Bang that head that doesn't bang ... |
Copenhell. Festivalen, vi alle elsker. Og elsker at hade.
For programmet suttede i år. Det var alle enige om. Desværre var der ingen, der
var enige om, hvad det præcis var, der suttede. Alle har været enige om at være
uenige.
Et festivalprogram er ikke bare tryllerylle. Der er mange
faktorer i spil. Hvilke bands turnerer? Hvad koster det, at få de skiderikker til at
optræde? Alt det kræmmeri har vi fans sjældent sans for. Slayer skal bare
spille. Hvert år!
Programmet så ud, som det gjorde, af flere grunde. Den
væsentligste grund (tror jeg): de bands, som folk har stemt på, kom på
plakaten. Meget kan man sige om Copenhell, men de giver publikum, hvad de vil
have.
Desværre er metalmenigheden efterhånden så fragmenteret, at
det er svært at finde fællesnævnere. Altså trækplastre, som kan hive
alternative og nymetallisk indstillede fans såvel som hårdhudede TRVE
metal-krigere hen foran scenen. Det kunne Iron Maiden sidste år. Og Twisted
Sister. I år har Copenhell måske savnet det der lokomotiv. Skal vi være enige om,
at The Darkness faldt lidt til jorden?
Copenhells program i 2014 var suverænt. For mig. Jeg fik
stress af bare anstrengelse for at nå det hele. I år kunne jeg tage den mere
med ro. Slipknot, Primus, Body Count, Suicidal Tendencies? Tak, men nej tak. Og
det der Cannibal Corpse? Arh, jeg tror lige, jeg springer over.
Dog: årets Copenhell bød på mange euforiserende oplevelser.
Her er min dybt personlige ronkedor-top 5 …
Mille Petrozza i aktion. |
1. KREATOR
HELVITI, FREDAG KL.
21.30
Festival rimer på fest. Og festen leverede Kreator. Med en
lidt bamset Mille i front tromlede tysker-thrashens pionerer sig igennem en
sætliste, som ikke kun var hæsblæsende. Den var også ærefrygtindgydende.
I en kulisse, som flashede gruopvækkende scener fra Kreators
pladecovers, fik vi en musikalsk pansernæve i fjæset. Genre-definerende fræs
som ”Endless Pain”, ”Pleasure To Kill” og ”Flag Of Hate” blev suppleret med nyere
slagsange: ”Enemy Of God”, ”Hordes Of Chaos” og ”Phantom Antichrist”.
Unge fans og knap så unge fans, alle headbangede, tyllede dyrt
øl gennem brede smil, kastede horn og skabte sig åndssvage. De alleryngste
moslede rundt foran scenen og måtte gentagne gange gelejdes tilbage til
publikumsområdet, når de var blevet crowd surfet over afspærringen foran
scenen.
Nok var der fest. Men Mille har noget på hjerte. Han er
talerør for de utilpassede. Hvis du er i tvivl om agendaen, så tjek teksten til
”Violent Revolution”. Jo, Kreator repræsenterer stadig den anarkisme, som
Megadeth m.fl. har sat på udsalg.
2. SAINT VITUS
PANDÆMONIUM, TORSDAG
KL. 23.00
Enig, Scott ”Wino” Weinrich ville have peppet denne koncert
op. Den gamle The Obsessed-mand er noget mere dynamisk og karismatisk end Saint
Vitus’ nuværende sanger, Scott Reagers. Men Reagers er altså den originale
Vitus-sanger. Og han er min foretrukne. Ligesom det første SV-album hører til
på min all-time doom metal-favoritliste: en gusten sag udgivet på punkselskabet
SST tilbage i 1984, hvor Saint Vitus’ musik allerede virkede patineret.
Reagers bevægede sig morfar-agtigt rundt på scenen og
læskede ganen med te (snoren fra tebrevet hang ned langs kanten af kruset!). Med
pandebånd og langt, ulvegråt krushår høvlede guitarist og bandboss Dave
Chandler de tunge hippie-doomede riffs af. ”Born Too Late”, du ved.
Hele stemningen var stenet og de tidlige Saint Vitus-sange
emmede af hispanic-agtig folketro. Hvad skal jeg mon vælge, sang Reagers: sort
eller hvid magi? Og husk nu: hvis du tror på Gud, bliver du frelst. Det blev
til sange om hvide hingste og om zombie-hunger. Det var som at blive sluppet
ind i en tidslomme, hvor værdier og virkelighedsopfattelse ligger milevidt fra
det moderne, sekulære DK. Nej, termen old school slår ikke til, når Saint Vitus
står på scenen.
Nemtheanga maner. |
3. PRIMORDIAL
HADES, FREDAG KL.
20.30
”Every man is evil. Every man is a liar.” Menneskeheden fik
dette skudsmål af Primordials sanger.
A. A. Nemtheanga var formentlig den mest karismatiske vokalist
på Copenhell 2015. Iført black metal-klamotter og med teatralske fagter fik han
sange som ”Babel’s Tower”, ”No Grave Deep Enough” og ”Empire Falls” ud over
scenekanten på en måde, hvor det visuelle og det musikalske skabte en
totaloplevelse.
Irernes seneste album, ”Where Greater Men Have Fallen”, hørte
blandt de mest overbevisende, der blev udgivet i 2014. Men live fungerede det endnu
bedre. Primordial sendte rygradsrislende ilinger ind under min læderjakke. Det
var virkelig en stærk og stor oplevelse.
Primordial formår at føre det episke og heroiske fra Manowar
ind i en ekstremmetallisk kontekst. Elementerne fra folkemusik giver automatisk
associationer til Thin Lizzy. Og Bathory. For akkurat ligesom Quorthon &
Co. har Primordial deres udgangspunkt i black metal.
Primordial føjer en social kritik til deres mørke metal. Og
i mine ører er det hos alt andet end ufarlige bands som Primordial, at metallens
fremtid smedes.
PANDÆMONIUM, LØRDAG
KL. 22.30
Marduk er et af de uhyggeligt få bands i black metals
såkaldte anden bølge, som ikke er blevet matte i koderne. Svenskerne er i fuld
gang med deres tredje årti. Og de er stadig dødbringende live.
I modsætning til fx Watain og Nifelheim har Marduk skåret
showet ned til det absolutte minimum. Allerhelst ville Morgan ”Evil” Håkansson &
Co. vel have spillet i totalt mørke. Men i den dæmpede belysning kunne man da
ane corpse paint og nittearmbånd. Og vokalisten Mortuus’ blottede tænder.
Marduk spillede i vildt raseri. De var selve
legemliggørelsen af misantropi og blasfemi. I perioder et blastbeat-inferno,
der fremkaldte oplevelser, der må minde om dem, soldater har, når de befinder
sig i slagmarkens stålstorm.
”The Blond Beast” og ”Wartheland” fra det aktuelle
Marduk-album, ”Frontschwein”, skabte tumultarisk begejstring. Men ellers var
det (i mine ører) det helt gamle materiale, som gjorde sig bedst: ”Burn My
Coffin” og ”The Black …”
5. GHOST
HELVITI, LØRDAG KL.
00.00
”If you have ghosts you have everything,” lyder en af
Ghosts hooklines (scoret fra Roky Erickson). Jeg fristes til at omdigte den
til: hvis man har humor, har man alt. For magen til underdrejet humor skal man lede
længe efter i heavy metal.
Udklædt som en diabolsk modpave trissede forsangeren Papa
Emeritus III rundt på scenen. Næppe nogen heavy-sanger har nogensinde bevæget
sig så langsomt. Det så ud, som om Johannes Paul II var inden i Ghosts pave.
Showet var fantastisk. Fantastisk smukt. Og fantastisk
sjovt. Mellem numrene talte Papa til publikum med en typisk romersk-katolsk
accent. En slags fåmælt stand-up komik, bakket op af en nøje indstuderet mimik
og gestik.
Papa blev akkompagneret af fem navnløse ”ghouls”, som bar
Satyr-agtige masker, galocher m.m. Men ellers var det meste i Ghosts scenografi
bygget op omkring ritualer og æstetik fra den katolske kirke: stola,
røgelseskar, velsignelse etc. På en twistet måde, selvfølgelig, så det fik den
stik modsatte betydning.
Ghosts musik er overdrevent iørefaldende. I hvert fald
sammenlignet med det, der er kutyme i moderne hårdrock. Hele pointen er den
forførelse, der ligger i misforholdet mellem form og indhold. Musikken slikker
lytteren i øregangen, men det er pænt sataniske ting, der bliver sunget.
Jeg vil gerne røbe, at jeg ikke tror en skid på det. Det er
et stunt. Men det er dælme et sjovt stunt.
Jeg har lige fra starten kunnet høre Ghosts fortrinlige
sangskrivningsevner. Lidt Beach Boys her, lidt The Doors der. Og en masse Blue
Öyster Cult alle vegne. Men for en gammel Hellhammer-fan er det ikke helt heavy
nok. Live, derimod, fik sangene lige lidt mere krånsj i taktslaget og lidt
ekstra vræl i det elektriske guitarer. Og det fungerede sublimt.
5 bands, jeg DESVÆRRE missede: Hammerfall, Blues Pills, Pretty Maids, SEA
og Horned Almighty. \m/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar