Sådan så omslaget til Blue Öyster Cults 1976-hit ud. |
Blue Öyster Cult skulle have været et amerikansk
svar på Black Sabbath. Det blev de aldrig!
Blue Öyster Cults musik og tekster er SÅ
langt fra at være en kopi af noget som helst. Blue Öyster Cult er noget af det
mest originale, der kan støves op i heavy rocken.
Rifferama løfter en flig af det slør, der
dækker mysteriet om Blue Öyster Cult.
Vær ikke bange
for Manden Med Leen. For døden. Døden er umulig at undslippe. Men døden er ikke
noget ondt, trøster sangen. For Romeo og Julie er sammen i al evighed.
Sangen, jeg
fabler om, er selvfølgelig ”(Don’t Fear) The Reaper”, som Blue Öyster Cult
hittede med i sommeren 1976.
Den moderne
vesterlandske kultur har mange stærke sider. Men dens dødsangst er ikke en af
dem. Det er formentlig også derfor, at et marginalt fænomen som death metal
stadig kan fascinere og skabe kontroverser flere årtier efter subgenrens
opståen.
Det samme gælder
”(Don’t Fear) The Reaper”. Heavy-hadere har siddet og skumlet over Blue Öyster
Cult-sangen.
”Det er jo en
opfordring til selvmord!”
”Den
romantiserer den form for selvmordspagt, som kan spores tilbage til Romeo og
Julie.”
”Det er jo den
rene dødskult!”
Den slags må
moralisterne bønne op imod. Og som sagt, så gjort.
Det lader dog
til, at Blue Öyster Cults fans har forstået sangen bedre end gruppens
kritikere. Sangen har ikke fået fans til at gribe efter barberblade eller
pilleæsker. Blue Öyster Cults fans har brugt den som terapi, som en kikkert til
at kigge ud gennem sprækkerne i den vestlige materialismes fængsel.
Korset med krogen har været et centralt symbol for Blue Öyster Cult lige fra starten. Sådan så coveret til deres debutalbum ud. |
KORSET MED KROGEN
Blue Öyster
Cult var i høj grad med til at åbne den Pandoras æske, der indeholder heavy
rockens subversive billedsprog. For heavy metal har fra dag ét handlet om det
subversive: om det tabunedbrydende, det omstyrtende.
Den hårde rock
har lige fra starten sat spot på det forbudte og farlige, det, der lurer i
skyggerne, det, der gærer i de fortrængte lag i vores såkaldte normale
bevidsthed. Hårdrocken inviterer lytteren med på sightseeing i den psykologiske
afgrund, hvor uhyrer og alle helvedes djævle spiller fandango.
Lad os lige tjekke
nogle Blue Öyster Cult-sangtitler her: ”Hot Rails To Hell”, ”Career Of Evil”,
”Nosferatu”, ”Harvester Of Eyes”, ”(Don’t Fear) The Reaper”, ”Tattoo Vampire”, ”Godzilla”,
”Moon Crazy”, ”Fallen Angel”, ”Monsters” etc.
I et af Blue
Öyster Cults største hits, ”Burnin’ For You” (1981), lød en central verslinje
sådan her: ”I’m living for giving the devil his due.” Man skal dog ikke drage
forhastede konklusioner. Blue Öyster Cult er IKKE djævledyrkere.
Blue Öyster Cult
var et af de første hårdrock-bands, som benyttede sig af kraftladede symboler.
Hos Blue Öyster Cult leder man dog forgæves efter gedebukke eller omvendte
kors. Et kors finder man dog. På alle gruppens albums. Korset med krogen.
Korset med
krogen overskrider enhver gedebukke-teologi. Det har i stedet relation til den
græske gud Kronos. I alkymi forbindes Kronos med bly, der som bekendt er et
tungmetal (=heavy metal). Meget passende.
Kronos
associeres desuden med planeten Saturn. Symbolister kan hoste op med lange,
indviklede forklaringer, men lad os gøre det kort: korset med krogen er et
symbol på kaos og på den antikosmiske kraft, som vi i daglig tale kalder Døden.
Kig på korsets
krog: den har samme form som en segl. Eller en le. Og så er vi tilbage ved ”(Don’t
Fear) The Reaper”. Manden Med Leen, der høster lig.
Døden optræder i
flere af Blue Öyster Cults sange, bl.a. i titelnummeret fra ”Fire Of Unknown
Origin” (1981), hvor den beskrives som stilfuld, smuk og forførende:
Death comes driving down the highway in its sunday best.”
Værsgo': 13 styk kutteklædte østers-kultister. |
EN KULT MED TRETTEN ALIENS
I heavy metal er
sort den fremherskende farve. Vi glemmer dog let, at den hårde rock er en
udløber af bl.a. blues. Og i den sammenhæng klæber der en masse dysterhed til
den blå kulør.
Farven blå
dukkede for alvor op på Blue Öyster Cults senere albums. Fremhæves skal især
det radikale omslag på ”Fire Of Unknown Origin”, hvor Den Blå Østerskult
nærmest nidstirrer betragteren. Der står de så, tretten kutteklædte kultskikkelser
med hver sin østersskal i hænderne.
Ja, du talte
rigtigt: TRETTEN styk! 13 er et af de mest subversive symboler. 13-tallet,
gerne placeret i en diamant, var en overgang et meget brugt symbol blandt
outlaw motorcykelklubber. Tallet står bl.a. for oprør, lovløshed – og død. For den
power, der lever uden for det civile, borgerlige samfund.
Blåt er der
dog ikke meget af på omslagene til de tre første Blue Öyster Cult-album: ”Blue
Öyster Cult” (1972), ”Tyranny And Mutation” (1973) og ”Secret Treaties” (1974).
De er holdt strengt i sort/hvidt. Vi skal helt frem til det norske black
metal-boom i 1990’erne for at finde et sådant monokromt orgie.
Coverne på Blue
Öyster Cults første skiver var mystiske, dragende. Omslagene var øjenguf for
hippiernes yngre søskende – rebeller, der var iklædt læderjakker, og som var drevet
af en forkærlighed for action og fare. Og rødderne fik, hvad de gik efter, når
de købte Blue Öyster Cult.
Inspirationen til "Transmaniacon MC" kom bl.a. fra denne bog. |
KÆRLIGHEDENS SOMMER ER FORBI
Blue Öyster
Cults debutalbum åbnede med sangen ”Transmaniacon MC”, der tager lytteren med
på et ridt sammen med en voldelig, Hells Angels-agtig motorcykel-klub. Det nye
band bød deres fans velkommen med denne strofe:
”With satan’s hog no pig at all,
and
the weather getting dry.
We’ll
head south from Altamont
in
a cold blooded travelled trance.
So
clear the road, my bully boys,
and
let some thunder pass.
We’re
pain, we’re steel,
a
plot of knives,
we’re
Transmaniacon MC.”
Sangen
refererer til Altmont Free Concert (6. december 1969), hvor alkohol, stoffer og
dårlig organisering af festivalen fik alt andet end peace, love and harmony op
i publikum. Ifølge myten døde hippie-drømmen på Altamont.
Hovednavnet
på Altamont var The Rolling Stones. The Rolling Stones kom fra England, og Mick
Jagger & Co. kendte de britiske Hells Angels, som var cool, men relativt
harmløse. De amerikanske Hells Angels var cool og alt andet end harmløse. Det
var derfor vovet af Stones at hyre USA’s engle som bodyguards på Altamont.
Ak!
Der er skrevet og sagt en masse vrøvl om begivenhederne på Altamont, men
Rifferamas læsere er kvikke nok til selv at sætte sig ind i, hvorfor det endte
med, at medlemmer af Hells Angels dræbte en koncertgænger med tæv og knivstik,
mens The Rolling Stones stod på scenen og spillede. Der findes sågar
filmoptagelser af tragedien: klik her.
Hvis der før
Altamont havde været en vis romantik omkring Hells Angels, så stoppede
hippiernes romance med motorcykelklubben dér. Fremover blev der malet et
sort/hvidt billede af englene.
Folkene i
rockpressen var på hippiernes side, så da der i januar 1972 (lige godt to år
efter Altamont) dukkede et band op, som ikke alene spillede noget så uhippie’gt
som hård rock, men også åbnede sit debutalbum med en sang, der overdrager
synsvinklen til en motorcykelklub, der blærer sig med, at de lige har stukket med
knive på Altamont, ja, så var kulturkampen i gang.
Som alle andre
heavy rock-bands fra genrens tidlige epoke, passede Blue Öyster Cult ikke ind i
den fremherskende ungdomskultur med dens naive forestillinger om flower power
og fred og kærlighed. Hvis de der peaceniks, som sad på medierne, ikke fattede
det før, så skar Blue Öyster Cult det ud i pap med sangen ”This Ain’t The
Summer Of Love” (1976), hvis omkvæd lød:
”This
ain’t the garden of Eden
There
ain’t no angels above
And
things ain’t like what they used to be
And
this ain’t the summer of love.”
Kaos slippes løs. |
UMLAUTS BLEV KVLT
Blue Öyster Cult
er et underligt bandnavn. Umiddelbart ikke særlig heavy. Jeg mener – østers?
Tigre, løver, ulve, hajer, kødædende dinosaurer, megalodoner, skorpioner, ørne,
ravne, slanger etc. Den slags dyr er heavy. Men østers?
Eric Bloom &
Co. redder den dog i land ved at sætte de der skaldyr i forbindelse med en
kult. Og kult er KVLT! Læg dertil heavy-historiens første eksempel på de sagnomspundne
Umlauts: de to ”prikker”, som bl.a. på tysk sættes over vokaler, når man ønsker
at ændre bogstavets lyd. Umlaut hedder på dansk omlyd, og ”prikkerne” kaldes af
fagfolk diakritiske tegn.
I heavy metal
har Umlauts nul betydning for bogstavet udtale, de er ren grafik. De er så sige
heavy metal på skrift. Det er de, fordi de får især engelsktalende personer,
der er vokset op i umiddelbar forlængelse af 2. Verdenskrig, til at tænke på
noget ondt og militant, noget germansk – kort sagt: på Hitlers Nazityskland.
I 1960’erne og
1970’erne blev alt muligt ragelse fra nationalsocialismen KVLT: jernkors,
S-runer, rigsørne, ja, sågar hagekors og hele nazi-uniformer dukkede op i
biker-miljøerne. Og i hårdrocken, herunder punken.
Blue Öyster Cult
var altså de første med Umlauts. Senere fik vi Motörhead, Mötley Crüe, Znöwhite,
Lääz Rockit, Infernäl Mäjesty, Crashdïet, Mütilation, ja, sågar Queensrÿche. Og
rundt regnet en million flere.
ET AMERIKANSK BLACK SABBATH?
Det er dog noget
løjerligt noget at opkalde et heavy rock-band efter østers. Men der er en
forklaring. Den Blå Østerskult er et fænomen fra en slags mytologi, som Sandy
Pearlman havde udtænkt allerede før, gruppen blev dannet. Den Blå Østerskult er
angiveligt et præsteskab af aliens, som styrer verdens gang.
Men hvorfor
valgte Sandy P lige at forbinde denne kult med østers og ikke med fx ulve eller
noget andet sejt? Mon det hænger sammen med Sandys efternavn? Skrev han sig
selv ind i mytologien? Jeg mener, tjek lige det efternavn: Pearlman.
Perler findes i
østers – hvis de er ÆGTE! Og dét var Sandy. Ægte manager, rockjournalist, poet,
sangskriver, pladeproducer og generel idémager. En af de bedste hjerner i
rocken, ever!
Det er
efterhånden sluppet ud, at Blue Öyster Cult er et produkt af Sandy Pearlmans
fantasi. Pearlmans vision. Sandy scorede en pladekontrakt i en branche, som
gerne ville have hård rock. For det solgte. Og det, de her pinger i
pladebranchen havde i tankerne, var et amerikansk Black Sabbath.
Sandy Pearlman
ville dø for at få lov til at være manager for Black Sabbath. Black Sabbath var
bare for syge. Hvis man så også kunne blande lidt Alice Cooper ind i den her
nye, amerikanske version af Black Sabbath, ja, så var lykken gjort, mente Sandy
Pearlman.
Historien om
Blue Öyster Cult er indviklet. Den går igennem forskellige inkarnationer af
bandet: Soft White Underbelly, Oaxaca og Stalk-Forrest Group, før Blue Öyster
Cults debutalbum stod fremme i butikkerne i 1972. Og jo, Blue Öyster Cult
spillede hård rock. Og de fik succes – så stor succes, at de kunne hænge både
guld- og platinplader på væggen. Men …
Sådan forestillede Sandy Pearlman sig det amerikanske Black Sabbath. |
POETER OG KUNSTNERSPIRER
Lad os indse
det: Blue Öyster Cult blev ALDRIG noget amerikansk Black Sabbath. Blue Öyster
Cult var aldrig så doomy endsige så metalliske som Iommi & Co.
Blue Öyster Cult
er Blue Öyster Cult. Blue Öyster Cults musik og tekstunivers er så langt fra at
være en kopi af noget som helst. Blue Öyster Cult er noget af det mest
originale, der kan støves op i heavy rocken.
Blue Öyster Cult
var en helt anden type musikere end dem, der almindeligvis spillede hård rock i
1970’erne.
Hvis vi lige
vender tilbage til bandets start, så var Blue Öyster Cult lidt af en
konstruktion, som skulle indfri Pearlmans ambitioner. Blue Öyster Cult var ikke
”rigtige” heavy rock-musikere som fx Judas Priest eller Black Sabbath. Blue
Öyster Cult var ikke rundet af arbejderklassen.
Blue Öyster
Cult-medlemmerne kom fra et helt andet miljø. De kom fra New Yorks
kunstnermiljø, som var befolket af digtere og kunstnerspirer. Rytmeguitaristen
og keyboard-spilleren Allen Lanier var kæreste med poeten Patti Smith, som for
resten skrev tekster til Blue Öyster Cult.
Richard Meltzer
skrev også tekster til Blue Öyster Cult. Meltzer var navnkundig rockkritiker,
og hvor mange heavy rock-bands i 1970’erne var så meget i kridthuset hos anmelderne,
at de ligefrem kunne få disse til at skrive tekster til dem? Få. Nærmest ingen –
altså ud over Blue Öyster Cult.
Blue Öyster Cult
havde et glimt i øjet. Heavy-hadende kritikere fremhævede ofte dette som noget
særegent for Blue Öyster Cult. Blue Öyster Cult blev altså anmelder-darlings. I
nogen medier. I 1975 kårede britiske Melody Maker fx ”Secret Treaties” til The
Top Rock Album Of All Time!
Ud af rumfartøjet træder kultlederen. Tjek lige de hunde der. Ret nazi, ikke sandt? |
NAZIJÆGERE PÅ SPORET AF JØDER
Men andre mediefolk
hadede Blue Öyster Cult ligeså meget som de hadede alt andet heavy rock fra
1970’erne. Herhjemme satte Lars Villemoes Blue Öyster Cult i gabestokken i en
lang retirade af en anmeldelse i MM, september 1980. Blue Öyster Cult var
fascister, var de. Villemoes var ikke ene om at fremture med denne anklage.
Og ret skal være
ret: Blue Öyster Cult var inde og pille med nogle temaer, som kunne misforstås,
hvis man da lige så bort fra glimtet i øjet.
”ME 262” (1974) hedder
en af Blue Öyster Cults mest kontroversielle sange. Titlen refererer til et
Messerschmitt-jagerfly, som Hitlers Luftwaffe benyttede under 2. Verdenskrig. Teksten
til sangen namedropper både Göring og Hitler sammen med gloserne heavy metal.
Det var gefundenes Fressen for
heavy-hadere.
På ”Secret
Treaties” (1974) er bandmedlemmerne ligefrem afbildet stående foran et ME 262.
På indercoveret til live-albummet ”On Your Feet Or On Your Knees” (1975) ses
Blue Öyster Cult spille foran et kutteklædt publikum. De hvide kutter sendte
kritikernes tanker i retning af Ku Klux Klan.
Coveret til
”Extraterrestrial Live” (1982) prydes af en mystisk illustration, hvor en
præstelignende skikkelse stiger ned af et ufo-lignende fartøj – for fødderne af
denne præste-alien står to doberman-hunde og holder vagt.
Det er sikkert
fra ikonografier som disse, at kritikerne fik den idé, at Blue Öyster Cult var
fascister. For alle disse power-symboler, al denne demonstration af kraft og
magt, var de venstreorienterede smagsdommere inderligt imod.
Det skal lige
nævnes, at Blue Öyster Cult næppe er det bedste sted at lede, hvis man er
nazijæger. Sangeren og guitaristen Eric Bloom er jøde. Det samme er/var Sandy Pearlman
og Richard Meltzer.
Var det her, Rob Halford fik idéen? |
LÆDER OG HARLEY-DAVIDSON
Der findes
stadig et band, som turnerer under navnet Blue Öyster Cult. Guitaristen og sangeren
Buck Dharma (alias Donald Roeser) er med endnu. Det samme er gruppens eneste
rigtig karismatiske medlem, sangeren og den såkaldte stun guitarist Eric Bloom.
De to er som nat og dag.
I Blue Öyster
Cults storhedstid var den ene klædt i hvidt, den anden i sort. De var begge
modelleret efter Sandy Pearlmans vision. Buck Dharma var den eneste, der købte
Pearlmans idé om at bruge kunstnernavne.
Buck Dharma, fyren
i det hvide jakkesæt, så unægtelig blød ud i forhold til den biker-agtige
Bloom. Buck Dharma var en slags John Lennon. Eller Jerry Garcia (Grateful Dead).
I hvert fald sladrede hans kunstnernavn, Buck Dharma, om, at han spillede
rollen som en slags guru. Dharma er et spirituelt begreb inden for hinduisme og
buddhisme (slå det op!).
Det var da også
Buck Dharma, som skrev og sang Blue Öyster Cults to største hits, ”(Don’t Fear)
The Reaper” og ”Burnin’ For You”. Han skrev for resten også deres allerhårdeste
nummer, ”Godzilla” (1977).
Men det var Eric
Bloom, som var Blue Öyster Cults blikfang. Med sine Ian Hunter-agtige krøller,
sit nittehalsbånd, læder-dress og de kølige aviator-solbriller lignede Bloom
noget, som Pearlman havde hevet op fra New Yorks rockundergrund. En åndsbror
til Lou Reed måske?
Pearlman trak
Bloom med ind i en bøsse-shop, hvor han blev ekviperet – stil: læder fra top
til tå. Det var flere år før, Rob Halford troppede op i læder. Eric Bloom
slæbte sågar en Harley-Davidson med på scenen – og det er ikke usandsynligt, at
det var fra Bloom, at Rob Halford fik idéen til at forvandle sig til læderklædt
Harley-rytter live.
Meget sigende udkom
Blue Öyster Cults ”The Golden Age Of Leather” (1977) året før Judas Priests ”Hellbent
For Leather” (1978).
Blue Oyster Cult sætter byer i brand med rock and roll. |
OPFANDT PEARLMAN HEAVY METAL?
Artiklen her er
bare et kort stormløb gennem Blue Öyster Cults bagkatalog. Tematisk kradser den
kun lidt i overfladen. For Blue Öyster Cults univers er dybt. Formentlig det
dybeste inden for heavy metal nogensinde. Noget tyder da også på, at
medlemmerne af Blue Öyster Cult ikke selv altid har vidst, hvor dybt Sandy
Pearlmans vision stak.
Historien om Den
Blå Østerskult blev først fortalt i nogenlunde meningsgivende sammenhæng på konceptalbummet
”Imaginos” (1988). Den stammer fra en uudgivet tekstsamling med titlen ”The
Soft Doctrines Of Imaginos”. Forfatter: Sandy Pearlman.
Indtil da fik vi
kun Imaginos-plottet i brudstykker, side om side med andre sange, fyldt med gotiske
scenarier, sci-fi og sword and sorcery – ”Black Blade” (1980) er fx en sang om
det berygtede sværd Stormbringer, som bl.a. Deep Purple har sunget om.
Stormbringer tilhører Elric af Melniboné, en sagnskikkelse skabt af forfatteren
Michael Moorcock.
Moorcock er fantasy-genrens
anarkistiske svar på J.R.R. Tolkien. Moorcock er en af mange, som har leveret
lyrik til Blue Öyster Cult. Tænk på Pearlman, Richard Meltzer, Patti Smith,
Helen ”Wheels” Robbins, Murray Krugman, Ian Hunter osv.
Rifferama-læsere
vil sikkert studse over, at jeg forbinder Blue Öyster Cult med begrebet heavy
metal. Kald deres musik, hvad I vil. Men Sandy Pearlman kaldte Blue Öyster
Cults musik for heavy metal.
Pearlman gik
endda så vidt som til at påstå, at det var HAM, der havde opfundet begrebet
heavy metal. Det kneb lidt med bevisførelsen, men ikke desto mindre var Blue
Öyster Cult blandt de første bands, som brugte begrebet heavy metal i deres
tekster.
Den ultimative
sang om heavy metal finder man for resten på ”Fire Of Unknown Origin”. Den
hedder ”Heavy Metal (The Black And Silver)”. Insidere fortæller, at Pearlman
skrev teksten til sangen i al hast. Ved at klaske kapiteloverskrifter fra Adrian
Berrys roman ”The Iron Sun: Crossing The Universe Through Black Holes” (1977) sammen
i en kollage.
Det kunne let
være endt med at blive en lyrisk klatkage, men Pearlman vidste, hvad han
lavede: en mystisk tekst, hvor heavy metal kobles sammen med kaos, lovløshed og
frihed. Sådan! <13>
ACHTUNG! Sandy Pearlman døde, mens jeg skrev på
denne artikel. Samuel Clarke Pearlman 1943-2016 R.I.P.
DEN KLASSISKE LINE-UP: Buck Dharma (guitar, vokal), Eric Bloom
(guitar, vokal), Allen Lanier (keyboards, guitar, bas, vokal), Albert Bouchard
(trommer, vokal), Joe Bouchard (bas, vokal). Allen Lanier døde i 2013. R.I.P.
KILDER:
Diverse
oplysninger fra Martin Popoffs ”Blue Öyster Cult: Secrets Revealed!” (2009) scoret
i løs vægt på internettet, hvor jeg også har plyndret:
Wikipedia
Hot Rails To
Hull
Blue Öyster Cult
Resöurces
The Reinvigorated
Programmer
TeamRock
The Quietus
Blue Öyster Cults
hjemmeside
Mayonoise
+ bjerge af
info, jeg ikke orker at spore tilbage til gerningsmanden m/k; mea maxima culpa!
FACEBOOK: Bliv en SMF ven af Peter Béliaths Rifferama
At Blue Öyster Cult er heavy metal kan man være i tvivl om INDTIL man hører deres compilation fra 1990, Career of Evil: The Metal Years, så er man kureret for den tvivl!!
SvarSlet