En unik fusion af
doom, black, goth og psykedelisk rock à la Pink Floyd. Tiamats ”Wildhoney” udkom
for 20 siden, og den er et pragteksempel på nyskabende metal.
Tiamat med Johan Edlund og Johnny Hagel i front. |
Tiamat hyller deres musik i en dis af mystik. Det er smuk
drømme-doom metal, der gør brug af flotte korstemmer og stemningsskabende
keyboards. Tiamat er et af Nordens mest originale bands, og de formår at få
Pink Floyd-inspirationer og Malmsteen-agtige soli til at gå op i en højere
enhed med goth-undertoner. ”Wildhoney” er en fuldstændig enestående og
ubegribelig smuk plade.
Sådan skrev jeg i min anmeldelse af Tiamats ”Wildhoney” i
Jam Magazine nr. 52 (oktober 1994).
”Wildhoney” anses af mange for at være en klassiker i
1990’ernes metal. ”Wildhoney” blev tilmed et hit, og i flere år efter dens
udgivelse solgte den ifølge et NRG-interview, jeg lavede med Tiamat-dynamoen
Johan Edlund i 1999, mere end 20.000 eksemplarer om året. Og det fortsatte den
med i mere end fem år efter dens udgivelse! Those were the days.
”Wildhoney” udkom i september 1994 og har altså 20-års
jubilæum. ”Wildhoney” gjorde et uudsletteligt indtryk på mig. Den optrådte
således på min playlist i hele to numre af Jam Magazine i perioden oktober-december
1994. Man kan vist roligt sige, at jeg var på Tiamat det efterår.
Alt på ”Wildhoney” var specielt, lige fra Kristian Whålins
farvemættede omslagsillustration til Waldemar Sorychtas solare produktion, der
gengav sangenes atmosfære perfekt. Det var bevidsthedsudvidende og psykedelisk metal,
som Edlund og hans tro væbner, bassisten Johnny Hagel, leverede sammen med et
hold hyrede musikere, heriblandt guitaristen Magnus Sahlgren og trommeslageren
Lars Sköld.
Jeg grundede meget over de kryptiske tekster om overfyldte
tandpastatuber og andre ting, der lignede hallucinationer fra syretrips i
bedste Pink Floyd-stil. Der var virkelig udfordringer i de tekster. Som fx i ”The
Ar”, der sluttes af med disse gådefulde linjer, trykt i citationstegn på coveret,
som var det et citat: ”The five pointed grey star carven / The sign of the
Aryan race / The five pointed grey star carven / On the forehead of an evil
face.”
De linjer ville jeg gerne grille Edlund om. Så et interview
blev sat op, da Tiamat gæstede Århus i 1994. Jeg mødte op til aftalt tid. Johan
Edlund var lige i bad, forklarede tour manageren. Om en halv time var han klar.
Jeg ventede en halv time. En hel time. Og mere. Jeg var ung, og jeg havde endnu
ikke fattet, at det største mod er tålmod. Så jeg skred. Venners festlige lag
kaldte. Pre-party!
Derfor ligger der ikke et Tiamat-interview fra
”Wildhoney”-epoken i mine arkiver. Træls, for jeg havde researchet grundigt,
trukket mig selv igennem okkulte og mytologiske studier, gransket Tiamats
obskure tekster på ”Clouds” og ”Wildhoney” i ét væk. Der var masser af
spirituelt, nærmest gnostisk og verdensforsagende gods i de tekster. Sådan
husker jeg det i hvert fald. I dag ville jeg ønske, at jeg havde ventet på, at
Edlund var blevet færdig med sit vandfråseri … eller hvad han nu spildte min
tid med den eftermiddag i Århus.
Kristian Whålins aka Necrolords cover-illustration |
OPKALDT EFTER ET
KAOSMONSTER
Der udkom bjerge af doom-gotisk metal i 1990’erne. Det meste
af det vil jeg pænt bede om at blive forskånet for i dag. Men ikke ”Wildhoney”.
Jeg lytter stadig regelmæssigt til albummet, mens Tiamats øvrige albums (ikke
mindst 1997’s alt andet end heavy ”A Deeper Kind Of Slumber”) er gledet helt ud
af min bevidsthed. Skulle jeg endelig gå i gang med Tiamats bagkatalog, ville
det blive bandets ur-udgave, Treblinka (hvis indspilninger blev genudgivet i
fjor på kompilationer ”Shrine Of The Pentagram”).
For det pudsige er, at det band, som spillede hypersensitiv, florlet og
spindelvævs-sart goth på ”A Deeper Kind Of Slumber”, oprindeligt (i
slutfirserne) var et af Sveriges grummeste dødsbands i black-kategorien. Inklusive
corpse paint. Husk: da Tiamat debuterede, kaldte Edlund sig noget så blakket
som Hellslaughter.
De sorte temaer kunne selvfølgelige spores på albums som
”Clouds” (1992) og ”Wildhoney”, og Edlund skruede op for djævlerierne på
”Skeleton Skeletron” (1999), bl.a. ved at indspille en cover version af Rolling
Stones’ Altamont-kontroversielle schlager ”Sympathy For The Devil” fra 1968 – vel
for at markere, at han skam stadig var black. Selvom Tiamats musik i slutningen
af 1990’erne ikke just lød som Marduk eller Dissection.
Da jeg endelig kom til at interviewe Tiamat, var det i
forbindelse med netop ”Skeleton Skeletron”. Her fik jeg lejlighed til at stille
Edlund et af mine gamle spørgsmål fra arket, der lå i inderlommen på min
læderjakke den eftermiddag i Århus, hvor Tiamat-sangeren faldt i staver i
brusekabinen.
- I den babyloniske
mytologi er Tiamat et enormt uhyre, som Marduk dræber, og af hvis legeme han
skaber verden. På mange måder er Tiamat det ultimative black metal-navn. Mener
du stadig, at navnet repræsenterer din kunstneriske vision og Tiamats musik?
”Mere end nogensinde før. For mig har det altid været et
symbol på de mørke sider i mig selv, som jeg stadig udtrykker i mine sange. Da
vi spillede black metal, og da jeg voksede op med black metal-bands som Venom
og Celtic Frost, da var det ikke vigtigt, hvilken slags musik, man spillede.
Jeg ved, at det er anderledes i dag, men dengang anså man både Venom og
Mercyful Fate for at være black metal. De spillede vidt forskellig musik, det
var bare en slags overordnet ting, som de ønskede at udtrykke, men med
fuldstændig forskellige midler. Vi har det stadig. Måske er det ikke så
tydeligt i dag, men det er der stadig.”
Såvidt Johan Edlund i 1999. Jeg gad godt vide, hvad Tiamat-sangeren
mener om det alt sammen i dag ... \m/
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar