Der er et
generationsskifte i gang i dansk metal. Rifferama rabler løs om to af de mest
lovende unge bands: Slægt og Encyrcle.
[DISCLAIMER:
Dette er ikke en anmeldelse, men et rableri fra fandommens yderste forpost.
Enhver vrangforestilling om objektivitet og smagsdommeri skamskydes på stedet.]
Der er et generationsskifte i gang i dansk metal.
Den unge generation er ikke talstærk, men den er der. Både
blandt fans, blandt journalister og blandt musikere. Denne blog handler om to
af de mest lovende metalbands lige nu: Slægt og Encyrcle.
Fælles for de to bands er:
♠︎ De er
unge;
♠︎ De bygger
på tradition, men deres musik er ikke retro;
♠︎ De falder
uden for de herskende trends;
♠︎ De
udsender deres plader på udenlandske selskaber;
♠︎ De har
en vision – de vil noget med deres musik, og de er mere reflekterede end danske
metalbands generelt var i går, er i dag og vil være i morgen.
For en Jeronimus Banger som mig er det interessant at sætte
hørerøret til to så unge bands. For med al respekt for den hæderværdige, gamle
DK-metalliske garde (Denner/Shermann, Pretty Maids, Artillery et al.), så
spiller unge mennesker med en anden nerve og med en større fandenivoldskhed.
Slægt, fra venstre: Adam "Ccsquele" Nielsen (trommer), Anders M. Jørgensen (lead guitar), Oskar J. Frederiksen (vokal, rytmeguitar), Olle Bergholz (bas). |
SLÆGT
Slægt ejer noget, der er unikt. De leverer ikke bare en
omgang pløj, deres musik har en ekstra dimension. Slægt har en faible for den svenske metalscene, der selv
efter Jon Nödtveidts selvmord i 2006 har Dissection i den kunstneriske front.
Men man skal være mere end almindelig tonedøv for ikke at høre
elementer fra traditionel heavy metal. Mangt et Slægt-guitarriff kører
parallelt med Iron Maidens ”Phantom Of The Opera”. Og både, hvad angår stemning
og stilren anderledeshed, er der flere ting, der peger i retning af Angel Witch
og andre trendforsagende kultbands.
Slægt burde altså kunne appellere både til fans af
ekstremmetal og til fans af mere traditionsbundet hårdrock, om end wimps og
folk med growl-fobi vil få krysterknyster af Oskar J. Frederiksens vokal.
”Domus Mysterium” (udsendt af tyske Ván Records) er Slægts
andet album. Skæringen ”Move In Chaos” fra 2015-ep’en ”Beautiful And Damned” var
ekstremt lovende. Og ”Domus Mysterium” indfrier løfterne. Albummet vrimler med
episke arrangementer. Silketråde af de smukkeste melodier væves ind i Slægts
musikalske ultravold.
Slægt er et band, der er traditionsbevidst. I mere end
musikalsk forstand. På ”Eye Of The Devil” høres en kvindestemme, der giver
associationer til Celtic Frosts ”Return To The Eve”. På ”The Tower” sender
Slægt en venlig hilsen til Burzum, før musikken snor sig op i et spir af
metallisk drama. På ”I Smell Blood” slipper det purunge band furor teutonicus
løs. Her er vi virkelig nede og pille ved nogle indoeuropæiske arketyper.
Det er sjældent, man kan sige det her om et dansk metalband:
men der er ikke rigtig nogen, der lyder som Slægt. Slægt lyder som Slægt. Frederiksen
& Co. er ikke bare en copypaste-version af internationale trends.
”Domus Mysterium” er et musikalsk prisme. Her er masser af blodrus
og bersærkergang. Men albummet rummer også stille passager og intermezzoer.
Piano. Sprøde guitarklange. Sågar en tibetansk bedeklokke! Det sidste lyder måske
lamt. Men det er det ikke. Det er med til at skærpe lytterens opmærksomhed, det
er med til at tune øret ind på musikkens dybere lag.
Slægts metal har en spændvidde, som ellers har været kriminelt
sjælden siden heavy rockens guldalder i 1970’erne. Dengang var det normalt, at
grupperne blandede lys og skygge på deres værker. Det var noget, som fx Led
Zeppelin, Thin Lizzy, Judas Priest og UFO var mestre i. Og det er en arv, som Slægt
har taget op. På deres egen, sorte måde. Der er dynamikudsving på ”Domus
Mysterium”, som blæser 99% af Slægts konkurrenter af scenen.
Encyrcle, fra venstre: Simon Klem (guitar), Søren Kammer (guitar), Philip Butler (vokal), Anders Edalis (trommer) og Rune Koldby (bas). |
ENCYRCLE
Mens Slægt kommer fra CPH, har Encyrcle base i Odense. Der
har været ret stille i Odins vi siden de vilde sen-firsere, hvor Sliced
Pimples, Rigid Domain og Prophets Of Doom gjorde byen til lidt af en metallisk
højborg. Men her er altså Encyrcle, og de har et kunstnerisk højt
ambitionsniveau.
Fynboerne album-debuterede med ”Encyrcle” (2015), der var
kraniekandis for enhver fan af Jaguars ”Power Games”, Savage Graces ”Master Of
Disguise”, Agent Steels ”Skeptics Apocalypse” og andre af speed metallens
kronjuveler. Men Encyrcle er ikke meget for at blive låst fast i
subgenre-stereotyper. Godt nok har Encyrcle styr på traditionen, men
Odense-bandet bærer ikke skyklapper.
Jeg har været heldig at løbe ind i medlemmer fra gruppen til
gigs et par gange, og hver gang er jeg blevet slået af deres musikalske udsyn. At
Encyrcle har en fin musikforståelse, flashede de allerede på debuten, hvor
”Serpent’s Dream” havde et Bowie’sk løb på tangenter.
På deres nye ep, ”Burning Child” (udsendt af amerikanske Unspeakable
Axe Records), demonstrerer Encyrcle atter, at de har en vid musikalsk horisont.
Her giver de nemlig en effektiv cover version af ”Strange Days”. Virkelig godt
set af de unge musikere, at der ligger et heavy metal-nummer skjult i The
Doors’ klassiker fra 1967.
”Burning Child” inkluderer fire numre, som skyder i hver sin
retning som en kaosstjerne. Men helhedsindtrykket er homogent.
Det klæder Encyrcle, at de benytter sig af en traditionel
metalvokal. Forestil dig noget i retning af Bruce Dickinson. Og dog. Der er en
inderlighed og en smerte i Philip Butlers vokal, som får mig til at tænke på
Fritz Fatal fra de danske postpunk-legender Before.
Der er noget hymnisk, noget poetisk over Encyrcles heavy
metal. Også når de går i speed-mode, som de periodevis gør på ”Delight Of Evil”.
Men det generelle indtryk er, at Encyrcle er på vej mod en tonekunst, som er
noget mere alsidig end den, man fandt på debutalbummet. Det bliver spændende at
høre, hvad der ligger på lur på Encyrcles kommende album … <13>
OPROP: Både ”Domus
Mysterium” og ”Burning Child” kan nassehøres gratis på nettet. Men
vær tr00: køb musikken!
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar