Dayal Patterson tegner
flammende portrætter af black metal-scenens store personligheder. Men hans værk
skæmmes af blinde vinkler og besynderlige udeladelser.
En
ordentlig moppedreng! Black Metal –
Evolution Of The Cult (forlaget Feral House, 2013) består af knap 500 sider
om den sorte metal. Forfatteren og fotografen Dayal Patterson er kendt fra
magasiner som Metal Hammer og Terrorizer, og han har brugt flere år på værket.
Omkring 100 mennesker er blevet interviewet, og historien dækker ca. 30 år. Det
er en kraftpræstation.
Patterson
starter ved begyndelsen. Metallens sorte tilbøjeligheder ridses op helt fra den
hårde rocks urtid (Coven, Black Widow etc.). Men det er, når vi kommer til
1980’erne, at bogen flammer op og bliver spændende. Patterson rejser et smukt
mindesmærke for Quorthon (Bathory).
Ofte
oversete bands som Samael, Rotting Christ, Tormentor, Master’s Hammer, Beherit,
Blasphemy, Von og Thorns bliver også stillet op som vigtige gestalter i black
metals udvikling i genrens tidlige år. Alt dette er et meget ærværdigt pennejob
fra Pattersons side.
Vlad Tepes. KVLT-band fra Frankrigs sorteste undergrund. |
CHOKERENDE LÆSNING
Black Metal er sprængfyldt med
informationer, som selv en gammel rotte som undertegnede kan imponeres over.
F.eks. er afdækningen af 1990’ernes franske Les Légions Noires lidt af et kup –
især når man tænker på, at det var en bevægelse, som ønskede at eksistere i
total ukendthed.
Fenriz’
selvopgør mht. folk metal-projekterne Isengard og Storm er god underholdning.
Og Darkthrone-trommeslagerens opgør med scenens medløbere og black
metal-turisterne, de såkaldte blackpackers, er nærmest sort humor.
Historien
om Hellhammer (bandet, ikke trommeslageren) er virkelig gribende. Tom G.
Warrior fortæller åbenhjertigt om sin barndom og ungdom – en opvækst, som var
med til at gøre Hellhammers og Celtic Frosts musik så grum.
Bogen
kommer også godt ind under huden på Niklas Kvarforth, hvis voldelige tendenser
og mentale forstyrrelser er en integreret del af Shinings kunst. For
almindelige mennesker må dette være chokerende læsning.
Hovedpersonerne
i Pattersons fortælling er dog de sagnomspundne folk fra Mayhem: Dead og
Euronymous. Især portrættet af Dead brænder igennem og fortjener ros. Flere
myter om Euronymous, Gaahl og den norske scene i 1990’erne bliver aflivet. Ikke
altid for første gang. For meget af stoffet (bl.a. om Greven) er der nu i
årtier blevet tærsket langhalm på.
Dead og Euronymous fra Mayhem. To af bogens hovedpersoner. |
LÆDER, NITTER OG OMVENDTE
KORS
Det
er forlaget Feral Houses anden bog om black metal. I forhold til Michael
Moynihans Lords Of Chaos – The Bloody
Rise Of The Satanic Metal Underground (1998), er Black Metal ikke nær så velskrevet.
Mens
Moynihan svælgede i skandaler og kontroverser og med slet skjult begejstring
fremstillede gruppernes ekstreme (og ofte fascistiske) holdninger, bruger
Patterson den modsatte taktik. Patterson har en tendens til at bagatellisere og
banalisere de grusomme handlinger, som flere black metal-musikere har begået.
Var Fausts mord på den homoseksuelle mand i Lillehammer 1992 virkelig
selvforsvar?
Og
så er der de besynderlige prioriteringer. I forhold til Mayhem, som kulegraves
over flere kapitler, behandles Watain, Satyricon og andre kunstnerisk
interessante bands lovlig overfladisk. Historien om Emperor berettes uden så meget
som et månesygt growl fra ankermanden Ihsahn. Mercyful Fate-historien fortælles
af King Diamond, uden at riffmeister Hank Shermann kommer til orde.
Pionerbandet
Possessed forbigås totalt, selvom San Francisco-gruppen, både hvad angår
tonekunst og satan-æstetik (læder, nitter, omvendte kors), var helt central i
skabelsen af black metal.
I det
hele taget kunne det være ønskværdigt, om Patterson havde brækket ryggen på
Moynihans black metal-kanon. For alle os, der tog turen med den sorte metal op
gennem 1980’erne, kunne det være interessant at få sat spot på de djævlerier og
satanistiske flirterier, som Running Wild, Oz og Acid stod for. ”Adrian
(S.O.S.)”, ”Turn The Cross Upside Down” og ”Heaven’s Devils” var kult i
midtfirserne. Det kunne være spændende at få sat dem ind i en moderne black
metal-kontekst, både musikalsk og tekstmæssigt.
Arioch fra Funeral Mist. I Marduk kalder han sig Mortuus. |
KAOSGNOSTICISMENS FRAVÆR
På
bogens bagside nævnes Funeral Mist som et af de bands, hvis musikere
interviewes. Men Daniel Rósten udtaler sig ikke som Arioch fra Funeral Mist,
men som Mortuus fra Marduk.
Faktisk behandles Funeral Mist overhovedet ikke! Det samme gælder Taake, de temmelig nyskabende Absu m.fl. Og hvor er historien om Immortal?
Faktisk behandles Funeral Mist overhovedet ikke! Det samme gælder Taake, de temmelig nyskabende Absu m.fl. Og hvor er historien om Immortal?
Deathspell
Omega ønskede angiveligt ikke at medvirke, og dermed har bogen en blind vinkel
mht. pladeselskabet Norma Evangelium Diaboli, der har stået for den mest
kvalificerede form for ”satanisme” (=kaosgnosticismen).
Malign,
Ondskapt og Ofermod har nærmest kongestatus i det ortodokse black metal-miljø.
Men på Patterson har de åbenbart ikke gjort det store indtryk. Det samme gælder
Arckanum, som dyrker kaoskræfterne fra den nordiske mytologi.
Til
gengæld tvangsfodres vi med marginale fænomener som industrial og avantgarde og
post-black. Vi slipper heller ikke for at høre om nynazistisk black metal – fra
Polen!
Den
åndelige side af black metal fordyber Patterson sig ikke i. Besynderligt nok,
for black metal er netop en genre med fokus på (anti)religion og forskellige former
for okkultisme. Den enorme spirituelle udvikling, som den såkaldte satanisme
har undergået fra Venom til Dissection, lader
Patterson
til at være blind for.
Ret
skal være ret: Black Metal er en guldgrube
af insider-informationer. Den er pligtlæsning for alle med interesse i de
svartmetalliske excesser. Men den ultimative bog om black metal venter vi
stadig på. \m/
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar