, Judas Priest, Manowar og gammelt thrash metal. Vi er dog
ikke kun inspireret af metal, men af alt, som, vi synes, er godt. Det kan være
alt lige fra obskur synth-musik, industrielle, ambiente sager til
skræk-filmsoundtracks og klassisk musik,” afslører Nödtveidt, der også synes,
at Celtic Frost, Slayer og helt gamle bands som Deep Purple, Black Sabbath og
Rainbow er ”jävlig bra.”
Titlen på
Dissections debutalbum er omgærdet med en vis mystik. Nödtveidt forklarer:
”Det er
svært at beskrive kortfattet i et interview, for der ligger vældig meget bag
ved den titel. Men Somberlain er navnet på den person, som titelnummeret
handler om. Sangen er en vision om døden og hvad, der hænder efter døden for
den person, som sangen handler om. Han kommer til en dimension, som han hersker
over – man kan kalde det en dimension af helvede. Vores tekster er vel mere
eller mindre tanker, funderinger og visioner angående døden. Døden er en
uudtømmelig inspirationskilde.”
inde i
omslagsheftet til ”The Somberlain” er der et smukt og meget gotisk fotografi af
en borg, der toner frem på en baggrund af tunge, truende skyer.
”Det er
Castle Dran i Transsylvanien. Vi syntes godt om billedet, det er vældig mørkt.
Transsylvanien har været omgivet af så megen mystik i årenes løb pga. alle
beretningerne om Dracula og vampyrer. Der fandtes jo en rigtig Dracula, Vlad
Tepes, og Elisabeth Bathory – hun boede dog ikke i Transsylvanien, men i Karpaterne.
Jeg har læst meget om det og finder det temmelig interesssant. Det er ting, der
ikke så velkende her i Norden. Mennesker som Vlad Tepes [blodtørstig fyrste af
Valakiet i det 15. århundrede, fik tilnavnet Spidderen, fordi han yndede at
spidde sine ofre på pæle] og Elisabeth Bathory [grevinde, der i 1611 blev muret
inde i sit slots tårnværelse, efter at hun havde myrdet og torteret 650
jomfruer, i hvis blod hun badede for at bevare sin hensygnende skønhed] er
’jävlig’ bizarre,” beretter Nödtveidt.
ERKLÆRET SATANIST
I
Dissections tekster tales der om mørkets kamp mod lyset. Lyset symboliserer
Kristus, mens Satan symboliseres af mørket. Det er også Satan, der hyldes som
lysets banemand i titlen på Dissections nye album.
”Det er jo
en definitionssag, hvordan man opfatter lys og mørke. For mig betyder
kristendom svaghed, og mørket styrke,” forklarer Dissections ankermand, som er
erklæret satanist, og som henter inspiration fra forskellige okkulte øvelser
som f.eks. astralrejser. Som okkultist er Nödtveidt dog beskeden:
”Jeg må
hellere pointere, at jeg ikke ser mig selv som en stor magiker. Det er bare en
interesse, som jeg bruger en masse tid på, og inden så længe er jeg vel mere
eller mindre novice. Men det er jo en livslang læreproces.”
”Det er en
personlig livsanskuelse,” siger Nödtveidt om satanismen. ”Vi anvender ikke
satanismen som et image for bandet, som mange andre black metal-bands gør.
Satanismen gennemsyrer givetvis teksterne, og musikken er vældig mørk, men som
band er det musikken, der kommer i første række.”
”I
modsætning til de kristne, der fortrænger den mørke side i deres indre,
accepterer vi vores mørke sider,” erklærer Nödtveidt. ”Jeg tror meget mere på
et ondskabsfuldt standpunkt med klarsyn i stedet for forblindet kærlighed og en
tro på, at hele verden kan blive et slags paradis. Det er jo fuldkommen
vanvittigt at have en sådan opfattelse, det er jo bare en idiots drømme.”
Dissections
krigsførelse mod kristendommen er åndelig. Men: ”Givetvis er jeg parat til at
dræbe. Personligt er jeg parat til at kæmpe for det, jeg står for, i stedet for
at acceptere underkastelsen,” hævder Nödtveidt, der – selvom han er en
notabilitet i black metal-kredse – ikke tillægger den norske Black Metal Mafias
kirkebrande den store betydning i kampen mod kristendommen.
”At brænde
en kirke eller tyve fjerner jo ikke kristendommen. Men jeg bliver heller ikke
specielt ked af det, når de brænder kirker i Norge. Spørgsmålet er, om man vil
risikere en fængselsdom bare for at brænde en kirke. Folk, der brænder kirker,
skal ikke nedgøres på nogen måde, men det har jo ikke den store effekt. Jo, et
band som Burzum får en masse 14-årige fans, som synes, det er ’jätte tufft’.
Men er man seriøs, så sætter man ikke sin frihed over styr med småting.” \m/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar