Sider

søndag den 1. juni 2014

Født til vildskab


Steppenwolf, som de så ud i starten af 1970'erne. John Kay i midten.

Slayer har spillet den. Blue Öyster Cult har spillet den. The Cult har spillet den. Riot, Slade, Ozzy Osbourne, Raven, Rose Tattoo, Krokus, Zodiac Mindwarp and the Love Reaction, ja, selv Status Quo har spillet den.

Det er en af de hårdrocksange, der er blevet lavet flest cover versioner af. Og enhver skriverkarl, som forsøger at fortælle historien om heavy metal, bliver bare NØDT til at nævne den.

For sangen rummer den legendariske metafor: ”heavy metal thunder”. En metafor, som er så metal-essentiel, at Saxon bare MÅTTE bruge den som titel til en af deres mest opspeedede sange. Senere brugte Saxon den som titel på et helt opsamlingsalbum.

Ulv på "Steppenwolf Live" (1970)
Jeg taler selvfølgelig om Steppenwolfs biker-schlager ”Born To Be Wild”. Den udkom som single den 1. juni 1968, og i august samme år var den nået helt op på Billboards andenplads i USA. Godt gået af en sang, der med sit metallisk fræsende riff og sine rocker-associationer umiddelbart synes at være ude af synch med tidsånden i hippiernes Summer of Love-epoke.

Det skadede ikke ”Born To Be Wild”s popularitet, at sangen blev brugt i soundtracket til den syrede og totalt grænseoverskridende film ”Easy Rider” (sluppet løs i juli 1969). Alle, der har set Dennis Hopper og Peter Fonda sidde overskrævs på deres choppere, mens de drøner af sted med de lange forgafler et pænt stykke inde i frihedens horisont, ved, hvad ”Born To Be Wild” gør for den film.

I filmen kaster Fonda sit ur til jorden. Uret symboliserer om noget civilisationen, det tæmmede liv. Uret er den store verdensdiktator, der slavebinder mennesket til det borgerlige livs krav om at møde på job på rette klokkeslæt. Uret står vagt om det ordnede samfunds arbejdsmoral og alt for snævre rammer. Lov og fucking orden. Så snart uret har ramt gruset, vrider Fonda og Hopper i gashåndtaget, og de ruller af sted på deres motorcykel-krydstogt til lyden af ”Born To Be Wild”. Se det her.

Steppenwolf var et af de vigtigste bands i heavy rockens formative periode – dvs. sentressernes proto-metalliske fase, før Black Sabbath, Judas Priest m.fl. satte det hele i system. Sangeren, den stærkt antiautoritære John Kay, optrådte live og på tv med solbriller og iklædt stramtsiddende læder i arketypisk metalstil.

"7" hed Steppenwolfs femte studiealbum (1970)
Senere hen dekorerede Steppenwolf deres pladecovers med dødningehoveder og ulvesymboler. Så på flere måder banede John Kay & Co. vejen for den metalkultur, som i dag finder et af sine mest dybsindige udtryk bos Watain: læder, kranier, ulve. Alt sammen symboler for kaos, vildskab og frihedstrang. \m/

FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama

Ingen kommentarer:

Send en kommentar