King Diamond mødte
Satankirkens grundlægger, Anton Szandor LaVey – og fik hans anerkendelse.
Interviewartikel:
Peter Béliath (Publiceret i Wild Magazine nr. 7, sept/okt./nov. 1996)
Satanismen er ingen religion ... men den har dog brug for en bibel. Foto: Udsnit af artiklens layout i Wild Magazine. |
[Baggrund: Nedenstående interview var sidehistorie i en stor
temaartikel om ”Rockens djævlepagt”. King-sidehistorien bar overskriften
”Gesandten”, og det var tanken, at interviewet skulle give Kings personlige bud
på satanismen. Desværre ville han ikke fortælle om sine ritualer – og lige
præcis den benægtelse valgte den emsige redaktionssekretær at klippe ud af den
endelige version, da ”den gør vores historie svagere.” Tsk, tsk.
Interviewet er lavet i sensommeren 1996, umiddelbart før
udgivelsen af albummet ”The Graveyard” – altså på et tidspunkt, hvor King kørte
solokarrieren sideløbende med det gendannede Mercyful Fate, der på
interview-tidspunktet var aktuelle med albummet ”Into The Unknown”. På
daværende tidspunkt eksisterede Dialogcentret stadig, og Kirsten Andersens bog ”Bøj
dig for Satan” var hot stuff. Begge disse er siden da gået i glemme, hvorimod
King Diamond hører blandt hovednavnene på årets Copenhell-festival. For som de siger: Diamonds are forever ...]
I begyndelsen af 1980’erne hørte danske Mercyful Fate til
blandt pionererne inden for den satanistiske heavy metal-subgenre, black metal.
Mercyful Fates sanger, King Diamond – som i dag bor i Dallas, Texas og har haft
en givtig international karriere som solokunstner – stod frem i pressen og
indrømmede, at han var satanist.
Den satanistiske ideologi parret med Mercyful Fates ekstreme
musik, der var domineret af diabolske riffs, halsbrækkende breaks og hidsige
temposkift samt en skinger falsetvokal, vakte stor opsigt.
Oven i det hele bød Mercyful Fates koncerter på afbrænding
af kors, eksploderende nonner og alskens djævelske ritualer.
Det var sort og okkult og skræmte sjælesørgere fra
folkekirken til at gå til medierne med manende advarsler til ungdommen om ikke
at lade sig føre i djævlens vold.
Mercyful Fate og King Diamond er stadig godt (eller ondt
stof) i kristne smædeskrifter mod satanisk rock. King er sandard-materiale hos
Dialogcentret, der med ildhu, men ringe indsigt, kæmper mod satanismen.
King optræder også som djævlens gesandt i Kirsten Andersens
”Bøj dig for Satan” (OP-forlag, 1995) – en særdeles underholdende og
ubehjælpsomt skrevet bog, fyldt med faktuelle fejl.
Mercyful Fates splinternye album, ”Into The Unknown” (det
tredje album efter gruppens gendannelse i 1993) indledes med en intro, der
hedder ”Luficer”.
”Jeg er medlem af LaVeys satanistiske kirke i San
Francisco,” bekræfter King Diamond i telefonen fra Dallas. ”Jeg har evigheds-medlemskab.”
”Jeg startede med at have nogle mærkelige oplevelser, som
jeg simpelthen ikke kunne forklare. Det var sådan nogle ting, som ellers er
umulige. Jeg mener, glas kan jo ikke svæve og flytte sig af sig selv i luften.
Den type ting har jeg set en masse af. Det var noget, jeg ikke bare kunne se
bort fra, og man søger så en eller anden forklaring.”
”Jeg lånte en masse bøger på biblioteket om det okkulte. De
fleste steder var satanismen beskrevet som folk, der slagtede spædbørn og drak
deres blod. Men så fandt jeg den engelske version af Anton Szandor LaVeys
sataniske bibel og læse den igennem.”
”Satanismen er ikke en religion. Det er noget, jeg vil kalde
en livsfilosofi. Når man kom til det spirituelle, så var der intet nævnt i hans
bog. Tværtimod stod der, at det var et område, som folk burde opdage selv. Det
åndelige er ikke noget, man skal pådutte andre.”
- Hvad er Satan for
dig? Gud … en abstrakt kraft eller blot et symbol?
”Det har jeg snakket med LaVey om. Jeg blev inviteret til at
besøge ham i 1989. Jeg opholdt mig i kirken i San Francisco en hel nat, og vi
havde en lang snak i ritualkammeret. Vi udvekslede meninger. Jeg gav mit bud
på, hvad jeg mente, og så tog han sit emblem af jakken og gav mig det som en
anerkendelse af, at vi havde den samme mening om tingene.”
”Jeg tror, at der er nogle kræfter, og så kan folk kalde
dem, hvad de vil. Det der med en god og en ond kraft kan jeg ikke relatere til.
Men jeg tror, at der er nogle kræfter omkring os, som har stor indflydelse på,
hvad der sker i vores liv.”
- Du har altså ikke et
religiøst forhold til Satan?
”Nej, jeg ligger ikke og beder hver søndag eller sådan
noget. Jeg har et alter her i huset i tilfælde af, at jeg kunne få brug for at
lave et ritual. Jeg har kun lavet ganske få ritualer, for jeg har kanon respekt
for de her kræfter og vil ikke misbruge dem. Men jeg har bevis for, at man kan
få hjælp fra de her kræfter. Man skal gøre tingene på en meget speciel måde.
Det er ikke bare at tage en bog og så læse. Der skal helt personlige, specielle
følelsesudladninger til, før de her ting kan lade sig gøre!” \m/
Læs anmeldelse af King Diamonds oeuvre her.
FACEBOOK: Bliv ven med Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar