Slayer? Nej Slade. |
Rockhistorien har en stor gravplads. En gravplads, hvor medier,
branchefolk og fans har begravet en kæmpe skat under et tykt lag møg
bestående af dovenskab, trendjageri og generel dumhed.
Et sted inde i denne enorme skat ligger der en perle fra
1977. At den hører blandt klenodierne i min pladesamling, er lidt af et lykketræf. For ...
Jeg var så heldig, at en af mine venner i et øjeblik af noget,
der kun kan have været guddommelig indgriben, købte et kassettebånd med omtalte
perle. I foråret 1977.
Vi sad i en Volvo Amazon, der blev kørt rundt i Hjørring
midtbys trange gader af min vens far, da jeg blev præsenteret for perlen. Vi
var på vej ud af byen, på vej til hjemstavnen ude på landet efter en eller anden
spontan mission, hvor vi var hoppet med i bilen af ren og skær kedsomhed. Vi
befandt os i det limbo, som drenge ofte havnede i dengang, lige før de blev
gamle nok til at køre knallert – med Yamaha FS1 ophørte al kedsomhed!
Jeg husker stadig, at min ven stolt holdt sit nyindkøbte
kassettebånd op foran fjæset på mig og hoverede. Rata! Den havde jeg nok ikke
set, vel? Øh .. Bøh … Slade … ? De har lavet en ny lp?
Det havde de. Og det burde jeg have vidst, hvis de
røvballemedier, som mit info-flow var afhængig af på det tidspunkt, havde gidet
omtale det. Men i 1977 var Slade ligeså yt, som begrebet yt er i dag. Tre år
tidligere var de superstjerner og grovhittede med ”Far Far Away”, men siden var
trenden løbet fra glam rocken. Nu var det punk rock, der var moderne.
De danske medier hadede punk rock, men ikke nok til at gide
vise troskab over for Slade og andre af glitterrockens stjerner. For medierne
hadede også glam rocken. I 1977 ville danske musikmedier helst beskæftige sig
med Shit & Chanel, Bifrost og andre ”rock”-”kunstnere” iført hønsestrik og
ideologisk korrekthed. Slade passede ikke ind lige der.
Slade var blevet hjemløse. Også i UK. De havde satset lidt
for voldsomt på spillefilmen ”Slade In Flame”. Ved Gud, en af de mærkeligste
rockfilm ever, komplet med dialoger på uforståeligt arbejderklasse-engelsk og
en humor, der er ligeså trøstesløs som miljøet, handlingen foregår i.
Leverandører af en syndflod af fodbold/stadion-omkvæd til hitlisterne. |
”Flame”-filmen var også et opgør med den formulariske glitterrock-stil,
som Slade havde haft så stor succes med. Soundtracket demonstrerede, at der var
mere i Slade end tre-minutters schlagere med stadionrockede omkvæd: ”Gudbuy T’Jane”,
”Cum On Feel The Noize” etc. (nu håber jeg ikke, at jeg har stavet de titler
rigtigt).
Hvis mine matematiske evner ellers holder, så scorede Slade
tretten top 10-placeringer på den britiske singlehitliste i 1970’erne. Seks af
disse hits erobrede førstepladsen. Det er en rekord, som vist kun Status Quo
har kunnet slå i britiske hårdrock-kredse.
Men i 1977 så det altså sort ud for Slade. Deres forsøg på
at lægge USA ned var kikset, om end de havde haft en vis succes ved at turnére i
staterne med bl.a. Aerosmith og Black Sabbath. Det noget vægelsindede,
genre-hoppende album ”Nobody’s Fools” (1976) havde vist også givet deres fans
indtryk af, at Slade måske i virkeligheden var nogle fjolser.
MEN SÅ …
… var det, at Noddy Holder & Co. lige tog en runde med
heavy rock på det, de stærkt regnede med ville blive et comeback-album: ”Whatever
Happened To Slade”.
Albumtitlen havde gruppen planket fra en graffiti i London. For
hvor var Slade egentlig blevet af? De var forsvundet fra hitlisternes top. De var
forsvundet fra de britiske spillesteder. Hvad var der sket for dem?
Svaret kom den 21. marts 1977. Nul albumcover med langhårede
fyre i glitterkostumer. Omslaget var møget til med nogle gamle fotos af
Slade-medlemmerne fra 1960’erne. Dengang havde Noddy Holder (vokal, guitar),
Jimmy Lea (bas), Dave Hill (guitar) og Don Powell (trommer) nemlig været en
slags punkere. Det mente de selv. For punk rock, det var da noget med skinhead-agtige
fritser, ikke sandt?
Tricket virkede desværre ikke. De unge rocklømler i UK ville
høre Sex Pistols, The Clash og The Damned. Og selvom Slade faktisk fik nogle
høflige anmeldelser for ”Whatever Happened To Slade”, så blev albummet en
maveplasker på hitlisterne.
Men nu er heavy rock jo heller ikke skabt til at ligge nr. 1
på hitlisten. Og det er måske i virkeligheden lektien i historien om Slade.
”Whatever Happened To Slade” er i mit univers Slades
allerbedste album. Deres hovedværk. Nej, det rummer nul sing-along singlehits,
men dem klarer jeg mig uden, tak.
Nej, drenge, sådan ser punkere ikke ud. |
På ”Whatever Happened To Slade” raser Slade ud. Det er
tydeligt, at de er sluppet fri for forventningerne om at lave endnu en ”Mama
Weer All Crazee Now”. Og fordi der er den der rendyrkede rebelskhed over
albummet, passede det faktisk ret godt til punk-tiden. Der er noget punk-nerve
over de hurtigste af sangene.
”Whatever Happened To Slade” er helt basal rock ’n’ roll,
spillet med boller på størrelse med dem, der sidder på en Mammut med
elefantsyge.
Åbningssangen ”Be” er en mukkert, der smadrer alt bullshit. Og
omkvædet lyder mest af alt som et råd fra Slade til dem selv: ”Stand up, stand
up and be yourself, / Stand up, stand up, don’t be nobody else / Cos me well
you see, I don’t need nobody else.” En slags punket uafhængighedserklæring. Men
i sin helhed opridser sangen faktisk et strengt moralkodeks, som sjældent ses i
rock ’n’ roll.
Der er masser af bad boy boogie i single-udtrækket ”Gypsy
Roadhog”, en sang, der er så spækket med referencer til coke-snifning, at BBC
fandt fornøjelse i at fjerne den fra æteren. Men det er ikke bare en sex and
drugs and rock and roll-sang, men et veritabelt outlaw-epos. Det samme gælder for
resten ”Dead Men Tell No Tales”.
”Dogs Of Vengeance” er påfaldende dyster af en Slade-sang at være,
og den har en motherfucker af et riff. Personen, der taler i sangen, er for
resten også noget af en mf’er. Og man fornemmer, at lovløshed og desperate
situationer er temaer, der presser sig på hos Slade i 1977.
Hvis du tror, at Noddy Holder kun kunne hoste op med
vrøvlerim à la ”Skweeze Me, Pleeze Me”, så tjek lige lyrikken til ”Big Apple
Blues”. Mens du vel at mærke ikke overhører Noddys stemme. Holders stemmebånd
holder. En af de bedste rockvokaler nogensinde: rå, hæs, men aldrig tonløs. Han
er endnu bedre end Brian Johnson (Geordie, AC/DC). Og ja, Holder fik faktisk tilbudt
jobbet i AC/DC efter Bon Scotts død, men han takkede nej. WTF?!?
Produktionen på ”Whatever Happened To Slade” er knivskarp på
en garaget måde. Trommerne lyder af trommer, og guitarerne skærer gennem
lydbilledet som macheter. Arrangementerne er punkistiske og renset for de
truthorn, som var med til at skabe en mere ”seriøs” sound på ”Slade In Flame”
(1974).
Tilbage står et af de heavieste albums fra 1977. Og i min
samling har ”Whatever Happened To Slade” samme rang som andre topalbums fra
1977, såsom Thin Lizzys ”Bad Reputation”, UFOs ”Lights Out”, AC/DCs ”Let There
Be Rock”, Scorpions’ ”Taken By Force”, Kiss’ ”Love Gun”, Aerosmiths ”Draw The
Line”, Blue Öyster Cults ”Spectres”, Queens ”News Of The World” og Ted Nugents ”Cat
Scratch Fever”. (Trumfen fra 1977 er og bliver Judas Priests ”Sin After Sin”
for mit vedkommende.)
Slades historie stopper selvfølgelig ikke her. Wolverhampton-bandet
kørte på. I en rockbranche, som også dengang var overfyldt med folk, som var
der af alle de forkerte grunde. Som fx de der ”bouncers”, altså vagter, der ”passer
på”, at fans ikke bliver for vilde under koncerterne.
En aften i 1978 blev det for meget for Noddy Holder under en
koncert i Wales. Slade-sangeren blandede sig i den hårdhændede behandling af
gruppens fans. Og så blev han slået ned. Brækket næse, to blå øjne og en tur på
krankenhaus. Dagen efter var Noddy Holder selvfølgelig klar til at gå på scenen
igen. Og episoden blev foreviget i sangen ”Nuckle Sandwich Nancy”, der både
floppede som single og kom med på albummet ”Til Deaf Do Us Part” (1981).
Men inden da havde Noddy Holder & Co. set miraklet ske for
øjnene af dem selv på Reading Festvialen i 1980. Hyret som erstatning for Ozzy
Osbourne i sidste øjeblik. Skubbet op på scenen mellem to af de største, nye håb
i britisk heavy metal, Girl og Def Leppard. Men det var Slade, der sejrede. Publikum
gik amok. Egentlig var det Dave Hills afskedskoncert. Men han besluttede sig
lige til at blive i bandet efter de klapsalver.
Da Def Leppard gik på Readings scene efter Slade, spillede de
smarte og lod folk forstå, at det, de lige havde oplevet, var fortiden, men at
det nu var fremtiden, der stod på scenen. Og så begyndte det at regne. Med dåser.
Ikke alle dåser var tomme, om end det næppe var øl, der var i dem … I dag påstår
Def Leppard, at det er ”en myte”, at de blev bombarderet på Reading. Men alle
samtidige kilder fortæller om pismissiler.
Efter Reading fik Slade tre top 10-hits. Mest eftertrykkeligt
”We’ll Bring The House Down” (1981). Kort sagt, Slade vendte tilbage til deres
syng-med-skabelon. Det var selvfølgelig godt for Holders, Hills, Leas og
Powells bankkonti. Men kunstnerisk kom der ikke andet end petitesser ud af det
i forhold til ”Whatever Happened To Slade”. \m/
Single-omslaget til "Gypsy Roadhog". Lidt for meget coke til BBC. |
Kilder: Min gode
hukommelse. Min pladesamling. Plus en masse crap på Wikipedia.
Jeg må ha fat i det album, NU!
SvarSlet