Volbeat har netop skrevet
Danmarkshistorie. Totalt udsolgt i Tusindårsskoven i Odense. 37.000 tilskuere
oplevede det dansk-amerikanske band demonstrere deres dominans. En dominans,
som startede med bandet Dominus og deres 1997-album ”Vol. Beat”.
1997: Dominus på vej til at blive til Volbeat. |
[Denne artikel er baseret på et interview, som jeg lavede
med Michael Poulsen i forbindelse med udsendelsen af Dominus’ ”Vol. Beat”-album
i 1997. Interviewet blev til to artikler. Den anden artikel kan læses ved at klikke på linket her.]
Interviewartikel: Peter Béliath (publiceret i NRG nr. 7, 1998)
Interviewartikel: Peter Béliath (publiceret i NRG nr. 7, 1998)
Københavnske Dominus har skiftet stil. Igen. I 1994 lagde de
ud med det noget skumle black/death metal-album ”View To The Dim”, som de i
1996 fulgte op med ”The First 9”, der var en vellykket death’n’roll-plade. I dag
har Dominus imidlertid rock’n’roll på agendaen.
”Vi gør det, vi gør bedst lige nu, og det er metalmusik med
god inspiration fra det gamle rock’n’roll,” forklarer guitaristen og sangeren
Michael Poulsen om Dominus’ nye album, der bærer titlen ”Vol. Beat” (udtales
voldbeat!). På ”Vol. Beat” er det meget tydeligt, at bandet er fans af Elvis
Presley og andre 1950’er-rockere. Coveret er tilmed modelleret efter en ”Best
of”-plade med Elvis. Desuden kædes numrene på pladen sammen af samples fra
filmen ”Great Balls Of Fire” med Jerry Lee Lewis.
Dominus’ førhen så berygtede forkærlighed for satanistiske
temaer lever dog videre i det nye rock’n’roll-koncept.
”Vi har brugt [en sampling med] Elvis i et af numrene, hvor
man hører ham forklare, at rock’n’roll har dens rødder i gospel og rhythm &
blues. Jeg synes, det er syret, at han siger gospel, for ind imellem numrene
har vi en prædikant, en kristen mand, som hele tiden forsøger at forklare, at
[rock’n’roll] er djævelens musik, og det er fandenivoldsk. Og så har vi pludselig en mand
som Elvis, som mange har set som helgen, og som forklarer, at rock’n’roll
faktisk stammer fra gospel. Og gospel er som regel en meget hellig musik.
Gospel har også meget sensuelle rytmer, som der bliver klappet til, dvs. at det
har et rimeligt sensuelt beat. Og det, synes jeg, er lidt sjovt.”
Mener Dominus, at rock’n’roll er djævelens musik?
”Heavy metal har altid haft ord for at være djævelens musik,
da den har det her beat, der var meget provokerende i 1950’erne, hvor Elvis
slog igennem. Rock’n’roll har alle de syndige ting, og den repræsenterer alle
de ting, som djævelen siger, at livet går ud på. Så der er noget om, at det er
djævelens musik.”
Tidligere har Michael Poulsen gjort sig til talsmand for en
positiv nordisk satanisme, og der har været et hedensk/satanisk budskab i
Dominus’ tekster.
”Altså fordi vi hedder Dominus, og jeg har skrevet nogle
okkulte og sorte ting førhen, så har jeg min ret til at gå hen og lave en
hvilken som helst form for kærlighedsnumre, hvis det var det, jeg havde lyst
til. Og jeg kan godt li’ at provokere den scene, vi er inde i, og sige, at der
ikke skal være nogen grænser for, hvad vi kan,” svarer Michael Poulsen på
spørgsmålet om, hvad teksterne handler om.
”Nu teksterne, de handler som så meget rock’n’roll om sex,
om at holde på sin ret til at gøre, hvad man har lyst til, nemlig at have det
sjovt og følge et beat, det der bestemte beat, som kører igen på mange af
numrene. Det handler om at følge beatet og nærmest se djævelen lave de her
kropsbevægelser, som var syndige. At mane djævelen frem og få ham til at danse
til det her beat. Og samtidig handler det også om nogle ting, der går igen fra ”The
First 9”, hvor dæmoniske tekster stadigvæk er med i nogle af numrene. Det er
ikke skåret ud i pap, men det er noget, man vil lægge mærke til, når man har
læst teksterne et par gange. Tekstmæssigt kommer jeg sådan rimeligt meget rundt
omkring det hele. Det er bl.a. et nummer, som hedder ”Billy Gun”, der foregår i
det vilde vesten, hvor jeg faktisk drømmer, at jeg har en skudduel med ham der
Billy Gun.”
Jo, der er skam stadig krudt i Dominus. \m/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar