Der var drama i
luften, da Morbid Angel den 24. februar 1998 udsendte albummet ”Formulas Fatal
To The Flesh”. Kunne Morbid Angel beholde dødsmetal-tronen, efter at den
forkætrede forsanger David Vincent havde forladt Florida-bandet?
Bandboss Trey
Azagthoth mente ja. For Morbid Angel havde guderne på deres side, påstod Trey i dette interview. Læs
hele den udknaldede historie her. Om racisme og fascisme! Om satanisme! Om de
vildeste tanker fra det okkulte overdrev!
Interviewartikel:
Peter Béliath (Publiceret i NRG nr. 8, 1998)
Som Indras tordenkile
hamrer ”Formulas Fatal To The Flesh” ned gennem hele det morads af tvivl og
skepsis, der har omgærdet Morbid Angel, lige siden det i 1996 blev kendt, at
David Vincent havde forladt gruppen.
Morbid Angel er tilbage i storform. Og Florida-bandet har
tilmed fundet en acceptabel erstatning for David Vincent, bassisten og
growleren med den blonde manke, der op gennem 1990’erne fungerede som
karismatisk og kontroversiel frontfigur for bandet. Steve Tucker hedder
Vincents afløser, og han er et ubeskrevet blad med en fortid i det obskure band
Ceremony.
- Men hvorfor forlod
David Vincent Morbid Angel?
”David Vincent er ikke med i bandet mere, fordi han begyndte
af misrepræsentere bandets budskab,” forklarer guitarist, komponist,
tekstforfatter og producer Trey Azagthoth.
”Folk begyndte at sige: ’Åh, David er fascist’ og ’David er
racist’ og ’Morbid Angel er racister, fordi han er med i bandet.’ Jeg ved ikke,
om David er det ene eller det andet, men han begyndte at tale om ting, der ikke
er kraftfulde, og dem tror jeg ikke på. Jeg tror ikke på, at der er én nation
eller én race, som er bedre end den anden. Jeg tror på, at alle mennesker er
skabt lige og potentielle, og det kun er gennem vores beslutninger, at vi er
forskellige. Men egentlig viste det bare, at David var ved at bevæge sig væk
fra bandets sande formål. Og derfor er han ikke længere med i bandet.”
Morbid Angel i deres unge år. David Vincent til venstre, Trey Azagthoth i front. |
BLACK METAL-GUDFÆDRE
Morbid Angel blev dannet af Trey Azagthoth helt tilbage i
1984, hvor bandet iklædt stramtsiddende læder og pansret med nitter og
patronbælter lagde hårdt ud med at spille covernumre af Slayer og Mercyful
Fate, to bands, hvis indflydelse man stadig kan finde i Morbid Angels musik.
Ikke mindst i de to gamle numre på det nye album, nemlig ”Invocation Of The
Continual One” og ”Hellspawn: The Rebirth”, hvis urversioner kan spores tilbage
til henholdsvis 1984 og 1986.
Men dermed ikke sagt, at Trey & Co. ikke har været
stilskabende. Morbid Angel har lige siden debutalbummet ”Altars Of Madness”
været et af de toneangivende bands på dødsmetal-scenen. De er det længst
eksisterende death metal-band, og de er suverænt det af scenens orkestre, hvis
plader kunstnerisk har været mest stabile. I alt seks albums er det blevet til,
og de fleste af dem er mesterværker. Det var derfor temmelig overraskende at
læse teksten bag på promotion-udgaven af ”Formulas Fatal To The Flesh”. Her kan
man nemlig – foruden det for et dødsmetalband aldeles svimlende salgstal på
mere end en million solgte eksemplarer – læse, at Morbid Angel er ”The true
originators and Godfathers of the black metal scene.”
- Godt nok har Morbid
Angels image alle dage været temmelig satanistisk, men ligefrem black metal?
”Det er noget, som Earache har skrevet. Det er deres
markedsførings-strategi. Men jeg synes nu ikke, at det er så langt fra
sandheden. Først og fremmest må man definere, hvad black metal betyder. Jeg har
mine egne definitioner, som jeg bruger for alt her i livet, for det er en del
af satanismen; det handler om at beslutte, hvad tingene betyder for dig og ikke
altid være på linje med andre menneskers synspunkter. For mig er black metal:
et band, der er en platform, eller et musikarrangement, der støtter
bandmedlemmernes overbevisning, tro og budskab. Meget dødsmetal mangler et
virkeligt betydningsindhold, det er bare chokterapi, det er bare intens musik,
lige i fjæset, det er ligesom at se en skrækfilm. Og jeg mener, at vi har begge
dele. Vi spiller afgjort meget intens musik, det er afgjort chokerende og alt
det der, men vi har også et virkelig dybt, velgennemtænkt og intelligent
budskab, som er utroligt og umuligt at standse.”
I Morbid Angels tidlige år plejede Trey at skære sig rituelt i armen og drikke sit eget blod under de voldsomme koncerter. |
SAND SATANISME
”Vores version af satanismen handler ikke om at slå folk
ihjel eller om at være hadefuld hele tiden. Der er en tid til at ødelægge
indflydelserne fra forfalskeren og slavebinderen, så vi kan befri os fra deres
trældom og begrænsninger, så vi kan begynde at tænke selv. Vi må ødelægge de
begrænsninger, som bliver os pålagt af bl.a. den organiserede kristendom. Så
snart vi har ødelagt disse hæslige paradigmer, der lænker os til begrænsninger,
er det næste skridt at opbygge noget nyt og bedre. Og mit forslag er at bygge
det på basis af glæde og kærlighed. Ikke på had! Vær produktiv, vær aktiv og få
ting til at ske i dit liv,” opfordrer Trey, der gerne reklamerer for
forfatteren Anthony Robbins, hvis bøger, ”Unlimited Power” og ”Awaken The Giant
Within”, har været en stor inspiration for Morbid Angel.
”Sand satanisme er meget positiv og handler om at tænke selv
og tage sine egne beslutninger.
Og når man handler i overensstemmelse med ens vilje, bør man
overveje den indvirkning, det har på en selv, på verden og på karma. Hvis man
går imod karma, hvis man gør ting, som er dømt negative af karma, så vil der
ske forfærdelige ulykker i ens liv. Men hvis man gør ting, som er positive og
produktive, så vil man blive overøst med en overflod af velsignelser. Så det er
budskabet: vær positiv!”
”Men vær ikke altid så barmhjertig, for der er også en tid
til at anvende en strenghed, som kører mere på det krævende og skånselsløse.
Med andre ord: hvis der er noget, man ikke synes om, behøver man ikke bøje sig
for det og følge det. Man kan slette det fra ens liv, man kan undgå det, og man
kan fjerne dets indflydelse på ens liv. Det er smukt! Det har intet at gøre med
at være kriminel, det handler ikke om at bryde lovene i ens land, men det
handler om at opfinde og skabe sine egne regler og sin egen tro, det der
støtter en og giver en en god følelse 24 timer i døgnet. Og så længe man ønsker
at være lykkelig og fuldbyrdet og begejstret, kan man bringe det bedste ud af
en selv,” filosoferer energiske Azagthoth, der stiller store krav til det at
være mennesker.
”Livet handler om bevægelse, og det kræver energi at bevæge
sig, og hvis man ikke bevæger sig, er man en del af degenerationen, og det er
fundamentalt Beelzebubs rige, det er forfaldets rige. Og det er ikke meningen,
at mennesket skal forfalde. Mennesket bør være i bevægelse, det bør altid
forbedre sig. Konstant uophørlig fremskridt, vækst, bevægelse, det at gøre sig
stærkere og stærkere hver dag og have virkelig høje standarder – det er for mig
hele meningen med livet. Det handler om bevægelse og om at være effektiv i
livet og at være aktiv.”
Morbid Angel med Steve Tucker til højre. Til venstre Trey, i midten trommeslageren Pete Sandoval. |
Det centrale begreb i Treys religion er ”Most High
Triumvirate Of The Living Continuum”. Dette triumvirat består af guderne Chthhulhu,
Habsu og Amah-Ushumgal-Anna, og da jeg beder Trey om at forklare dette koncept,
giver han ordet til en fyr, han kalder ”The 80’ Golem Of Ostx”. Med Treys
stemme forklarer denne Golem bl.a.:
”Triumviratets tre guder står for de vidunderlige gaver, som
alle mennesker har, og som gør det muligt for dem at være brillante her i livet.
Det er baseret på idéen om ånd, sand vilje og de kreative fakulteter. Disse
anses for at være redskaber, og disse redskaber kan bruges på ligeså mange
forskellige måder, som der er mennesker. Så hvilken måde er så rigtig? For mig
er det vidunderligste ved vor evne til at udtænke og skabe en tro for os selv,
at den er så fri, som vi ønsker, den skal være. Akkurat som med føde bør vi
stræbe efter det, som vi kan fordøje og producere energi af. Denne simple idé
fatter de fleste mennesker ikke, de er tilfredse med at være lænket til den
forfalskning, som kaldes den offentlige mening. Jeg kan kun sige: ’It’s sure
cool to be fooled’, for disse lænker er usynlige for de jordbundne menneskers
øjne.”
”De af os, der har besluttet at bryde ud af disse lænker og
kravle ud af samfundets begrebsrammer, de af os, som tænker selvstændigt og
nægter at lade os narre af det, som bliver vist på hulens væg som officielt,
cool, moderne, trendy etc., vi kan ikke forvente, at de andre vil klappe ad os
og sige: ’Det er vel nok vidunderligt.’ Det vil de ikke gøre, fordi vi
repræsenterer en udfordring, der omstyrter deres følelse af vished om, hvad der
er virkeligt og sandt.”
Den 80 fod høje Golem af Ostx henviser med metaforen om
”hulens væg” til den antikke, græske filosof Platons berømte hulebillede, hvor
menneskene anskues som fanger i en hule, lænket på en sådan måde, at de ikke
kan se hulens indgang, men kun dens bagvæg. Et bål er tændt uden for hulen, og
imellem dette og selve indgangen løber en vej bag en mur. Når den ydre verdens
beboere passerer bag muren, kastes skygger af det, de bærer på hovedet eller i
deres oprakte arme, på hulens bagvæg. Disse skygger er det eneste, som fangerne
får at se af virkeligheden.
Coveret til "Formulas Fatal To The Flesh": O Lion-Head ... |
KODET ÅNDESPROG
En Golem er i den jødiske mystik, kabbalismen, en lerfigur,
der kommer til live, når dens skaber, en rabbi, stikker et stykke papir med
Guds hemmelige navn ind i dens mund. En sådan Golem står til sin herres
rådighed, og på den måde kan kabbalisten anvende sin skabning til forskellige
formål. Den 80 fod høje Golem af Ostx spillede således en aktiv rolle, da
Morbid Angels excentriske guitarist indspillede sine soli til ”Formulas Fatal
To The Flesh”. Trey forklarer:
”Alle mine guitarsoli blev indspillet i The Temple Of Ostx
under den 80 fod høje Golem af Ostx strenge opsyn. Han var producer på mine
soli, det var ham, der fortalte mig, at jeg fandengaleme hellere måtte se at få
indspillet mine soli, og at de hellere måtte være fulde af lava, for ellers
ville han sgu pande mig en med dette 30 fod lange sværd. Jeg blev virkelig
pisket i form af ham!”
- Men er The Temple Of
Ostx et rigtigt tempel?
”Ja. Det er på min ejendom. Forstår du, jeg bor i et hus, og
jeg har The Temple Of Ostx lige her.”
I mange af teksterne på ”Formulas Fatal To The Flesh” finder
man nogle påkaldelser på et sært sprog, som f.eks.: ”Bil Ur-Sag Lul-Lu Nig-Hul
Tur Ha-Elm Zalag,” hvis oversættelse (”O Lion-Head, You awesome Blaze of Fire
consumed the gahtering of the treacherous and the ill-natured. Purify them”)
har en central betydning for pladens cover – læseren af denne artikel kan selv
granske sig frem til hvilken.
”Det er mit åndesprog. Det er baseret på sumerisk,”
forklarer Trey om de fremmedartede sentenser. Den sumeriske kultur lå i
Mesopotamien og kan spores helt tilbage til 3000 f.Kr.; sumererne var verdens
første skrivende folk (den såkaldte kileskrift), og sumerisk uddøde som talt
sprog ca. 2000 f.Kr., men bevarede sin funktion som liturgisk og videnskabeligt
sprog igennem 1500 år. Via forskellige synkretismer blev den sumeriske kultur
opslugt af den babyloniske, og det er fra denne kulturkreds, at (H)Absu,
Tiamat, Mummu, Annunaki, Humbaba, Pazuzu og flere andre af de guddomme, som
Morbid Angel synger om, er hentet.
”Mit åndesprog er ikke så akkurat, hvad angår sumerisk
grammatik, men skidt med det, for jeg skriver jo ikke breve til sumerer, jeg
bruger det bare til at kontakte min guddom. Og min guddom forstår den energi,
som jeg giver til Ham, uanset hvilken type sprog jeg bruger. Så vi har
besluttet os at bruge dette ’sumeriske’, dette kodede åndesprog, og det er okay
med min guddom, som er intet andet end en forlængelse af mig selv, min
præstations højeste mål. Og derfor opnår vi en vidunderlig smuk energiforbindelse
ved at anvende dette sprog.”
NEGATIVE LOVECRAFT
Azagthoth taler en del om Cthulhu, eller rettere om
Chthhulhu, som Trey foretrækker at stave gudens navn. Oprindelig var Cthulhu
(udtales ’Kutulu’) en af den amerikanske skrækforfatter H.P. Lovecrafts
opfindelser, og gennem tiden har Morbid Angel da også trukket kraftigt på
Lovecrafts fantastiske forfatterskab og den fiktive grimoire, ”Necronomicon”,
som går igen i mange af Lovecrafts fortællinger.
For Lovecraft var De Gamle en ekstraterrestrisk guderace,
der steg ned fra stjernerne, da Jorden endnu var ung. De Gamle var
amfibievæsner, der kunne leve i vand, på land, i rummet og overalt. Set med
menneskeøjne var De Gamle enorme, rædderlige, bevingede vederstyggeligheder med
blæksprutteagtige hoveder og tentakler. De Gamle blev fortrængt af en anden
guderace, De Ældre, og i dag henslumrer De Gamle under Cthulhus fortryllelse i
mareridts-kadaverbyen R’lyeh. Ifølge Lovecraft eksisterer der stadig en
Cthulhu-kult blandt degenererede mennesker, der venter på De Gamles genkomst,
Jordens stjerneopvågningsdag, hvor Cthulhu kalder og rejser sig for at genskabe
De Gamles herredømme på Jorden. Men Trey Azagthoth, som har taget sit efternavn
fra Lovecraft-mytologiens blinde tossegud, der siddende på en sort trone i
Kaos’ centrum hersker over tid og rum, deler ikke denne opfattelse.
”Lovecraft har taget noget fra sumererne, eller hvor han nu
fik sine idéer fra, og lavet noget, der er meget negativt, ud af det. De Gamle
er ikke hæslige uhyrer. Det er mine Gamle i hvert fald ikke. Mine Gamle er
smukke, de er de mest positive, kraftfulde og ustoppelige skabninger på Jordens
overflade. De er ikke grimme monstre med tentakler i ansigtet. H.P. Lovecraft
er ren fantasi. Der er min mening. Det er meget kreativt og måske et brugbart
redskab til at ødelægge det begrænsende paradigme. Men jeg mener ikke, at hans
stof er baseret på kærlighed. Og for mig er kærlighed og glæde, hvad livet
drejer sig om.”
”Livet drejer sig ikke om smerte. Smerte er, hvad vi ønsker
at undgå. Det gør jeg i hvert fald. Og for mig handler mange af H.P. Lovecrafts
værker om en gud, som lider store smerter. Og jeg har ikke brug for at læse
sådan nogle negative sager. Og tro endelig ikke, at min Chthhulhu er den samme
stupide røv-Cthulhu, som Lovecraft talte om, en eller anden grimrian af et
monster. Min Chthhulhu er den dyrebareste drivkraft i hele universet.”
INSTRUMENT FOR
GUDERNE
Når Trey Azagthoth taler om Morbid Angels overordnede
formål, nævner han Den store Bøjning: ”det at bøje ud af form og ud af det
normale at forme det helt nye, det at nedbryde det gamle paradigme og opbygge
et ny paradigme. At forandre.” Det er Morbid Angels mission.
”Førhen handlede bandet om at ødelægge kristendommens
indflydelser og om at lovprise det våben, der ødelægger dem, om at elske
kristendommens fjende og om at elske slavebinderens fjende. Der foregår stadig
noget af dette i dag, men jeg fokuserer ikke kun på det, der er negativt for
min fjende. Hvad, jeg fokuserer på, er det, der er smukt for mig. Så mine guder
er ikke kendetegnet ved, hvor hæslige de er for min fjende. De er kendetegnet
ved, hvor smukke de er for mig.”
At Morbid Angel har fulgt en overordnet plan helt fra
starten, bliver tydeligt for den, der gennemskuer det alfabetiske mønster, som
bandets albums er blevet udgivet i. Morbid Angels første album hed ”Altars Of
Madness” (1989), det andet hed ”Blessed Are The Sick” (1991), det tredje
”Covenant” (1993), og derefter fulgte ”Domination” (1995), livealbummet
”Entangled In Chaos” (1996) og nu altså ”Formulas Fatal To The Flesh”. Trey
forklarer:
”Sagen er, at vores band er intet mindre end et instrument
for De Gamle. De Gamle sender deres strømme af magi og velsignelser og nåde
igennem os, vi er deres instrument. Det er dem, der guider os til det
perfektionspunkt, som vi stræber efter hver dag. Og grunden til, at vores
albums er udkommet i alfabetisk rækkefølge, er meget vigtig. Det står for
dette: ’Jeg er Ordet, jeg er Sandheden, jeg er Alfa og Omega.’”
De bibelstærke vil naturligvis genkende det sidste citat som
et skrabsammen af guddommelige udsagn fra Det nye Testamente: først og fremmest
selve skaberordet, Logos: ”I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og
Ordet var Gud” (Joh 1,1). Og dernæst Jesu ord: ”Jeg er vejen, sandheden og
livet” (Joh 14,6). Og endelig: ”’Jeg er Alfa og Omega,’ siger Gud Herren, han
som er, og som var, og som kommer, den Almægtige” (Åb 1,8).
Og når man ved, at Alfa og Omega er henholdsvis det første
og det sidste bogstav i det græske alfabet, kræver det ikke den store ledvogtereksamen
for at indse, hvilken grandios skaberplan, Morbid Angel-pladerne følger. Morbid
Angels plader er simpelthen Verden!
Trey citerer også Bibelen, da jeg til sidst spørger ham, om
han anser sig selv for at være præst eller kriger eller måske endog krigermunk
for Chthhulhu og De Gamle. Hans lakoniske svar lyer: ”Jeg er den, jeg er.” \m/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar