Verdens bedst sælgende death metal-album!
Det er Morbid Angels 1993-opus ”Covenant” blevet kaldt. Albummet var unikt: et
inferno af blast beats, verdens mest forvredne riffs samt en kavalkade af
ædende onde tekster, der den dag i dag får ekstremmetal-fans til at gispe af
ærefrygt.
På billedet ses (fra v.): David Vincent, Trey Azagthoth, Richard Brunelle og Pete Sandoval. Brunelle medvirkede ikke på "Covenant", og på den efterfølgende turné var han erstattet af Erik Rutan. |
”Morbid Angel
er mere brutale og fanatiske end nogensinde før på deres nye, hadske album,
”Covenant”.”
Sådan skrev
jeg i Jam Magazine nr. 45 (august 1993). I min anmeldelse slog jeg også fast,
at den danske producer og lydtekniker Flemming Rasmussen med sin produktion
havde givet Morbid Angels musik ”det sidste spark ind over smertetærsklen.”
På min
playlist i Jam Magazine-nummeret lå ”Covenant” øverst, hvor den fik selskab af
Danzig og tre af mine favoritbands fra 1980’erne: Mercyful Fate, Witchfynde og
Pentagram. Med andre ord: Morbid Angel var blevet optaget i mit personlige
metal-panteon.
ÆREFRYGTINDGYDENDE
Jeg kunne høre
stort set alle de kvaliteter, som jeg var blevet ”opdraget” med af 1970’ernes
og 1980’ernes heavy rock/metal-stilskabere. Jeg lever og ånder for solide riffs
og halsbrækkende breaks, og dem leverede Morbid Angel i kvanta på en skæring
som ”Angel Of Disease”.
Mange af de dyder,
som efter min mening skabte mesterlige, helstøbte værker i hårdrockens
guldalder, fandt jeg også på ”Covenant”. Som fx de dynamiske udsving mellem
højt spilletempo (”Rapture”) og lavt spilletempo (”God Of Emptiness”), det
powerfulde ryk (“Sworn To The Black”) og de mere afdæmpede øjeblikke (”Nar
Mattaru”). Og så videre.
Det lyder
måske besynderligt, men der var faktisk ikke så stort et spring for mig fra Judas
Priest, Rush, Trouble, Mercyful Fate og det tidlige Slayer til Morbid Angel.
Jeg kunne også høre et ikke så fjernt ekko af Eddie Van Halen i Trey Azagthoths
guitarspil. Et nummer som ”Angel Of Disease” lød (og lyder stadig!) som en
opdatering af de sangstrukturer, man allerede i 1970 kunne finde i fx Uriah
Heeps ”Gypsy”. Morbid Angel havde styr på metaltraditionen – på en original
måde.
For Morbid
Angels egne bidrag til traditionen skal ikke undervurderes! ”Covenant” var et
inferno af blast beats, verdens mest forvredne riffs og et teknisk niveau, der –
som på ørnevinger – hævede sig over hoben af dødsmetalbands.
Så Morbid
Angel kom som en åbenbaring for mig i et årti, hvor der ellers gik mode i at
bryde med metaltraditionen. Rap, techno, hardcore, goth – alt muligt trendy
stads skulle metallen fortyndes med i 1990’erne. Morbid Angel, derimod,
leverede den ægte vare. Aggressivt, brutalt, kompromisløst – og ærefrygtindgydende
tjekket spillet.
Selv Morbid
Angels look kunne jeg forholde mig til. I en tid, hvor bæbrunt fløjl og knælange
short blev hotteste mode, var det befriende at støde på et band i
stramtsiddende læder. Pressefotoet, der var en del af lanceringen af
”Covenant”, var tilmed modelleret efter samme macho-forbillede som det, der kan
ses på omslaget til Kiss’ ”Love Gun” (1977): kvinder, der ligger tilbedende for
fødderne af de stolte rockhelte. Den slags var yt efter Nirvanas klynke-revolution
i 1991. Og netop derfor var dét foto ekstra sejt set igennem mine
aviatorbriller.
SORT SOM FILIPPINERGRAVEN
Oven i det kom
så, at jeg fandt David Vincents tekster sådan cirka 100 gange mere interessante
end det snotvædede, selvmedlidende bræg, som grunge- og alternativ-grupperne
smurte ud over den hårde rock i 1990’erne. Hos Morbid Angel blev tabuer kørt
ned med bulldozer-kraft. Normalbevidstheden blev undergravet. Eller som jeg
skrev i Jam Magazine nr. 45:
“Indrømmet,
det er ikke et blødsødent standard-humanistisk livssyn, der bliver luftet på
gruppens plader. Morbid Angels religiøse budskab er sort som Filippinergraven.
Ifølge bandets trosbekendelse på ”Covenant” er det ikke ligefrem de ydmyge, der
skal arve jorden.”
I ”God Of
Emptiness” tog Morbid Angel et tema op, som har været et stridens æble i
kristendommen lige siden oldkirkens dage: forholdet mellem skaberguden og slangen
i Edens have. I Vincent & Co.’s optik er skaberguden en jaloux
undertrykker, mens slagen er menneskets ven og kundskabsgiver. Sådan så mange
kristne også på det i kristendommens start. Men de blev fordømt som kættere, og
denne ”gnostiske” teologi blev drevet ned i undergrunden, hvor den har levet
videre indtil i dag.
Morbid Angel
var fritænkere. Deres tekster vrimlede med henvisninger til sælsom fiktion og
ældgamle myter. Jeg var blank på det meste og måtte på boghugst for at finde
frem til verdens ældste litterære storværk, ”Gilgamesh-eposet”, og
skabelsesberetningen ”Enuma Elish” fra oldtidskulturen i Babylon. Jeg læste
også op på skrækforfatteren H.P. Lovecrafts Cthulhu-mytologi og den af sagn- og
vrøvl-omspundne grimoire ”Necronomicon”. It blew my mind.
Meget er sket
siden da. Både med metalscenen og med mig. Men jeg kan stadig hjemsøges af den
der indre krillende fornemmelse af, at jeg bevæger mig ind på et forbudt og
farligt territorium, når jeg sætter ”Covenant” i cd-afspilleren. \m/
På coveret ses Waites bog om ceremoniel magi. Plus den pagt, som Urban Grandier ifølge heksejægerne skrev med djævlen i 1600-tallet. |
ACHTUNG!
Jeg
interviewer superproduceren Flemming Rasmussen på Zeppelin Bar i København
tirsdag den 16. december. På agendaen er “Covenant”, hvor Flemming Rasmussen
tryllede ved mikserpulten. (Klik her for detaljer.)
Q
& A-arrangementet løber for resten af stablen i timerne op til koncerten i
Pumpehuset, hvor Morbid Angel celebrerer “Covenant”. Mødet med Rasmussen kan
altså snildt fungere som en inspirerende aperitif til koncerten.
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar