En venlig hilsen til "false metal". (Foto hentet fra inderposen til Metallicas "Master Of Puppets") |
Der er mange myter i heavy metal. En af de mest sejlivede går ud på,
at alle, der lytter til metal, er brødre. ”Brothers Of Metal” som Manowar
synger. Altså: metal smeder det ubrydelige venskabsbånd. Det stålsatte sammenhold. Frændskab og fællesskab for evigt.
Men lige siden 1980’erne har nogen været mere brødre end andre. I perioder har der været decideret fjendskab mellem forskellige retninger inden for den hårde rock.
Men lige siden 1980’erne har nogen været mere brødre end andre. I perioder har der været decideret fjendskab mellem forskellige retninger inden for den hårde rock.
Det var vist Venom, der startede skyttegravskrigen på metalscenen.
Cronos & Co. tordnede mod alt og alle inden for The New Wave Of British
Heavy Metal. Skulle man tro Cronos, så var det kun Venom, som spillede or’n’li’
hævi. Iron Maiden og deslige var det rene disco – eller hvad det nu var, Cronos
beskyldte sine kolleger for at spille.
Partisan-mentaliteten fik for alvor ammunition, da thrashen dukkede
op i midten af 1980’erne. Thrash-ekstremisterne i Exodus tålte ikke de såkaldte
”posers” – det vil sige fans og musikere, der poserede og gik mere op i deres
poppede udseende end i at gøre musikken og kulturen så hård som mulig. Exodus
pralede med, at deres sanger, Paul Baloff, ved en lejlighed havde taget en saks
og klippet Ratt-logoet af trøjen på en fan, der havde været så uforsigtig at
troppe op på Exodus’ enemærker iklædt en af popmetal-bandets t-shirts.
Metallica kom oprindelig fra Los Angeles. I L.A. var metalgrupperne
meget imagebevidste: de kunne driste sig til at bruge sminke og bære
farvestrålende tøj. Og så insisterede de på at skrive sange med iørefaldende
omkvæd. Accepterede man den slags, var man pr. definition en ”wimp” (dvs. et
skvat, en tøsedreng). Det fik Lars Ulrich & Co. til at kvæde: ”Vi er for
heavy for det her sted!” Og så flyttede Metallica deres base til San Francisco,
hvor fandommen var døv for iørefaldende omkvæd, og hvor tøjfantasien kun rakte
til to farver: sort (=læder) og blåt (=denim).
Men det var Manowar, der mest radikalt iscenesatte forskellen mellem
”wimps and posers” på den ene side og det sande metalfolk på den anden. Enten
var man med Joey DeMaio & Co., eller også var man imod dem. ”Death to false
metal!” lød Manowars kampråb. Det var en form for hellig krig.
TRYK AVLER MODTRYK
Da Nirvana og de andre grunge-grupper fra Seattle brød igennem i
1992, lagde de afstand til det, som Kurt Cobain med foragt kaldte ”butt rock”.
Røvrock var sådan noget som Kiss og cirka 99,99% af den musik, som Cobain &
Co. var vokset op med – og tydeligvis også inspireret af. Med ét smæk blev ikke
kun glam-bands som Poison, men også helt almindelige, hæderlige metalgrupper
som Saxon og Skid Row håbløst umoderne.
Med Nirvana fulgte en syndflod af forskellige former for ”alternative”
metal-stilarter. Nu-metal og så’n. Fans og musikere inden for alternativt og
nyt metal klædte sig ikke ligefrem som Mötley Crüe og Judas Priest. Og de sang
helst heller ikke om at køre på motorcykel eller om glæden ved at få sutteture
og andre kødelige tjenesteydelser fra letlevende kvinder.
Skulle man tro tekstarkene, så var de nye metalmusikere mere
inderlige end liderlige. Folk som Jonathan Davis (Korn) og Robb Flynn (Machine
Head) krængede deres sjæl ud og fortalte vidt og bredt om deres traumer og
spiseforstyrrelser. Det var unægtelig budskaber, der var heavy på en anden måde
end det, som Ozzy Osbourne plejede at servere for sit publikum. Og det var helt
bevidst.
I det hele taget distancerede mange af 1990’ernes hårdrock-grupper
sig fra traditionelt heavy metal. F.eks. kunne Soundgarden hårdnakket hævde, at
de overhovedet ikke (Ama’r halshug!) var inspireret af Black Sabbath og Led
Zeppelin. Uha, Chris Cornell & Co. var skam højt hævet over den slags
metallisk snavs.
Men tryk avler modtryk, og vupti: en ny pressionsgruppe med
forkærlighed for go’ gammeldaws heavy metal begyndte at samles omkring
Hammerfalls standarter. Og dermed blev læder, nitter og hymner om ædle riddere
i blanke rustninger atter sat på dagsordnen. Disse fans og musikere fik deres
eget lille reservat. True metal kaldte de det.
DØDSTRUSLER
Man skal være ”true” i metal. Og intet har nogensinde været mere
”true” end norsk black metal under Mayhem-lederen Euronymous’ regime. Der
skulle handling bag ordene, så i 1992 begyndte Norges sorte metal-cirkel at
brænde kirker ned. Og at slå ihjel. Til grund for terroren lå en dogmatisk
satanisme.
Den dogmatik kunne de færreste black metal-musikere leve op til, og
derfor opstod der fraktioner inden for black metal-fraktionen. Det betød f.eks.,
at finske Impaled Nazarene og tjekkiske Master’s Hammer blev ekskommuniceret
fra Euronymous’ onde selskab.
Svenske Therion modtog ligefrem dødstrusler fra den berygtede Count
Grishnackh (Burzum), og Therion-lederen Christofer Johnssons hus blev udsat for
et brandattentat. Da Euronymous i 1993 blev myrdet, opstod der straks
konspirationsteorier om, at det var rivaliserende black metal-musikere fra
Sverige, som stod bag attentatet.
FOR EMO
Broder er broder værst, fristes man til at sige. Heldigvis er den
slags galskab nu en saga blott. Og metalmiljøet anno 2011 er langt fra så
uniformt eller uniformeret, som det var i 1980’erne.
Når man går til en Volbeat-koncert, ser man ikke kun tykke og tynde,
unge og gamle. Men ser folk med garn helt ned til lænden stå side om side med
skaldepander. Folk med rastafari-frisurer (aka dreadlocks) færdes fredsommeligt
blandt folk iklædt hiphop-bukser med hængerøv helt ned til knæene, mens andre
stiller deres ædle dele til skue i stretch jeans. Plateaustøvler med stålbeslag
og -spænder stamper takten sammen med slangeskinds-cowboystøvler og Converse
All Stars. Ynglinge hyllet i lange, gotiske læderfrakker gnubber skuldre med
mennesker, der er klædt i tøj, der får dem til at ligne campister. Jo, det er
en broget flok.
Metal i det 21. århundrede et et megastort tagselvbord. Der er ikke
længere en uoverskridelig kulturkløft mellem Slayers thrash metal og Guns
N’Roses’ sleaze rock.
Og dog er vi ikke helt ovre det med fraktionsdannelserne.
Metalrocken i vores dage er simpelthen så vid og bred genremæssigt, at de
færreste kan overskue og rumme den i al dens alsidighed. På årets
Copenhell-festival overhørte jeg således en samtale mellem to fyre i
Deicide-t-shirts. De skulle absolut ikke høre Bullet For My Valentine.
Hvorfor? Fordi Bullet For My Valentine bare er ”for emo”.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar