Steppenwolf, som de så ud i starten af 1970'erne. John Kay i midten. |
Slayer har spillet den. Blue Öyster Cult har spillet den.
The Cult har spillet den. Riot, Slade, Ozzy Osbourne, Raven, Rose Tattoo,
Krokus, Zodiac Mindwarp and the Love Reaction, ja, selv Status Quo har spillet den.
Det er en af de hårdrocksange, der er blevet lavet flest cover
versioner af. Og enhver skriverkarl, som forsøger at fortælle historien om
heavy metal, bliver bare NØDT til at nævne den.
For sangen rummer den legendariske metafor: ”heavy metal
thunder”. En metafor, som er så metal-essentiel, at Saxon bare MÅTTE bruge den
som titel til en af deres mest opspeedede sange. Senere brugte Saxon den som
titel på et helt opsamlingsalbum.
Ulv på "Steppenwolf Live" (1970) |
Jeg taler selvfølgelig om Steppenwolfs biker-schlager ”Born
To Be Wild”. Den udkom som single den 1. juni 1968, og i august samme år var
den nået helt op på Billboards andenplads i USA. Godt gået af en sang, der med
sit metallisk fræsende riff og sine rocker-associationer umiddelbart synes at
være ude af synch med tidsånden i hippiernes Summer of Love-epoke.
Det skadede ikke ”Born To Be Wild”s popularitet, at sangen
blev brugt i soundtracket til den syrede og totalt grænseoverskridende film
”Easy Rider” (sluppet løs i juli 1969). Alle, der har set Dennis Hopper og Peter
Fonda sidde overskrævs på deres choppere, mens de drøner af sted med de lange
forgafler et pænt stykke inde i frihedens horisont, ved, hvad ”Born To Be Wild”
gør for den film.
I filmen kaster Fonda sit ur til jorden. Uret symboliserer
om noget civilisationen, det tæmmede liv. Uret er den store verdensdiktator, der
slavebinder mennesket til det borgerlige livs krav om at møde på job på rette
klokkeslæt. Uret står vagt om det ordnede samfunds arbejdsmoral og alt for snævre
rammer. Lov og fucking orden. Så snart uret har ramt gruset, vrider Fonda og
Hopper i gashåndtaget, og de ruller af sted på deres motorcykel-krydstogt til
lyden af ”Born To Be Wild”. Se det her.
Steppenwolf var et af de vigtigste bands i heavy rockens
formative periode – dvs. sentressernes proto-metalliske fase, før Black
Sabbath, Judas Priest m.fl. satte det hele i system. Sangeren, den stærkt
antiautoritære John Kay, optrådte live og på tv med solbriller og iklædt
stramtsiddende læder i arketypisk metalstil.
"7" hed Steppenwolfs femte studiealbum (1970) |
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar