Da King Diamond hørte Zoser Mez, fik han idéen til at gendanne Mercyful Fate i 1990'erne. |
Internettet gløder: de legendariske danske metalguitarister
Michael Denner og Hank Shermann har fundet sammen – igen. Denner/Shermann kalder
d’herrer deres nye projekt, som ikke mindst fans af Mercyful Fate har store
forventninger til.
Det er imidlertid ikke første gang, Shermann og Denner har
fundet sammen efter opløsningen af Mercyful Fate i 1985. Første gang var i
1990-91, hvor de fænomenale guitarister lancerede bandet Zoser Mez.
Zoser Mez fik et kort liv, men blev den direkte anledning
til, at Mercyful Fate blev gendannet i 1993. Der er selvfølgelig optimister,
som håber på, at dén historie vil gentage sig …
Her et uddrag af det interview, jeg lavede med Hank Shermann
i forbindelse med lanceringen af Zoser Mez-albummet ”Vizier Of Wasteland”. Artiklen
blev trykt i Musiktidsskriftet JAM nr. 32, juni 1991.
Super-guitaristerne Hank Shermann og Michael Denner startede
deres fælles karriere i begyndelsen af 1980’erne med heavy/punk-bandet Brats,
der hurtigt udviklede sig til fænomenet Mercyful Fate.
Med deres okkulte image og en grum musikstil, der
kombinerede hævdvundet heavy metal med skæve akkordsammensætninger, blev Mercyful
Fate et af de mest banebrydende heavy-bands i 1980’erne. Efter to lp’er
udspaltedes Mercyful Fate imidlertid i henholdsvis King Diamond og Fate, og her
i starten af 1990’erne er de to guitar-whizzkids så fundet sammen igen – i bandet
Zoser Mez.
”Vores musik er lidt gammeldags tung,” forklarer Hank
Shermann mig over telefonnettet, der knitrer om kap med hans begejstring.
Begejstringen gælder ”Vizier Of Wasteland”, debutalbummet
med det nye københavnske band Zoser Mez. Det, der i februar 1990 startede som
et projekt sammen med Michael Denner, har efter indspilningen af albummet
udviklet sig til et regulært band, bestående af de to super-guitarister samt
sangeren Kenny Lübcke (ex-Fanny Hill), bassisten Claus Weirgang (ex-Jackal) og
trommeslageren Morten Nielsen (ex-Force Majeure).
”Det første nummer på pladen, ”Desert Of Deception”, skulle
have været et Mercyful Fate-nummer i 1984-85. Men ellers er forskellen vel, at
numrene er mindre komplicerede i forhold til det gamle Mercyful Fate. Men selve
guitarriffene ligger tæt op ad det gamle, synes jeg. Der er mange paralleller,”
uddyber Hank fra baglokalet af den pladebiks, som Zoser Mez bruger som base for
distributionen af den selvfinansierede debutskive.
- Bandnavnet Zoser Mez
– hvad betyder det?
”Navnet Zoser er en gammel egyptisk farao fra år 3500 f.Kr.
[journalisten må have hørt forkert, Zoser, eller Djoser, som han også er kendt
som, regerede om 2670 f.Kr., red.]. Men det er sådan set bare hans navn, vi
godt kunne li’. Det sidste ord – Mez – det betyder ikke noget, det er noget,
der er konstrueret til det navn.”
- I har kaldt albummet
”Vizier Of Wasteland” – ødemarkens vesir …
”Vesir er den højeste stilling under kongen, så det er en
dobbelttydig titel, for ingenmandsland skulle der jo ikke være nogen, der har
krav på.”
- I har et underligt
fabeldyr på coveret – en slags kongekobra med vinger.
”Ja, på coveret har vi den der slange med vinger, og det
symboliserer mange ting i den græske mytologi. Slangen kan være symbol på det
evige liv. Og ørnevingerne kan være et bevidsthedssymbol. Der er virkelig mange
aspekter i det. Men det er meningen, folk selv skal have lov at gøre sig deres
egne tanker om det.”
- I har genindspillet
det gamle Mercyful Fate-nummer ”Desecration Of Souls” – hvorfor har I lige
nøjagtig valgt det nummer?
”Det var, fordi vi syntes, at lige præcis det nummer passede
godt ind i den stil, som Zoser Mez spiller. Og så tænkte vi, at det kunne være
skægt at høre det samme nummer igen ti år efter – og så oven i købet med en
anden sanger. Og jeg synes sgu, den nye udgave er blevet meget god i forhold
til den gamle. Den er måske ikke så heavy som den gamle, men den giver en ny
følelse, synes jeg.”
- Jeres nye plade har
en lidt mere tung og knap så metallisk lyd – man kunne også sige mere
gammeldags …
”Helt klart. Det var også bevidst, at vi gik efter den lyd,
man brugte i 1970’erne. Guitarerne peger lidt hen på noget af det gamle Judas
Priest. Vi synes, at udviklingen i dag er meget digitaliseret. Lyden på de nye
plader er meget steril, og man bliver hurtigt træt af at høre på den, synes
jeg. Vi har prøvet at lave en kombination af lidt af det nye og så kørt lidt
med noget gammel lyd på.”
Som altid, når det drejer sig om hård rock, så skal det
store publikum søges uden for Danmarks grænser. Derfor har Zoser Mez også
allerede linet en turné op i både Tyskland og Holland.
- Her til sidst, Hank.
Holland var jo det sted, hvor Mercyful Fate først slog igennem og fik et stort,
fanatisk publikum – er der stadig stor interesse for dig og Denner dernede?
”Ja, det er der faktisk. Vi kan klart mærke en interesse
derned fra, og det kan vi også mærke fra Japan og Tyskland. Selvfølgelig er
folk interesserede i at høre Denner og mig spille sammen igen. Og det er jo et
meget godt fundament for os, så vi ikke behøver at starte helt forfra som et
totalt ukendt band.” \m/
Læs mere om Zoser Mez
og ”Vizier Of Wasteland” i Flashback i det kommende nummer af Metalized (nr.
94, på gaden i oktober)
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar