Mercyful Fate gik et
pænt stykke over stregen, da de den 25. september 1982 udsendte verdens hidtil
sorteste plade.
Omslaget til Mercyful Fates debutskive var malet af Witch Cross' Cole Hamilton. |
Jeg glemmer det aldrig! Den efterårsdag, hvor postbudet
havde den ledeste skive med: Mercyful Fates debutplade. ”Nuns Have No Fun” også
kaldet, og udgivet på det hollandske kultselskab Rave-On Records.
Jeg havde fulgt bandet lige fra dag ét. Ja, faktisk lige fra
den dag i 1980, hvor Brats udgav det, som i traditionen er blevet kaldt
Danmarks første heavy metal-plade: ”1980”.
Jeg havde skrevet til Brats’ adresse i Nærum og modtaget
håndskrevne breve fra selveste Hank Shermann. Hank holdt mig opdateret om
Brats, og han sendte mig fotokopierede koncertbilleder af datidens
metalstjerner – fotos, som var knipset, når grupperne gæstede København.
Jeg boede langt ude på bøhlandet, i Vendsyssels mørke midte,
så Hanks breve og Brats’ musik var et pust af metalcivilisation, hvis vigtighed
ikke kan overvurderes.
Som bekendt blev Brats til Mercyful Fate, da King Diamond
gjorde sin diabolske entré i bandet. Stilen blev lagt radikalt om. Sounden blev
mørk og dyster.
Sortheden virkede voldsomt på mig, da jeg første gang lagde
Mercyful Fate-ep’en på pladespilleren. Jeg havde hørt en demoversion af ”Black
Masses”, dengang kaldet ”You Asked For It”, og det var vel det heavieste, metal-fandommen
nogensinde var blevet præsenteret for. Men det skulle blive værre!
Jeg var ellevild over, at Danmark endelig havde fået sin
egen metalscene. Og omtalte efterårsdag sad jeg, oprevet af begejstring over
Brats’ melodiske og punkede street metal, Witch Cross’ traditionelle, NWOBHM-agtige
schlagere (singlen med sangene ”Are You There” og ”No Angel”) og Pretty Maids
lettere raffinerede ”Heavy Metal”-demo.
Hvis Mercyful Fate en kort overgang var gledet ud af min
bevidsthed, mens de fik slæbt en pladekontrakt i land, så sprag de denne
efterårs-eftermiddag på mig som en sabeltiger. Jeg var overvældet. Og i tvivl. Noget
blev sat i skred under mig. Akkurat som når man mister fodfæstet pga. en
lavine.
Jeg havde bestilt tre eksemplarer af pladen hos Ken Anthony
i Bristol Music Center. Og efter en stakåndet telefonsamtale sad jeg sammen med
en af mine venner og lyttede til denne her sorte satan på min pladespiller. Der
sad vi så, med volumenknappen drejet skarpt til højre: langt, tjavset hår,
bemalede læderjakker og veste med rygmærker. I vores arbejderklasse-miljø kæmpede
vi for aldrig at tabe ansigt. Men denne eftermiddag tabte min ven og jeg kæben.
Mon hun snart eksploderer? |
Det var for vildt!
Der var de konstant skiftende volds-riffs og den endeløse
række af vanvids-soli. De sindssyge skrig. Og så teksterne om at sige ”goodbye
to all your fucking angels”. For ikke at tale om noget så ærkehedensk som kutteklædte dødninge, der korsfæster en sagesløs nonne – noget, der blev udstillet på pladens
omslag. Grin eller græd, men den var ikke gået i dag. Dét cover hører stadig
blandt metalgenrens mest kontroversielle – ever!
Selvom Danmark i 1982 stadig befandt sig i dønningerne efter
de frigjorte 1970’ere, gik Mercyful Fate på ”Nuns Have No Fun” et pænt stykke
over stregen. Det, som andre metalbands plejede at sige med ordspil og hel- og
halvpoetiske vendinger, blev her skåret ud i pap for de fatsvage. Nonnen kunne
bare ikke få nok, når King gav hende sit ”kors”. Ahem.
Mercyful Fate og deres fans blev betragtet som en slags
spedalske. De var urørlige, uden for det, som man nu om dage kalder ”pædagogisk
rækkevidde”. Og rygterne gik. Nogle rygter var gak, men nogle var – vist nok –
sande. Rygtet ville vide, at King & Co. brændte kors på scenen. Og at de
rodede med at få en nonne til at eksplodere på scenen.
Hvis den kristne højrefløj ikke lagde mærke til den slags,
så gjorde den politiske venstrefløj det.
Mercyful Fate var dømt ude af det gode selskab. Og det
gjorde kun ondt værre, at King gik til pressen og åbent fortalte, at han skam
troede på Satan. Sådan ægte. Ikke kun for imaget skyld. Han kunne sågar holde
et eksemplar af ”The Satanic Bible” op foran pressefotografernes linser. Dét var
hårrejsende.
Ikke mindst for venstrefløjen og de overvintrende hippier i Poul
Schlüters fattigfirsere. Satan! Ham kunne man da ikke dyrke. Satan var jo ond …
jo, venstrefløjen troede mere på djævlen end paven i Rom. Bare i overført
betydning: Satan = had, aggression og andre fænomener, som, de venstreorienterede
mennesker mente, var fascistiske.
Det var nu heller ikke alle metalfans, som kunne tåle mosten
på Mercyful Fates debutplade. På Kerrang! var det vist kun Malcolm Dome, som
havde nosser til at gejle læserne op over bandet. Men det var i en tid, hvor
selv et hårdrock-magasin som Kerrang! kunne finde på at sætte Phil Collins på forsiden. Det siger vel lidt om den chokeffekt, som ”Nuns Have No Fun” havde på
den hårde rock. Det var musik, som absolut kun appellerede til de allermest
hårdføre heavy rockere.
I dag er King Diamond som bekendt en knap så ”farlig” type,
som han var anno 1982. Men Mercyful Fate har stadig en høj stjerne i black metal-miljøet.
Majestætiske Emperor har fx indspillet en coverversion af Mercyful Fate-sangen ”Gypsy”.
Et band som Dissection optog store portioner af inspiration fra Mercyful Fate. Lyt
fx til skæringen ”Infernal Fire” på mesterværket ”Reinkaos”.
Og da nutidens vel nok største og mest betydningsfulde black
metal-band, Watain, i januar 2014 spillede i København, trissede Erik
Danielsson & Co. lige en tur forbi Mercyful Fate-guitaristen Michael
Denners pladeshop, Beat-Bop. Her forsynede de sig angiveligt med rigelige
mængder Mercyful Fate-vinyler.
Og, nå ja, Mercyful Fate har skam også betydet en masse for mange andre former for metal end lige black metal. Spørg bare Lars Ulrich.
Og, nå ja, Mercyful Fate har skam også betydet en masse for mange andre former for metal end lige black metal. Spørg bare Lars Ulrich.
Men: den status, som Mercyful Fate har i dag, blev grundlagt på
denne dato (25. september) i 1982. \m/
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
Ingen kommentarer:
Send en kommentar