Judas Priest udsender
nyt album (”Redeemer Of Souls”) fredag den 11. juli. Rifferama undersøger, om
heavy-haderne har ret i, at metal bare er en gentagelse af fortærskede
klichéer.
Halford & Co. i triumf i "Unleashed In The East"-perioden. |
Heavy metal udvikler sig ikke! Heavy metal er statisk! Heavy
metal er en evig gentagelse af fortærskede klichéer!
Det var den opfattelse, jeg voksede op med i 1970’erne.
Anmeldere, studieværter i Danmarks Radio og undervisere i uddannelsessystemet
var enige om én ting: heavy metal havde nul kunstnerisk værdi.
Det var trængselstider, som varede ved helt op i 1980’erne.
Men jeg vidste bedre. Den slags viden er intuitiv og fremdyrkes ved daglig
aflytning af musikken. Som sagt, så gjort, med tinnitus og høretab til følge.
Et af de bands, som klogeågerne og smagsdommerne hadede
allermest (næst efter Sweet og Kiss, den gode smags pethates) var Judas Priest.
Det lykkedes aldrig heavy-haderne at indse, at der dvæler noget dybsindigt
under Rob Halfords militære hovedbeklædning.
Men Judas Priest er vel – om nogen – et eksempel på, at
heavy metal er i konstant bevægelse. Sikken tour de force, Judas Priest har
taget os metalfans med på, siden de lagde ud med ”Rocka Rolla” i 1974.
Rob Halford i heroisk positur i "Sad Wings Of Destiny"-perioden. |
MIN FORETRUKNE
JUDAS-STIL er stadig den episke metal, som d’herrer Rob Halford (vokal), Glenn
Tipton (guitar), K.K. Downing (guitar) og Ian Hill (bas) så formfuldendt
kreerede på ”Sad Wings Of Destiny” (1976). Det er efter min fattige
overbevisning Verdens Smukkeste Metalalbum. Men ro på: det er selvfølgelig
smukt på en dyster og ”ond” måde. Det album rummer så mange nuancer, så stor
afveksling. Og selv i de allermest fandenivoldske og hårdt-rockende øjeblikke,
som på sangen ”The Ripper”, er der et sælsomt skær af skønhed over excesserne.
At heavy-haderne i medierne og på uddannelses-institutionerne
ikke kunne høre nybruddet i riff-mageriet i ”Tyrant” og i melodimaterialet i sange som
”Victim Of Changes” taler ikke til fordel for deres musikforståelse. Der var
faktisk tale om progressiv sangskrivning. ”Sad Wings Of Destiny” var da første
del af Judas Priests reform af heavy rocken. Ifølge Anthrax’ Scott Ian kan man
nærmest tale om et før og et efter Judas Priest i den hårde rock. Og mange af
de centrale aspekter ved det, vi i dag kalder metal, kan faktisk føres tilbage
til det, som Glenn Tipton & Co. skabte i denne periode.
Judas Priest fortsatte den episke storform på ”Sin After
Sin” (1977) og ”Stained Class” (1978). ”Sin After Sin” rundes af med ”Dissident Aggressor”, som
Slayer i 1988 gjorde herostratisk berømt i thrash-miljøet. Roger Glovers
produktion er måske nok (delvist) kikset, men den mørke, faretruende sound giver
”Sin After Sin” en aura af mystik, som fx danske Zoser Mez med Mercyful
Fate-guitaristerne Hank Shermann og Michael Denner i front forsøgte at
eftergøre på ”Vizier Of Wasteland” (1991).
”Sin After Sin” inkluderer for resten et slående eksempel på
Judas Priests kreativitet. Én ting er at kunne få Peter Greens ”The Green
Manalishi (With The Two-Pronged Crown)” til at lyde heavy, noget ganske andet
må være at få en heavy rock-klassiker ud af en folk-sang som Joan Baez’
”Diamonds And Rust”. Respekt!
”Stained Class” rummer power balladen ”Beyond The Realms Of
Death” – en dødshymne, der med sin ”sig denne verden ret farvel”-stræben skulle
vise sig at være en forløber for den verdensforsagelse, som senere blev så
udbredt i den mere åndfulde del af den sorte metal. Tænk: Dead, Jon Nödtveidt, Selim
Lemouchi etc. I et interview i 1984 fortalte Lars Ulrich mig, at Metallica
brugte ”Beyond The Realms Of Death” som inspirationskilde til deres power
ballade ”Fade To Black”. Det siger noget om den status, som ”Beyond The Realms
Of Death” har i metalhistorien.
Judas Priest trimmede deres musik og look i 1978. |
PÅ ”KILLING MACHINE”
(1978) skruede Halford & Co. imidlertid bissen på. Klædt i læder fra
top til tå lancerede gruppen her deres stilskabende og knytnævepumpende heavy
metal med alsangs-omkvæd. En sangtitel som ”Hell Bent For Leather” taler for
sig selv.
Men albummet inkluderer også mere dystre indslag som ”Evil Fantasies”, og åbningsnummeret ”Delivering The Goods” hører til Judas Priest aller-heavieste øjeblikke. ”Killing Machine” blev straks sat på en piedestal, og albummet fik afgørende betydning for hovedparten af de bands, der et par år senere brød løs i den såkaldte New Wave Of British Heavy Metal.
Men albummet inkluderer også mere dystre indslag som ”Evil Fantasies”, og åbningsnummeret ”Delivering The Goods” hører til Judas Priest aller-heavieste øjeblikke. ”Killing Machine” blev straks sat på en piedestal, og albummet fik afgørende betydning for hovedparten af de bands, der et par år senere brød løs i den såkaldte New Wave Of British Heavy Metal.
”Unleashed In The East” (1979) er et af heavy-genrens
fedeste livealbums. Pakket med skæringer som ”Exciter”, ”Sinner” og ”Running
Wild” er dette Harley-Davidson-rock med gashåndtaget i bund. Kritikere har
brugt meget krudt på at tale dette album ned. Alle de overdubs – det lyder jo,
som om Priest tæller hundred guitarister i deres besætning. Og publikums-applausen,
som angiveligt er stjålet fra en Queen-koncert. Men bagtalelsen har ikke
virket. ”Unleashed In The East” bliver ved med at poppe op sammen med Deep
Purples ”Made In Japan” og Thin Lizzys ”Live And Dangerous” på listerne over hårdrockens
bedste liveplader.
Judas Priests kommercielle gennembrud kom i 1980 med
”British Steel” – et album, som lever 100% op til sin titel. Enhver headbanger
med respekt for sig selv kan vel skråle med på ”Breaking The Law”. Men albummet
rummer også langt dybere ting. ”Rapid Fire” er måske ikke verdens mest
iørefaldende nummer, men i 1980 var den en speed metallisk forløber for det
opskruede tempo i 1980’ernes metal (tænk: Accepts ”Fast As A Shark”, Jaguars
”Axe Crazy” etc.) – for ikke at tale om Metallica & Co.’s thrash-revolution.
Reggae-rytmerne i ”The Cage” var også et relativt nyt påhit i metal.
Den antiautoritære tekst til ”You Don’t Have To Be Old To Be
Wise” havde en særlig genklang i ørene hos os, der en kort overgang (1976-78) fandt
lydsporet til vores ungdomsoprør i punken (Sex Pistols, Ramones, The Clash,
Generation X etc.). Jo, ”British Steel” bestod af barberbladsskarp metal, som
kom til at præge udviklingen af metallen i det årti, der først og fremmest blev
den hårde rocks årti: 1980’erne.
Rob Halford synger "Electric Eye". |
”POINT OF ENTRY”
(1981) VAR lidt af en fuser. Den mere tilbagelænede stil gjorde, at Judas
Priest tabte momentum hos os, der med åndeløs spænding fulgte den rivende
udvikling i metallen, hvor sultne bands som Accept, Krokus, Motörhead, Riot, Iron
Maiden, Saxon, Holocaust, Raven, Venom og mange andre især britiske bands
skabte en metallisk tsunami i populærmusikken. I dag har jeg det meget bedre
med ”Point Of Entry” end på udgivelsesdagen, hvor jeg var en skuffet mand. Men
det er netop humlen ved Judas Priest: de har været i konstant bevægelse, og de
har aldrig været bange for at gamble med deres karriere … mere om det senere i
denne retrospektive svada.
Halford & Co. vendte frygteligt tilbage med ”Screaming
For Vengeance” i 1982. ”Hellion/Electric Eye” forvandlede skrækscenariet om et
overvågningssamfund til metalrock-realitet. Her er magthavernes totalitære
sindelag i søgeren. Og ingen kunne være i tvivl: kontrol stavet bagfra giver
”lort nok”. Men albummet rummer en lang stribe sange, der gør ”Screaming For
Vengeance” til en yderst vellykket fusion af iørefaldende melodier og
slagkraftig heavy metal – hvem elsker ikke ”You’ve Got Another Thing Comin’”? Albummet
blev især et hit i USA.
Bandet fortsatte denne stil på ”Defenders Of The Faith” fra
1984. ”Freewheel Burning” kunne metalgenrens mange modediller (glam, grunge, groove, nu-metal etc.) ikke vædre. Den og flere andre sange fra albummet står stadig
som monolitter i heavy rockens landskab. Alligevel var det, som om den let
fængende metal på ”Screaming For Vengeance” og ”Defenders Of The Faith” var for
endimensional i forhold til Priests kreative periode i 1970’erne. Og bagslaget
kom da også prompte …
Den sterile og digitale mainstream-lefler ”Turbo” (1986)
afslørede, at Judas Priest var faret vild i 1980’ernes pop-heavy-menageri. Selv
gruppens slikkede look i de dage var klæbrigt. Nedtur for Judas Priests true
fanskare. Og ”Turbo” blev ikke den salgs-booster, som Priest-medlemmerne
sikkert havde forestillet sig.
Bandet fulgte samme år den alt andet end turbo-drevne flovert
op med et uinspireret livealbum, ”Priest … Live!”. ”Ram It Down” fra 1988 var
et halvrøv forsøg på at vende tilbage til den hårde stil. Et enkelt højdepunkt
på albummet er rimsmeden Rob Halford, der brillerer med en nærmest
psykedelisk-synæstetisk tekst, der indkredser metalånden i sangen ”Heavy
Metal”. Det var dog først, da Priest rekrutterede tromme-dynamoen Scott Travis,
at gruppen vandt sit gode navn og rygte tilbage.
Det gjorde de til gengæld med manér: den speed metalliske
”Painkiller” (1990) er ikke alene en af Judas Priests populæreste albums, det
er også deres største kunstnerisk bedrift siden ”British Steel”. Hammerhård,
men dog melodisk er ”Painkiller” en af hårdrockens mesterværker, som den dag i
dag har appel til folk, der forskanser sig i hhv. den traditionelle og den
ekstremmetalliske enklave. På ”A Touch Of Evil” kunne man tilmed fornemme, at
Judas Priest var ved at genvinde evnen til at skrive sange i den episke stil.
Det lovede godt. Men …
”PAINKILLER”
MARKEREDE DESVÆRRE afslutningen på Judas Priests storhedstid. 1990’erne var
noget af en Fimbulvinter for traditionel metal. Og det gjorde kun ondt værre,
at Rob Halford kom i panikalderen og forlod bandet for at fjolle rundt i
forskellige mondæne genrer såsom råbemetal (Fight) og industrial (Two).
Efter at Judas Priest udsendte et par albums (hvoraf
”Jugulator” fra 1997 er vældig miskendt!) med Tim ”Ripper” Owens som Halfords
stand-in, kom den gamle metal-Pavarotti til fornuft. Comeback-albummet ”Angel
Of Retribution” (2005) fik en pæn modtagelse af fans såvel som anmeldere.
Selvom den vel egentlig ikke var bedre end de soloplader, som Halford udsendte
efter, at han var kommet nogenlunde helskindet ud af overgangsalderen. Her
tænker jeg især på et klenodie som ”Resurrection” (2000). Men i det mindste var gendannelses-albummets tribut til ”Sad Wings Of Destiny” ikke halvhjertet. ”Angel Of Retribution” har virkelig kunstneriske nervetråde, der fører tilbage til Judas Priests storhedstid – omend det hele serveres i en tidsvarende kontekst.
Jeg nævnte tidligere, at Judas Priest har haft mod til at
gamble med deres karriere. Og just, som det så ud til, at Priest var på rette
spor, valgte de at gå totalt Spinal Tap med et dobbelt konceptalbum om
spåmanden Nostradamus. 2008-albummet ”Nostradamus” har sine forsonlige
øjeblikke, men det er i længden et oppustet og overdramatisk forsøg på at skabe
et episk mesterværk, som de fleste af os vist bare stillede ind i reolen med et
skuldertræk.
På det nye album er K.K. Downing erstattet af Richie Faulkner. |
NÅR MAN SKUER HEN
OVER Judas Priests 40-årige output på plademarkedet, må man konstatere, at de
gamle heavy-hadere i dansk presse og andre steder tog fejl. Heavy metal er ikke
en statisk, stivnet musikform. Heavy metal har med Judas Priest i spidsen været
i kontant bevægelse. For Priests bagkatalog er faktisk ganske alsidigt. Fra
power ballader med dødslængsel til livsglade fest-schlagere. Fra
rambuk-aggressive speed metal-fræsere til lange episke oder med katadralspir.
Tiden vil vise, hvor det nye album, ”Redeemer Of Souls”,
kommer til at høre hjemme i Judas Priests imponerende diskografi. \m/
PS: En mere udførlig Judas Priest-diskografi kan læses i det seneste nummer af Metalized (nr. 92).
NB! Release-party for ”Redeemer Of Souls” på Zeppelin Bar i København torsdag den 10. juli kl. 20! Læs mere her!
PS: En mere udførlig Judas Priest-diskografi kan læses i det seneste nummer af Metalized (nr. 92).
NB! Release-party for ”Redeemer Of Souls” på Zeppelin Bar i København torsdag den 10. juli kl. 20! Læs mere her!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar