![]() |
Grace Slick, som hun så ud på indercoveret til "Welcome To The Wrecking Ball". |
Men en vinteraften i starten af 1981 skete det altså. DJ’en
på P3’s aftenflade satte sit gode navn og rygte over styr: han spillede
titelnummeret fra Grace Slicks tredje soloalbum, ”Welcome To The Wrecking
Ball” (udsendt i januar 1981).
TORTURINSTRUMENT I KÆLDEREN
Grace Slick? ”Hvem er hun?” tænker de fleste Rifferama-læsere
sikkert.
Grace Slick var blikfang og vokal-valkyrie i Jefferson
Airplane, et af de mest markante amerikanske bands fra hippie-æraen. Jefferson
Airplane havde base i hippie-paradiset San Francisco, og bandet, der spillede
psykedelisk rock, optrådte på Woodstock og alle de andre store
hippie-festivaler.
På mange måder var de første støjende heavy-bands (Blue
Cheer, The Stooges, MC5, Bloodrock, Grand Funk, Black Sabbath etc.) selve
antitesen til datidens hippie-musik med dens budskab om blomsterfred.
Men der var forskel på hippier. Jefferson Airplane malede
ikke deres hovedkvarter i strålende, glade blomsterkulører. Nej, Jefferson
Airplane malede deres hovedkvarter sort. De installerede et middelalderligt
torturinstrument i deres kælder. Guitaristen kørte på motorcykel, og
sangerinden Grace Slick købte sig en riffel og forlystede sig med at plaffe løs
fra Jefferson-hovedkvarterets vinduer.
Grace Slick var tidligere fotomodel – hun var smuk som en
gudinde. Og ind imellem var der, ahem, krop bag, når hun førte sig frem med provokerende nøgenhed. Slick var også politisk radikal, og hun talte gerne magten midt imod.
Men bedst af alt: Grace Slick havde et kraftfuld stemme plus masser af
attitude. Slick var i besiddelse af en ph.d. i fuck you. Jefferson Airplane var
hippie-musik med kant.
Også musikalsk. Når man genhører Jefferson Airplanes gamle
plader, udsættes man for forskellige former for syrerock. Men ind
imellem flås lydbilledet i stykker af proto-heavy rock. Altså: elektriske stød
af forvrængede guitarer.
HVID KANIN BLEV TIL EN SORT GED
![]() |
Grrrr ... |
Et utal af grupper har spillet coverversioner af ”White
Rabbit”, bl.a. punk-pionererne The Damned og alternativ-gruppen Smashing
Pumpkins. Andre metalbands, såsom Lizzy Borden, har også prøvet kræfter med
sangen, som black metal-gruppen Wind Of The Black Mountains tilmed har
fordrejet til ”Black Goat”.
Så det er måske på tide, at Jefferson Airplane (og dermed
Grace Slick!) bliver skrevet ind i hårdrock-historien. Det var i hvert fald det
indtryk, jeg fik hin vinteraften i 1981, hvor Grace Slicks ”Wrecking Ball”
pludselig drønede ud af højttalerne.
Jeg var heldig at få det meste af nummeret optaget på min
kassette-båndoptager – og som så mange andre bånd fra dengang spillede jeg
nummeret ihjel. Og glemte senere alt om Grace Slicks ”Wrecking Ball”.
Indtil forleden, hvor jeg læste en artikel om Jefferson
Airplane-sangerinden i magasinet Classic Rock. Det gav ikke så meget lyst til
at høre ”White Rabbit”, ”Somebody To Love” og de andre travere fra
hippie-tiden. Nej, jeg klikkede ind på Youtube for at høre ”Wrecking Ball”.
Et glædeligt genhør, komplet med sej lydeffekt fra
trykluftboret, der hamrer løs på trommehinderne i slutningen af omkvædet.
Bevares, det er ikke original sangskrivning – det er vist temmelig tidstypisk for
amerikansk hårdrock i 1981.
Men det, der stadig blæser mig omkuld her godt 30 år senere,
er den grrrr-arrige nerve i vokalen. Den stemme er STOR. Og man kan sagtens
fornemme, hvorfor Grace Slick er blevet arresteret af panserne et utal af
gange. Den kvinde er vild.
Vildskab, fare, lyst til at nedbryde. Det er, hvad omslaget
til ”Welcome To The Wrecking Ball” signalerer. På indercoveret sidder Grace
Slick overskrævs på en murbrækker med et par stænger dynamit i næven. Håret er
touperet op i en hysterisk frisure. Der er stilethæle på hendes fødder, men der
er mord i hendes øjne.
For resten er titelnummeret slet ikke den bedste skæring på
”Welcome To The Wrecking Ball”. Jens Jørn Gjedsted skriver i Politikens
Rockleksikon (1992), at Grace Slick på albummet ”flirtede med heavyrock”. Det
tror jeg.
Attituden på albummet er ét stort udråbstegn, og syren
driver ned over tekstarket. Musikken er dramatisk og teatralsk og minder her og
der om Alice Cooper og The Tubes. ”Welcome To The Wrecking Ball” var uden tvivl
et af de bedste amerikanske albums, som udkom i 1981.
Senere hen kom Grace Slick ud i noget snavs med AOR-gruppen
Starship (dem med det rædsomme hit ”We Built This City”). Grace har sagt
bebe, og hun er i dag en sej, gråhåret dame, som delvist ernærer sig som
kunstmaler. Hun har for stor selvrespekt til at gå på scenen og give den som
røvvrikkende rockmama. Men hun har bevaret sin attitude. Der er stadig vid og
bid i Grace Slick. For den kvinde er vild. \m/
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar