Synkron-headbanging.
Fårehundefrisurer. Og fart og tempo. Status Quo var en slags forløbere for
speed metal og andre former for knald-på-metal.
Status Quo nikkede skaller på coveret til "Piledriver" (1972). |
”In The Army Now” og ”Marguerita Time”. Nej, det er ikke
ligefrem noget, der giver Rifferamas læsere gode minder om frenetisk
headbanging og knytnæver, der jages pumpende i vejret. Ikke desto mindre var
Status Quo en slags forløbere for speed metal og andre former for
knald-på-metal.
For mennesker, der er årtier yngre end mig (jeg er årgang
1962), lyder det sikkert som mundlort. Men længe før Status Quo begyndte at udgyde
popmuzak, som bankelever kunne skråle med på, spillede gruppen rigtig sej heavy
rock. Melodisk, javel, og med et boogie-beat, der var så fodstampende bastant, at
man skulle tro, at musikken blev pacet frem af bissende bøfler.
Der har næppe eksisteret en musik, der er mere velegnet til
headbanging end de gamle Status Quo-plader fra 1970’erne. Og jeg har en
mistanke om, at headbanger-kulten for alvor startede med Status Quo. Man kan
ligefrem se det på gruppens pladecovers, hvor guitaristerne Francis Rossi og
Rick Parfitt og bassisten Alan Lancaster står linet op i en slagorden, mens de
flår i hegnet og kaster hovedet frem og tilbage, så mankerne står i kaskader
omkring deres hoveder. I baggrunden skimtes John Coghlan bag trommerne, komplet
med fårehundefrisure og moustache.
Det var bad boy boogie, før AC/DC slog igennem. Det var festen
som ungdomsoprør. Talløse timer brugte vi rødder på at sidder med bajere på
bordet, mens vi rystede med hovedet i takt til ”Big Fat Mama”, ”Roll Over Lay
Down”, ”Is There A Better Way”, ”Again And Again” og alle de andre betonrock-schlagere,
som Status Quo efterlod sig i vores pladesamlinger.
Status Quo var lydspor til biker- kulturen. |
VI ER IKKE VOLDELIGE
Status Quo var lydsporet til den ungdomskultur, der opstod
omkring motorcykler og udborede knallerter. Læderjakker og denimveste med
påsyede mærker: Yamahas, Hondas, Suzukis og Kawaskis logoer prydede vores
skuldre og rygge. Ofte med angivelse af, hvor mange kubik vores køretøj havde. Status
Quo var biker-rock. Men de var mere end det.
Status Quo var lyden af ”fuck you”, før Sex Pistols stak en
langemand i fjæset på autoriteterne. Fans af Sex Pistols og andre punkgrupper i
1977 og frem var berygtede for hærværk på spillestederne. Men det var en gammel
nyhed for Status Quo.
Status Quo var rock for den rastløse ungdom, for de
utilpassede. Rock for unge, der ellers ville brænde inde med deres afmagt og
frustrationer. Rock, der afspejlede den indre uro, som virkelig levende unge
mænd og drenge har følt lige siden, mennesket blev ”civiliseret”.
Status Quo har ganske givet stimuleret en del
udiagnosticeret ADHD i 1970’erne. Ofte lå koncertsalene i ruiner, efter at
Status Quo havde forladt scenen. Det gav Status Quo et ry for at være
voldelige. Det benægtede Francis Rossi. I magasinet Melody Maker (10. januar
1976) udtalte han:
”Hvis det er det, du kalder vold, så synes jeg, det er godt.
Jeg vil hellere se smadrede stole end slagsmål. Jeg hader slagsmål. Vi har alle
sammen været oppe at slås. Men alle kan slå et andet menneske ihjel. Personligt
er jeg nem at vælte omkuld – men jeg kan myrde ligeså let som alle andre. Bare
fordi en fyr er større end mig, er han ikke nødvendigvis bedre end mig. Fint
nok, han kan slå mig i gulvet, men han dør på nøjagtig samme måde som mig. Man
kan holde hans hoved under vandhanen på badeværelset, og så er han færdig.
Måske er det en sjov måde at betragte det på, men selvom det koster os penge,
når vores fans ødelægger de spillesteder, så foretrækker jeg det, fremfor at de
slås ude i gaderne.”
Rødder kunne forholde sig til budskabet i "Break The Rules". |
RØDDER VIL IKKE HAVE
FRED, MEN ACTION
Udtalelser som Rossis var selvfølgelig volapyk for
borgerdyrene såvel som for den venstresnoede kulturelite. Og sådan skulle det
være. Heavy rocken var i opposition. Den var ikke kun en modkultur til den
stive borgerlighed, den var også en modkultur til 1968’ernes modkultur med al
dens pis om fred og blomstermagt.
Flower power gav ikke mening, når man var en rebel, hvis
krop værkede med begejstring over Status Quos ”Break The Rules”. Langhårede
fyre i læderjakker havde lettere ved at identificere sig med det, som Status
Quo sang i singlehittet ”Wild Side Of Life”, end i en masse pladder om
kærlighed.
Heavy-grupper som Status Quo repræsenterede måske nok en
form for eskapisme, en form for virkelighedsflugt, men de var også for store
realister til at bilde deres fans ind, at denne verden kan blive et paradis af
fred og fordragelighed, pipfugle og blomster.
Og når man er en rod, vil man som bekendt ikke have fred.
Man vi have action, gang i den. Status Quo var lig med action. Den direkte
overgang mellem ”Backwater” og ”Just Take Me” gav cirka samme oplevelse, som hvis
man sad i en Ford Capri, når sømmet blev sparket i bund (jeg taler af
erfaring!).
"Down Down" hærgede hitlisterne i 1974-75. For mange unge blev Status Quos hits indfaldsvejen til den aller- hårdeste heavy rock. |
FANTASTISKE
MULIGHEDER I HEAVY ROCK
Når jeg genhører min gamle vinylskive med albummet ”Quo”
(1974), bliver jeg slået af forundring. Al den musikalske legesyge! Man
forstår, hvorfor man kaldte heavy rocken for riff-rock i 1970’erne. På dette
album vælter Status Quo sig i de fedeste riffs, de hugger dem ud i granit med
hårde rytmeslag. Og de sætter trumf på med frække breaks og flabede guitarsoli
ad libitum.
Det hele spilles så millimeter-præcist og med sådan en
intensitet, at heavy-forfatteren Martin Popoff i ”The Collector’s Guide To
Heavy Metal” (1997) sammenligner Status Quos spillestil med zenbuddhismen.
Status Quo spillede kriminelt simpelt, men med en religiøs disciplin, så hele
universet kom i svingninger omkring dem.
Lyt bare til starten af sangen ”Backwater”, der åbner ”Quo”.
Det er lyden af et band, der lige har opdaget, hvilke fantastiske muligheder
der er i denne nye musikform, som herhjemme fik øgenavnet betonrock. ”Verden
ligger åben for os,” må Status have tænkt, og så gik de ellers i gang med at
rocke henover jordkloden.
”Rockin’ All Over The World” hed et af deres hits. Og dem
havde Francis Rossi & Co. mange af. For Status Quo kunne skrive sange, der
appellerede bredt. ”Down Down” og ”Whatever You Want” har alle rigtige rockfans
vist hørt.
Kerberos' bror. |
EN HELVEDESHUND MED
TO HOVEDER
Status Quo var langsomme startere. De havde
identitetskriser, før de fandt frem til deres egen stil (som de så desværre droppede
i 1980’erne). Først tågede de rundt i noget eftersnakkende psykedelisk beat i
slutningen af 1960’erne, hvor de hittede med ”Pictures Of Matchstick Men”.
Men med albummet ”Dog Of Two Head” (1971) fandt Status Quo
deres sande jeg som heavy rockere. Albumtitlen er for resten et tidligt
eksempel på den hårde rocks flirt med død og kaos. Den tohovedede køter er
formentlig Orth(r)os, en bror til helvedeshunden Kerberos fra den græske
mytologi. Traditionen med at have flerhovedede hunde på coveret fortsatte Tank
og The Rods i 1980’erne. Og motivet er selvfølgelig også dukket op inden for
black metal, f.eks. hos tyske Cerberos.
Status Quo var et hyperaktivt band – Rossi, Parfitt,
Lancaster og Coghlan bliver ikke for ingenting kaldt The Frantic Four. Der var fart
og tempo over mange af deres numre. Og bandet kørte på med krum hals: album
fulgte turné fulgte album fulgte turné fulgte album i én uendelighed. Det
gjorde Status Quo til et tætsammenspillet band, hvis plader sprudlede af
livskraft. Men det høje tempo sløvede også kvalitetskontrollen, og – det må
indrømmes: der er en del fyld på deres albums, selv på ”On The Level” (1975) og
”Blue For You” (1976).
Det var altså ikke kun musikken, der svingede. Det gjorde
kvaliteten også. Jeg husker den dag, jeg i triumf hjembragte mit eksemplar af
den nys udsendte ”If You Can’t Stand The Heat” (1978) for at finde ud af, at
der var to voldfede numre på side 1 … og nul på side 2. Sikken nedtur set i
forhold til hovedværket ”Quo”, hvor der ikke var mange skæringer, hvor man
kunne hvile headbanger-musklerne.
Status Quo kørte pul på deres musikalske formel. Deres musik
ændrede sig ikke meget fra 1971 til 1979, hvor en hel ny, sulten generation af britiske
heavy metal-bands (The New Wave Of British Heavy Metal) pludselig fik Status
Quo til at lyde meget gammeldags. Dét problem klarede Rossi & Co. fikst ved
at gå pop og levere hit på hit i tidens toneklang. For mange gamle fans blev
”In The Army Now” en hadesang.
Anyways, tilbage i 1970’erne gik jeg som regel rundt med et
kassettebånd i brystlommen. En overgang rummede kassetten et båndmix med Status
Quo-rockere, som jeg brugte forskellige former for diplomati, pression og
bestikkelse for at få spillet, hvor jeg kom frem (det var længe før walkmen,
iPods og mobiltelefoner). Jeg husker ikke præcist, hvad der var på båndet, men det
kunne have set sådan her ud … værsgo’:
STATUS QUO’S FILTHY
FIFTEEN
1. ”Paper Plane” (fra ”Piledriver”, 1972)
2. ”Roll Over Lay Down” (fra ”Hello!”, 1973)
3. ”Blue Eyed Lady” (fra ”Hello!”, 1973)
4. ”Caroline” (fra ”Hello!”, 1973)
5. ”Backwater” (fra ”Quo”, 1974)
6. ”Just Take Me” (fra ”Quo”, 1974)
7. ”Drifting Away” (fra ”Quo”, 1974)
8. ”Down Down” (fra ”On The Level”, 1975)
9. ”Is There A Better Way” (fra ”Blue For You”, 1976)
10. ”Mystery Song” (fra ”Blue For You”, 1976)
11. ”Rain” (fra ”Blue For You”, 1976)
12. ”Big Fat Mama” (fra ”Quo + Live!”, 1977)
13. ”Let’s Ride” (fra ”Rockin’ All Over The World”, 1977)
14. ”Again And Again” (fra ”If You Can’t Stand The Heat”,
1978)
15. ”Whatever You Want” (fra ”Whatever You Want”, 1979) \m/
Synkron-headbanging på indercoveret til "Blue For You" (1976). |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar