”Heavy metal ville have været død og begravet, hvis vi ikke havde givet genren et spark i røven.” Værsgo’, Cronos fra Venom har ordet.
Venom, der opfandt begrebet black metal, men som ikke vil kaldes gudfædre til en genre, hvor musikere begår mord og brænder kirker ned.
Venom, der opfandt begrebet black metal, men som ikke vil kaldes gudfædre til en genre, hvor musikere begår mord og brænder kirker ned.
Venom, som de så ud i november 1982. I Kerrang!s interview i forbindelse med udgivelsen af albummet "Black Metal". |
Interviewartikel: Peter Béliath (Publiceret i NRG nr. 12, sommeren 2000; redigeret og bearbejdet januar 2015)
Den 14. april
1981 brød Ragnarok løs i heavy metal-verdenen. Da udkom ”In League With Satan”,
debutsinglen med Newcastle-trioen Venom. Otte måneder senere udsendte
Venom deres første album, ”Welcome To Hell”. Og siden da var intet som før.
Titlen ”Welcome
To Hell” talte for sig selv. Det var primitivt og barbarisk, sort og satanisk. Den
brutaleste musik, verden endnu havde hørt. Albummet havde ikke ligefrem en
audiofil lyd. Lyden var nærmest nekrofil, og den endte med at blive en slags prototype på den
sound, der blev identisk med den subgenre i hårdrocken, som kaldes black metal – tænk
blot på lydbilledet hos Hellhammer, Bathory, Darkthrone og kohor(d)er.
Hvad musikken
manglede af raffinementer, havde Venoms sceneshow til gengæld i effekter. Venom
spillede med en lydstyrke hinsides smertegrænsen, mens fyrværkeri og bomber
bragede løs på scenen. 32 eksplosioner i løbet af de to første sange, 12 før
bandet overhovedet var gået på scenen!
Trommeslageren
Abaddon (Tony Bray) sad forskanset bag et trommesæt, der havde flere tam’er og
stortrommer, end han formentlig selv havde tal på. Men Abaddon blev også
krediteret for at spille på ”Drums and Nuclear Warheads”, og det kræver jo sit
arsenal.
Der var
kritikere, der mente, at Venoms image var en afledningsmanøvre. ”Skal det her
kaldes musik?” spurgte en skribent på Kerrang!. Eftertiden har dog gjort Venoms
tre første albums til klassikere – og desuden er Venoms image noget, som visse metalbands
den dag i dag forsøger at overgå. Venom-bandfotos var et orgie af læder,
nitter, lænker, økser, kranier og alskens okkulte rekvisitter. På coveret til gruppens
legendariske album ”Black Metal” (1982) var kædesavsguitaristen Mantas (Jeff
Dunn) afbildet siddende overskrævs på et stort skrummel af en motorcykel,
strategisk placeret foran en veritabel bjergvæg af Marshall-udstyr. Her kunne
end ikke Spinal Tap være med.
Venom havde
tilmed en attitude, der matchede musikkens ekstremitet. I interviews tilsvinede
gruppen alt og alle. Og det er en tradition, som bulldozer-bassisten og
growleren Cronos (Conrad Lant) holder i hævd. Det følgende er et uddrag af et
interiview, som jeg lavede med med Cronos i 2000. Men hans retorik er stadig den
samme. Det kan man forsikre sig om ved at læse de artikler, som for tiden
popper op i forbindelse med Venoms nyeste album, ”From The Very Depths”.
Bagsiden af Venoms debutsingle. |
EN NY KANT
- Oprindelig dukkede Venom op sammen med
en masse andre heavy-bands i den såkaldte New Wave Of British Heavy Metal. I
nægtede imidlertid at blive slået i hartkorn med disse bands, og I skabte jeres
egen genre-betegnelse: black metal. Hvorfor ønskede I at distancere jer fra
Iron Maiden, Saxon, Def Leppard, Angel Witch, Diamond Head og de andre bands
fra den epoke?
”Jeg mener ikke,
at vi overhovedet lød som dem. Vi lavede
noget helt andet. Vi syntes, at metal på det tidspunkt var tamt, noget forpulet
lort. Det havde ingen kant, ingen fare. Det var alt sammen, hvad vi kaldte
spandex og læbestift, det var alt sammen bare ’love me, baby.’ Det fortjente
ikke heavy metal-titlen, det havde absolut ingen nosser. Det var ikke dér, vi
kom fra. Vi var store rockfans. Vi kunne li’ grupper som Black Sabbath, Thin
Lizzy, Deep Purple, Judas Priest og Kiss – supergrupper. Grupper, der var
underholdende, grupper, der havde et formål og en mission, grupper, der havde
et sceneshow.”
”Desuden var jeg
en stor punk-fan i 1970’erne. Punken greb mig virkelig. Jeg havde sikkerhedsnålene
og var skinhead og alt det der. Jeg er en temmelig aggressiv person, og jeg kunne
godt li’ punkens aggression. Så det var et spørgsmål om at lave en krydsning
mellem punk og metal.”
”Vi skabte et
band, der så heavy ud, fordi vi havde langt hår, og vi gik med nitter og læder.
Men akkordernes basale stil var stadig rockmusik, det var inspireret af de der
tidlige ”Sin After Sin”-agtige Judas Priest-albums. Men det havde en ny kant,
det var anderledes. Noget, vi kunne kalde vores eget. Noget, vi kunne være
stolte af. Jeg mener, det var, hvad verden havde brug for. Jeg mener, at heavy
metal ville have været død og begravet, hvis vi ikke havde givet genren et
spark i røven.”
”Vi ønsker ingen
evig anerkendelse for at have gjort det – alt det der med, at vi er gudfædre
til dit og dat. De titler betyder intet for Venom. Venom er heavy metal-fans, i
stor stil. Vi elsker metal. Hvad, jeg ikke kan fordrage, er Def Leppard-skidt –
det er ikke metal, det er lort, det er for … ikke for os,” griner Cronos og er
lige ved at komme til at tale over sig.
Venoms slagord i Kerrang! nr. 29. |
DET VAR MICHAEL JACKSONS SKYLD
- Hvordan kom I på betegnelsen black
metal?
”Vi var
røvtrætte af det, der blev kaldt heavy metal, så vi blev nødt til at finde på
vores egen betegnelse. Vi følte ikke, at betegnelsen heavy metal dækkede Venom.
Jeg har stor respekt for Van Halen, men Eddie Van Halen spillede på en Michael
Jackson-single, der hed ”Beat It”. En dag sad vi og kiggede på heavy
metal-hitlisten i det engelske blad Sounds, og dér så vi, at Michael Jackson
var nummer 1. På heavy metal-hitlisten! Vi troede, vi så syner. Helt ærligt,
mit hjerte var ved at komme ud af røven på mig. Jeg fattede det ikke. Jeg var
lige ved at tude. Så vi sagde: ’Vi er IKKE heavy metal! Hvis Michael Jackson er
heavy metal, så er vi ikke heavy metal, ikke på vilkår!” Så vi begyndte at
finde på betegnelser, der bedre kunne beskrive vores musik.”
Det er en sjov
anekdote, Cronos her fortæller. Desværre er der kuk i Venom-frontmandens
hukommelse. Eddie Van Halen spillede sandt nok på ”Beat It”, men den udkom
først som single den 14. februar 1983. ”Beat It” var hentet fra albummet
”Thriller”, som blev udgivet den 30. november 1982, så det var klar til at
storsælge på julemarkedet. Men på det tidspunkt var Venom allerede begyndt at
kalde deres musik black metal. Albummet ”Black Metal” udkom således den 1.
november 1982, altså FØR verden havde opdaget, at Eddie Van Halen ”besudlede” heavy metals ry ved at spille for Michael Jackson.
Da Venom i
november 1982 lancerede ”Black Metal” (albummet såvel som begrebet) til
metaldommen, var det IKKE Eddie Van Halen eller Michael Jackson, der var
anstødsstenen. Til gengæld var Venom talerør for mange af datidens headbangere,
som var trætte af især den amerikanske AOR-dominans på hårdrock-scenen.
Journey, Foreigner, REO Speedwagon og Survivors hit ”Eye Of The Tiger” var
Venoms pethates, og Cronos & Co. hældte deres galde ud over dem i et
passioneret interview i Kerrang! nr. 29 (18. november – 2. december 1982).
”Vores musik er
power metal, Venom-metal, black metal, ikke heavy metal, for det er kun for
tøser,” snerrede Cronos i Kerrang! nr. 29. Og måske var det ikke alene første
gang, at metaldommen blev præsenteret for begrebet black metal. Måske var det
også hér, at power metal-begrebet opstod?
At Cronos roder
rundt i kronologien betyder selvfølgelig IKKE, at Michael Jackson ikke optrådte
på heavy metal-hitlister. For det gjorde han netop i kraft af Eddie Van Halens
medvirken på ”Beat It”. Det var bare noget, der foregik, EFTER at Venom havde
opfundet termen black metal.
Albummet lød, som det så ud. |
IKKE MEDLEM AF SATANS KIRKE
I 1990’erne blev
black metal forvandlet til en genre med sørgerand og bedemandsalvor. Ikke
mindst i Norge, hvor den såkaldte Black Metal Mafia eller Den Sorte Cirkel fik
hele verdens bevågenhed ved at begå mord og stå bag en række satanistiske
brandattentanter mod kirker. Men de fænomener er Cronos ikke forelsket i.
”Jeg har sagt
det her i årevis: man kan ikke rigtig være musiker og være noget andet ved
siden af. Man må have rock ’n’ roll i blodet. Hvis man har lyst til at gå rundt
med en kutte hele dagen og sige ’Hil Satan!’, så gør det, men jeg vil hellere
stå på scenen eller lave et nyt album. Det her er underholdning. Det her er
rock ’n’ roll. Fyrene, der var med i Hammer Horror-filmene, Christopher Lee,
Vincent Price osv., de fyre var ikke medlemmer af Church Of Satan. De var
klassiske gyserstjerner. Og det samme gælder os.”
”Man må
kanalisere sine tanker ind i musikken, holde musikken ægte. Man må have rock
’n’ roll i blodet,” siger Cronos, der på titelnummeret fra ”Black
Metal”-albummet messede det klassiske Venom-bud: ”Lay down your soul to the
gods’ rock ’n’ roll.” På samme skæring hører man Cronos knurre, at metal er
”our purpose in life.” Dét lyder unægtelig som beskrivelse af en musikreligion.
Men for Cronos er det altså bare rock ’n’ roll. Fred med det.
”Når folk
spørger os, om Cradle Of Filth er black metal, svarer vi: ’Nej!’ De er ikke
black metal, for de spiller kun én slags musik. Vi spiller hurtigt, medium og
langsomt. Vi synger om sex, stoffer, rock ’n’ roll, satanisme, marsmænd fra det
ydre rum, hvad som helst. Det er selve meningen med black metal: at indkapsle
alt. De bands, der kalder sig black metal, holder sig kun til ét område. Alle
sangene kører i samme tempo og handler om det samme forpulede emne. Det er
kedeligt.” \m/
FACEBOOK: Bliv ven med Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar