Maggot Heart |
Lørdag aften slog
metallens fremtid ned i CPH. På halvanden time rev Reveal og Maggot Heart genren
ned og byggede den op på ny. Det foregik på Spillestedet Stengade.
I 2018-perspektiv er både Reveal og Maggot Heart unge. Men de
består af garvede musikere med CV’er, der bl.a. namedropper In Solitude, No Future,
Repugnant, The Oath, Beastmilk, Procession, Death Alley.
Reveal var ikke kønt. Hverken at se på eller at høre på.
Uppsala-gruppen mejer metalgenren ned. De dekonstruerer den, jævner den med
jorden, så en ny, frisk tonekunst kan bygges op af brokkerne.
Præcis hvad sangeren Crack sang af ord, skal jeg ikke gøre
mig klog på. Måske skreg han bare. En overgang proppede han mikrofonen langt ind
i kæften og gav hals med begge hænder frie til manisk gestik. Han havde en
hobby-saks stukket ned i støvleskafterne. Dadaismen længe leve!
Jeg stod og tænkte: Hvad minder det her om? Ikke lige noget,
jeg havde oplevet før. Og dog. For inde bag kakofonien hørte jeg noget, som i
korte flash mindede mig om støjen fra post-punk. Som var disse fire langhårede
ungersvende kravlet op i røven på The Birthday Party eller No Knox og nu gav
sig til at smadre løs på deres instrumenter.
Men det er selvfølgelig kun en gammel mand, der kan få en sådan forestilling. For det her var 2018, hvor noget nyt er ved at ske. På
Stengade skete det til lyden af grise, der fik skåret struben over.
Maggot Heart ligger langt tættere på traditionel rock end
Reveal. Men også her var der skåret ned på hårdrock-klichéerne. Ingen dobbelte
stortrommer, ingen fjeldvægge af Marshall-forstærkere. Bare det allermest
nødvendige gear og en enkel, iørefaldende hårdrock med et groove, der i lange
stræk var mindst ligeså inciterende som L7s.
Maggot Heart har en nervetråd i klemme i post-punken, men
man leder forgæves efter den selvhøjtidelige skjoldmur, som firsergenerationen
rejste omkring sig selv.
Kapelmester Linnéa Olsson ledte mest mine tanker hen på en blond
udgave af Joan Jett. Stærk, lidt sky men alligevel selvbevidst stod hun dér ved
mikrofonen og sang sine tekster, mens hun håndterede den seksstrengede.
Olsson var smuk, iført stramtsiddende bukser af kunstlæder –
men der var ikke dømt dum blondine. For i de øjne ser man noget, der er skarpt
som stål. Her er en ung sangskriver, som ved, hvad hun vil med sin musik. Det her
foregår på Linnéas præmisser, dette er Linnéas sag og de unge kvinders sag.
Med på scenen havde Olsson to mænd (Neta Shimoni (guitar), Uno
Bruniusson (trommer)) og en anden ung kvinde, tæt på at ligne Olssons
dobbeltgænger: Olivia Airey.
Pigepower-effekten udeblev da heller ikke. Op mod halvdelen
af publikum var kvinder, mange purunge. Spejlneuronerne virker. Og i Maggot Heart
er der noget at spejle sig i. Her er et talerør for storbypiger, for ”City
Girls”, som en af Maggot Hearts sange hedder. <13>
Maggot Heart & Reveal på Spillestedet Stengade, lørdag den 17. februar 2018
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar