RAM spiller på High
Voltage, CPH tirsdag den 9. februar.
Oscar Carlquist nr. to fra venstre. |
Sociologen Deena Weinstein har i sin anbefalelsesværdige bog
”Heavy Metal: Its Music And Its Culture” (Da Capo Press, 1991, 2000)
dokumenteret, at heavy metals mest fremtrædende tema er kaos. Alt fra bandnavne
over sang- og albumtitler til logoer og artwork er gennemsyret af symboler på kaos.
Sammenbrudte relationer mellem mennesker, sindslidelser, død og blod, lig og
kranier, krig og konflikter, vold og våben, monstre og dæmoner, undergang og så
videre i rask tempo.
De voldsomme symboler og det tilhørende voldsomme lydbillede
har bekymret mange lige siden, den hårde rock brød frem i sidste halvdel af
1960’erne. Jeg behøver næppe endnu engang minde om PMRCs advarselsmærkater og
diverse eksempler på censur, boykotter, retssager og smædekampagner, som i
årenes løb er blevet taget i brug mod den hårde rock.
Det hårde skyts er blevet brugt mod den hårde rock: den er
djævelens musik, den er fascistisk og voldsforherligende. Den inspirerer unge
mennesker til at begå drab og selvmord. Fortsæt selv anklageskriftet.
Mange har derimod forsvaret hårdrocken ved at bagatellisere
det hele i stil med The Rolling Stones’ ”It’s Only Rock ’N’ Roll”. Det er jo
bare underholdning. Vi er helt almindelige mennesker, os, der hører og spiller
den metalliske rock. Man bliver jo ikke morder af at høre Slayers ”Kill Again”
eller Iron Maidens ”Killers”. Gør man vel?
Der har dog i heavy-historiens løb været ideologer, som har
set knap så afslappet på det. Fx mente den norske black metal-guru Øystein Aarseth
alias Euronymous (Mayhem) ikke, at metallen skulle udvandes til harmløs
underholdning. Og han satte skarpt skel mellem dem, der var ”true”, og dem, der
bare var ”trendies”. Metalfolket skulle praktisere, hvad det prædikede. Metal
skulle være farlig.
Denne radikalisering er fortsat i metallen, siden Euronymous
døde i 1993. Ikke mindst i Sverige er metalscenen meget optaget af en mere
eller mindre gnostisk filosofi om kaos. Lad os kalde det kaosofi. Det er
således ikke kun blandt fx Watain og andre bands, som associeres med black
metal, at man finder en partisan-agtig indstilling til kosmos. Den ordnede
verden skal omstyrtes!
På omslaget til split-albummet ”Under Command” (2014) med to
af Sveriges førende såkaldte traditionelle heavy metal-bands, RAM og Portrait, ses
en flok bevæbnede mænd med elefanthuer og tørklæder for ansigtet.
Metalpartisaner. Billedet er flankeret af denne tekst:
”In this world of deceit, betrayal and hypocrisy a few have
gathered around the truth of the force of chaos within rock ’n’ roll. In this
world devoid of any true philosophy or meaning a few have heard the call of
gods of war and have dedicated their lives to heavy metal til death.”
På en plakat, der er vedlagt i RAMs fjerde album,
”Svbversvm”, kan man se sangeren Oscar Carlquist stå i en t-shirt med et slogan
fra ”Under Command”: ”Dedicate your life to heavy metal or die.” Det kan lyde
som en joke. Men Carlquist mener det. Seriøst.
Metal-partisaner. Fra coveret til "Under Command". |
Interviewartiklen, som jeg her har scoret nogle af de mest
markante citater fra, er skrevet af Richard Lagergren. Artiklen afslører
konturerne af en metalideologi, som vil få nogen til at ryste på hovedet, mens
andre vil ryste i bukserne.
I interviewet skelner Carlquist mellem individualisme og
kollektiv. Selvom man i metalkulturen har en sejlivet forestilling om et
ubrydeligt sammenhold à la det, Manowar synger om i ”Brothers Of Metal”, så
kommer man ikke uden om, at heavy metal lige siden genrens start har været
kendetegnet ved individualisme. Heavy-folket har fortrinsvis bestået af
freelance-rebeller.
I modsætning til fx hippier, punkere eller yuppier har
metalfolket aldrig haft et politisk projekt eller en egentlig politisk
ideologi. Musikken har lige siden Blue Cheers øresønderrivende lydtryk i
sluttresserne været en ideologi i sig selv. Men nu er Carlquist (og flere
andre) begyndt at sætte ord på denne ideologi, som ellers kun er blevet
formuleret med tonerne fra de forvrængede guitarer, de bastante rytmer og de
orgiastiske eller ligefrem nekromantiske brøl fra sangerne.
”I heavy metal har man individualismen,” forklarer Oscar
Carlquist i Sweden Rock-interviewet. ”Man har et fungerende kollektiv, eftersom
alle individer i det har fået tilbuddet om personlig frihed. Prøv at
sammenligne det med alle andre institutioner i verden. Er man punker, kan man
ikke have en hvilken som helst mening.”
Sweden Rock: Kan man
det som hårdrocker?
”Ja. Eller man kan ikke have kollektivistiske meninger.
Sådanne fungerer ikke i hårdrocken, fordi man i så fald frasiger sig sin
individualisme. Så tilhører man et andet kollektiv og forsvinder dermed ud af
det individualist-kollektiv, som er hårdrock. Man må vælge. Er man nazist? Ja,
så går man over til dét kollektiv. Er man hårdrocker? Så bliver man dér.”
”Det stærkeste kollektiv, som nogensinde kommer til at
eksistere, er det, der består af individualister, som samles omkring en energi.
Den energi er deres egen frigørelse som individer, og når de gør det sammen …
jeg kan ikke forstille mig en stærkere magt i verden i dag. Det må være det
farligste som findes! Hvis politikerne havde taget det alvorligt, ville vi være
røget i spjældet med det samme.”
Ram har udgivet fire albums: "Forced Entry", "Lightbringer", "Death" og den aktuelle skive, "Svbversvm". |
”Den her kraft skal ikke undervurderes. Den driver folk til
at gøre vanvittige ting. Der findes hårdrockere i alle lande. Hvis der kom en
tilstrækkelig karismatisk figur, som overtog ledelsen over den her strømning,
har vi den største bevægelse, som verden nogensinde har set. Og vi ved jo, hvad
dens mål ville være: ingenting! Nihilisme. Det er, hvad det kommer til at
indebære.”
Sweden Rocks skribent, Richard Lagergren, foreslår, at den nihilistiske
fremtid vil ligne den fra ”Mad Max”-filmene. Et postapokalyptisk scenarie, som
bl.a. W.A.S.P. var meget inspireret af i starten af deres karriere. Carlquist
afviser ikke tanken.
Oscar Carlquist har dog kun tågede forestillinger om, hvad fremtiden
vil bringe efter, at heavy metal-kraften er blevet aktiveret. Han filosoferer
lidt over det og gisner, at ”alle de usynlige magter – penge, livsanskuelser –
forsvinder, og alt vender tilbage til nul.”
Sweden Rock Magazines journalist spekulerer over, hvor mange
hårdrock-fans, der mon vil bakke op omkring en sådan bevægelse. Oscar går til
biddet:
”Vi har selvfølgelig også det, jeg kalder ’weekend
headbangers’. Eftersom hårdrock tilbyder alle frihed, ligger det også i sagens
natur, at man kan frasige sig sin frihed. Vi kan ikke bruge folk, som ikke vil
have deres frihed, og som ikke vil udvikle sig eller se, hvor meget de kan
blive. Som sand hårdrock-puritaner indser man, at dens sti fører direkte ind i
mørket.”
”En konformist ville aldrig selv vove at træde ind gennem
porten, som hårdrocken fører hen til. Men alle de stenhårde hårdrockere, som åbnede
porten, lader den stå åben.”
”Man kommer aldrig til at få en bevægelse med 100% dedikerede
mennesker. Nogen må også følge. Så længe de gør det af egen fri vilje, ser jeg
intet forkert i det. Men når disse begynder at diktere for andre, hvad hårdrock
er, SÅ har vi et problem. De må indse, at de bare er følgere og bør lytte til
dem, som baner vejen. Ikke omvendt. \m/
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar